Actual Sunlight – Poradnik do trofeów

Bezpośrednio i z grubej rury – o depresji tak jeszcze w grach nie było.

actualsunActual Sunlight jest dostępne w październikowej ofercie PS Plus na PS3 i PS Vita.

 

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności 100%: 1/10
Ilość trofeów: platynax0zlotox1srebrox3brazx7
Ilość trofeów offline: 11
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 1
Trofea możliwe do pominięcia: The Corporation, Indesctructible, Inconspicuous Consumption, Transit Etiquette, From Me to YouFamily, Reflection
Zglitchowane trofea: 0
Czas do zdobycia 100%: 1-2 godziny

 

Krótko i na temat, czyli opinia po zdobyciu wszystkich trofeów:
Actual Sunlight jest kolejnym tytułem, po opisywanej niedawno Virginii, który, mimo iż wpisuje się w standardową definicję gry wideo, może być przez niektórych ignorowany przez ubogość mechaniki i praktycznie nieistniejącą interaktywność. Jasne, mamy do czynienia z głównym bohaterem, którym możemy poruszać się po dosłownie kilku lokacjach rodem z gier RPG z ery NES. Jest też opcja prowadzenia dialogów z innymi postaciami, aczkolwiek nie mamy do wyboru żadnych opcji – dialogi są w stu procentach liniowe. Można też próbować ‚używać’ przedmiotów, które znajdują się w świecie gry. Celem tego nie jest jednak zbieranie ich w plecaku, aby następnie rozwiązywać przy ich pomocy zagadki ani wykorzystywanie ich w walce. Interakcja z obiektami najczęściej skutkuje pojawieniem się kolejnego czarnego ekranu, na którym białymi literami pojawiają się przemyślenia Evana Wintera, protagonisty gry, będącego jednocześnie alter ego jej twórcy – Willa O’Neilla.

actual_sunlight_dotekstu_004

I to właśnie te teksty są głównym celem rozgrywki. Przybierają one formy dialogu z psychoterapeutą, wewnętrznych rozważań bohatera czy rozmów z innymi postaciami gry. Tematem łączącym wszystkie te elementy jest walka Evana z wszechogarniającą depresją oraz powiązane z tym myśli samobójcze, rozważania nad wartością swojego życia czy nad swoim miejscem w świecie. Mimo iż miałem okazję grać w gry, które poruszały poważne tematy, nigdy nie przybierało to formy tak bezpośredniej. Autor nie unika bardzo ostrych zwrotów, nie próbuje używać bujnych metafor – po prostu mówi jak jest. Nazywa siebie 150-kilogramowym grubasem, który nie jest w stanie nikogo uszczęśliwić, od którego odwracają się nawet bezdomni, który nie potrafi znaleźć w życiu miłości. Borykając się z tymi problemami, jest dodatkowo uwięziony w pracy w korporacji, gdzie nawet najbardziej doświadczeni pracownicy nie są pewni swojej posady, a młodzi cwaniacy bez problemu awansują na kierownicze stanowiska. Na przykładzie ironizowanych maili od swoich przełożonych pokazuje w jak głębokim poważaniu mają oni zwykłych pracowników i jak zupełnie są odcięci od ich świata. W około godzinę gra porusza też tematy rozpadu rodziny, rozwodów i rozwarstwienia społecznego.

actual_sunlight_dotekstu_005
Wbrew pozorom, kolejnym krokiem w grze nie są odwiedziny u Profesora Oaka

Nie są to sprawy, nad którymi często się zastanawiamy, gdy podnosimy do ręki kontroler czy konsolę przenośną. Mimo iż wiedziałem wcześniej, że nie mogę spodziewać się po Actual Sunlight głębokiej mechaniki gry, oraz że mówi ona o trudnych tematach, nie spodziewałem się aż tak mocnych ciosów. Od krytyki konsumenckiego trybu życia, w tym kupowania coraz to nowych gier, w które i tak bohater nie ma czasu grać, i które nie wnoszą nic istotnego do jego życia, do rozważań nad właściwym miejscem do zajęcia w częściowo zapełnionym wagonie metra. Nawet tak błahe rzeczy jak ta ostatnia, są analizowane w ciekawy sposób, a przedstawione przez pryzmat osoby chorej przybierają zupełnie innego oblicza, odbierane przez kogoś relatywnie zdrowego.

actual_sunlight_dotekstu_003

Nie da się zaprzeczyć, że zastosowana grafika, żywcem wyjęta z RPG Makera lub innego narzędzia tego typu, jest w zupełnej kontrze do tematu gry. Styl kojarzony przeze mnie bardziej z Pokemonami nie pasuje zupełnie do tak poważnych spraw, aczkolwiek jestem w stanie zrozumieć, że taki mógł być cel autora. Nie chciał skupiać się na stronie audiowizualnej, żeby nie odwracać uwagi gracza od meritum. Jeśli chodzi o dźwięki, ich obecność jest również symboliczna. Dodatkowo, za każdym razem, gdy czytamy kolejne teksty na ekranie, towarzyszy im wwiercający się w głowę, irytujący, cyfrowy hałas. Obstawiam, że i to było celowym zabiegiem, mającym spotęgować wrażenie frustracji lub odzwierciedlić stres bohatera.

actual_sunlight_dotekstu_002
Skoczyć?

Mimo iż (a może właśnie głównie z tego powodu…) tematyka gry jest bardzo ciężka i przedstawiona w sposób bardzo bezpośredni, wierzę że powinna być to pozycja obowiązkowa dla każdego gracza, szczególnie że jest teraz dostępna za darmo w ofercie PS Plus. Zdecydowanie nie jest to tytuł dla osób bardzo młodych, a najwięcej wyniosą z niego ci, którzy właśnie wchodzą w dorosłe życie – zaczynają szukać ścieżek rozwoju zawodowego czy długotrwałego związku. Dla nich autor gry łamie w pewnym momencie czwartą ścianę i bezpośrednio zwraca się do odbiorcy. Nie chcę pisać dokładnie o czym mówi w swoim apelu, aby nie zepsuć odbioru. Jeśli tylko masz godzinę wolnego czasu, uruchom Actual Sunlight i przekonaj się sam.

Plusy:

  • poważna i dojrzała tematyka,
  • bezpośredni przekaz,

Minusy:

  • dźwięk i grafika sprzed 20 lat,
  • zero prawdziwych wyborów, pełna liniowość.

 

Krok po kroku:
Biorąc pod uwagę tematykę gry, dyskusja o trofeach wydaje się być bardzo trywialna a nawet niewłaściwa. Serce łowców trofeów bije jednak często własnym rytmem i chęć pogoni za wirtualnym pucharkami jest silniejsza niż inne emocji. W przypadku Actual Sunlight nikt nie powinien mieć problemu z odblokowaniem wszystkich 11 trofeów. Zasada jest jedna – wciskaj x na wszystkim co się da i rozmawiaj ze wszystkimi. Jeśli w którymś momencie gra da Ci wybór TAK/NIE, a nie zrobiłeś jeszcze w danej lokacji wszystkiego, odpowiedz NIE i dokończ interakcję z pozostałymi osobami i przedmiotami. W ten sposób nie unikniesz żadnych trofeów i dodatkowo przeczytasz wszystkie teksty Evana Wintera.

 

1S1ce942 Thank You
Complete the game.
Skończ grę. Trofeum odblokuje się po ostatniej scenie.

 

2S573354 Love
Speak to Tori and Jackie.
Będąc w biurze pierwszy raz, porozmawiaj z Jackie i Tori. Pierwszą znajdziesz w pokoju konferencyjnym (dolne drzwi) a drugą przy biurku w głównym pomieszczeniu biura.

 

2S573354 Depression
Uncover all of Evan’s thoughts.
Odblokuje się po powrocie z pracy do domu i przeczytaniu przemyśleń Evana.

 

2S573354 The Corporation
Speak to Troy, Natasha and Elisa.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA!
Oprócz Jackie i Tori w biurze spotkasz też Troya, Natashę i Elisą. Natasha pojawia się tylko podczas pierwszej sceny w biurze, więc nie zapomnij z nią porozmawiać przed wyjściem. Siedzi ona w lewym górnym biurku, ‚nad’ Troyem a obok Tori. To miejsce zajmie w późniejszej części gry Elisa.

 

5S395c78 Indestructible
Attempt to destroy the indestructible.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA!
Podczas ataku furii w mieszkaniu Evana, spróbuj zniszczyć zlewozmywak w kuchni.

 

5S395c78 Inconspicuous Consumption
Review the most obscure item in the store.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA!
Podczas wizyty w sklepie wejdź w interakcję z mikrofalówką.

 

5S395c78 Transit Etiquette
Pick the wrong streetcar seat.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA!
Wiadomo, że siadając w metrze, pociągu czy autobusie wybieramy miejsce tak, aby nie siedzieć bezpośrednio obok innej osoby. Podczas pierwszej jazdy metrem spróbuj usiąść na dowolnym siedzeniu, sąsiadującym ze współpasażerem.

 

5S395c78 From Me to You
Listen to a personal message.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA!
Trofeum odblokuje się po przeczytaniu apelu autora gry, który wyzwolisz interakcją z młodą parą stojącą przed blokiem bohatera gry, gdy pierwszy raz opuścisz budynek.

 

5S395c78 Family
Think about the future.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA!
W tym samym miejscu, co poprzednie trofeum, spotkasz też rodzinę. Wejdź z nią w interakcję, przeczytaj tekst i odblokuj brązowy puchar.

 

5S395c78 Reflection
Look in the mirror.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA!
W łazience w mieszkaniu Evana na ścianie wisi lustro. Przejrzyj się w nim, aby zdobyć trofeum.

 

5S395c78 Wake Up
Begin another day.
Trofeum odblokuje się, gdy Evan wstanie z łóżka na samym początku gry.

 

Materiał napisany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora.