Aragami – Poradnik do trofeów i opinia

Jak mi ktoś kiedyś powie, że nie ma dobrej skradanki na konsole to… nawet nie wiecie jak się myli.

aragamimalyMateriał zrealizowany dzięki uprzejmości Techland Wydawnictwo.

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności platyny: 5/10
Ilość trofeów: platynax1 / zlotox5 / srebrox1 / brazx33
Ilość trofeów offline: 40
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 2
Trofea możliwe do pominięcia: BRAK (wybór chapterów)
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do zdobycia platyny: 20-30 godzin

Krótko i na temat:

Aragami. Ktoś słyszał o tej grze? Widzieliście jej reklamy? Znacie osoby, które w nią grały? Jeżeli odpowiedzieliście 3xNIE, to nawet nie wiecie, ile tracicie. Panie i Panowie – zapraszam do przeczytania opinii najlepszej skradanki w tym roku.

Aragami_20161103195943
Aragami, czyli skradanka z klasą.

Napisał do mnie znajomy – „Ola, słuchaj, jest fajna skradanka, może spróbujesz?”. Myślę sobie dlaczego nie, w sumie skradanki nie są moim ulubionym gatunkiem, ale kiedyś trzeba się przełamać. Gra się pobrała, zasiadam wygodnie w fotelu, włączam pierwszy rozdział i… Matko boska, potwierdzam tylko moje przypuszczenia – nie umiem grać takie gry. Ginę na potęgę, checkpointy są porozmieszczane bardzo daleko od siebie… W co ja się wpakowałam? Nadszedł weekend z WGW, więc zrobiłam sobie dwa tygodnie przerwy (bo jak pewnie wiecie, dostęp do konsoli mam tylko w weekendy – wszystko przez te studia!).

Wracam w piątek do domu, biorę pada, włączam grę na drugim koncie, zaczynam ją od nowa i jestem zauroczona. Dlaczego? Bo ta gra, na spokojnie, ma niesamowity urok, dobrą historię i wcale nie jest taka łatwa, jak się wszystkim może wydawać. Ale może zacznijmy od początku.

Aragami_20161103200224
Oho, zaraz zacznie się zabawa.

Aragami to tytuł stworzony przez hiszpańskie studio Lince Works, które postawiło sobie za zadanie stworzyć dobrą skradankę, owiniętą poprawną historią, z ciekawą mechaniką. Główny bohater – Aragami – posiada umiejętność władaniem mocą cienia. Brzmi ciekawie? I mogę powiedzieć Wam z czystym sumieniem, że gra dostarczyła mi około 20 godzin świetnej rozgrywki na poziomie. Historia jest opowiadana stopniowo, ponieważ na początku nie mamy za dużo informacji o przeszłości głównych bohaterów, ani o siłach, z jakimi przyjdzie nam się zmierzyć.

Przeciwnicy są rozmieszczeni w stałych miejscach, mają wytyczone ścieżki, po których mogą (muszą) się poruszać. Gra ma tylko jeden poziom trudności i na pierwszy rzut oka może wydawać się on wygórowany, jednak im dalej w las, tym będzie łatwiej, bo trzeba się po prostu przyzwyczaić do mechaniki. Swoją postać możesz rozwijać, dzięki drzewku umiejętności, które bardzo przydaje się przy platynowaniu i przechodzeniu gry w „mądry” sposób. Możesz na przykład wykupić skilla, który pozwoli Ci na ukrywanie ciał, czy przywoływanie potwora, który dosłownie wciągnie przeciwników w otchłań, lub wykorzystanie peleryny, aby zniknąć na kilka sekund.

Grafika jak grafika, nie jest ona istotnym elementem gry. Dużo można tu wybaczyć, ale nie spadki płynności, które występują bardzo często, a kolejne patche niestety niczego nie poprawiają. Jest to szczególnie uciążliwe, gdy następują elementy zręcznościowe i liczą się sekundy w podjętych decyzjach. Mimo wszystko mam nadzieję, że twórcy to niedługo poprawią.

Grę można ukończyć na trzy sposoby – eliminując przeciwników, po cichu – bez wzbudzania żadnej uwagi i oczywiście w sposób mieszany. Ja za pierwszym razem chciałam tylko przebrnąć przez wszystkie 13 rozdziałów, by w końcu zobaczyć jak gra jest fajnie zaprojektowana do cichego wykonywania misji, bez zabicia kogokolowiek. Wszystkie lokacje nie są jakiś ogromnych rozmiarów, jednak istnieją systemy korytarzy, dziur, które możemy wykorzystać do sprytnego przejścia. Tutaj plus dla twórców, za stworzenie kilku dróg dojścia do celu.

Aragami_20161103200341
Pozbawić życia czy zostawić w spokoju? Ot pytanie!

Ze swojej strony bardzo polecam, gra aktualnie kosztuje 80 złotych w PSS, więc za tyle godzin i taką jakość rozgrywki jest to naprawdę korzystna propozycja. Gra ma niesamowity urok, gdy przechodzi ją się po cichu. Bardzo przykry jest fakt, że przeszła ona bez większego echa, ale mam nadzieję, że ta opinia przekona chociaż kilku z Was, by sięgnąć po ten tytuł. Naprawdę warto. Platyna nie należy do najłatwiejszych, jeżeli próbujecie ją zdobyć bez poradnika, ale… od czego macie mnie, prawda? 😉 Pady w dłoń i po platynę!

PLUSY:

  • mechanika,
  • historia,
  • tryb co-op,
  • ciche przejścia dodają uroku,
  • masz ochotę czasami wyrzucić pada przez okno,
  • dostarcza naprawdę dużo frajdy,

MINUSY:

  • graficznie nie powala, ale i nie razi po oczach,
  • spadki płynności,
  • złe wyważenie poziomu trudności na początku gry.

Krok po kroku:

  1. Przebrnij przez całość po raz pierwszy + znajdźki – Pierwsze przejście zrób dla zabawy i dla poznania historii Aragami, bo gra naprawdę zasługuje, aby ukończyć ją dla funu, bez poradników. Zbierz jak najwięcej zwojów, aby mieć walutę do zakupu umiejętności, które przydadzą się do następnego przejścia. Staraj zabijać jak najwięcej przeciwników, albo nawet wszystkich, aby uniknąć kroku trzeciego.
  2. Przejście bez wykrycia + bez zabicia kogokolwiek – To będzie najtrudniejszy krok, ponieważ gra wcale nie jest taka łatwa, jak się wydaje. Jednak przy drugim przejściu powinieneś mieć już wykupione punkty umiejętności  i będziesz obeznany z grą. W razie co – zapraszam do opisu trofeów, gdzie znajdziesz tipy i filmiki, jak pokonać dane levele.
  3. Przejście z zabiciem wszystkich – Najłatwiejsze zostaw sobie na koniec. 😉
  4. Clean up – Pozostanie kilka trofeów, które zajmą razem około 15-20 minut.

Poradnik:

1S44a8d7 Legend
Obtain all trophies.
Gratulacje!

2S4d5827 Aragami
Complete Chapter 1.

3S0714f2 The Call of the Shadows
Complete Chapter 2.

4S2fc2ac Chimes of the Past
Complete Chapter 3.

5Sbb9a73 The Shaded Woods
Complete Chapter 4.

6S571760 The Great Lake
Complete Chapter 5.

7Sd3f196 Mausoleum of the Fallen
Complete Chapter 6.

8S3aaa38 Kyuryu
Complete Chapter 7.

9S1b9704 The Old Sage
Complete Chapter 8.

10S542410 The Last Captain
Complete Chapter 9.

11Se07fb5 Military District
Complete Chapter 10.

12S70c20f The Sixth Talisman
Complete Chapter 11.

13Sa63f5f Ascension
Complete Chapter 12.

14S2b7adf Twin Souls
Complete Chapter 13.

15Sa63693 Just the wind
Obtain a ‘Yurei’ medal.
Patrz opis trofeum „Ghost„.

16Sc7c645 Ghost
Obtain all ‘Yurei’ medals.
Trofeum polega na zdobyciu we wszystkich levelach medalu Yurei, który wymaga przejścia każdego rozdziału bez bycia wykrytym. Samo przejście gry sprawia problemy, sama zaczynając grę na swoim prywatnym koncie utknęłam gdzieś na 5 rozdziale, ale później zaczęłam grać na innym od nowa i już jakoś szybko poszło, bo wreszcie zrozumiałam całą mechanikę.

Na początek polecam zbierać zwoje, które są porozsiewane po wszystkich rozdziałach, każdy z nich da Ci jeden punkt umiejętności, który możesz wykorzystać do wykupienia konkretnego skilla. Jeżeli chodzi o skille to na pewno warto wykupić:

  • Cieniste zniknięcie – Po podejściu do martwego ciała, możesz spowodować jego zniknięcie.
  • Kage – Zapewnia Aragamiemu chwilową niewidzialność.
  • Banmoku – Ukazuje pobliskich wrogów znajdujących się za ścianami i nieprzejrzystymi przeszkodami.
  • Shinen – Rozmieszczaj pułapki, które po uruchomieniu eliminują wielu przeciwników naraz. Wciśnij , by umieścić pułapkę w bieżącej lokalizacji. Ponownie wciśnij trójkąt, by uruchomić ją i zabić znajdujących się przy niej przeciwników.
  • Kunai – Zabijaj oddalonych przeciwników za pomocą śmiercionośnego Kunai stworzonego z cienia.

TUTAJ znajdziecie link do całej playlisty ze świetnymi taktykami na każdy level.

17Sf8988e There’s always a choice
Obtain a ‘Kami’ medal.
Patrz opis trofeum „Pacifist„.

18S7214ba Pacifist
Obtain all ‘Kami’ medals.
Medal „Kami” dostaniemy za przejście levelu bez jakiegokolwiek zabicia przeciwnika. Praktycznie jest to najtrudniejsze trofeum w grze. Przeciwnicy są naprawdę spostrzegawczy, gra wymaga od nas cierpliwości i sprytu, a TUTAJ znajdziecie link do całej playlisty ze świetnymi taktykami na każdy level.

Na początek polecam zbierać zwoje, które są porozsiewane po wszystkich rozdziałach, każdy z nich da Ci jeden punkt umiejętności, który możesz wykorzystać do wykupienia konkretnego skilla. Jeżeli chodzi o skille to na pewno warto wykupić:

  • Cieniste zniknięcie – Po podejściu do martwego ciała, możesz spowodować jego zniknięcie.
  • Kage – Zapewnia Aragamiemu chwilową niewidzialność.
  • Banmoku – Ukazuje pobliskich wrogów znajdujących się za ścianami i nieprzejrzystymi przeszkodami.
  • Shinen – Rozmieszczaj pułapki, które po uruchomieniu eliminują wielu przeciwników naraz. Wciśnij , by umieścić pułapkę w bieżącej lokalizacji. Ponownie wciśnij trójkąt, by uruchomić ją i zabić znajdujących się przy niej przeciwników.
  • Kunai – Zabijaj oddalonych przeciwników za pomocą śmiercionośnego Kunai stworzonego z cienia.

19S60d9e7 No witnesses
Obtain an ‘Oni’ medal.
Patrz opis trofeum „God of Death„.

20Sa1ea54 God of Death
Obtain all ‘Oni’ medals.
Tutaj sprawa jest dużo prostsza, ponieważ musisz zabić wszystkich przeciwników we wszystkich dostępnych levelach. Jest to zdecydowanie najłatwiejsze zadanie, ponieważ wystarczy wykupić tylko:

  • Cieniste zniknięcie – Po podejściu do martwego ciała, możesz spowodować jego zniknięcie.
  • Kage – Zapewnia Aragamiemu chwilową niewidzialność.
  • Banmoku – Ukazuje pobliskich wrogów znajdujących się za ścianami i nieprzejrzystymi przeszkodami.
  • Kunai – Zabijaj oddalonych przeciwników za pomocą śmiercionośnego Kunai stworzonego z cienia.

Z tymi umiejętnościami zabijanie wszystkich strażników nie będzie sprawiało najmniejszego problemu.

21Sbe70af Apprentice
Find a Scroll.
Patrz trofeum „Shadow Master„.

22S22db46 Shadow Master
Find all Scrolls.
W grze dostępnych jest 51 znajdziek, w postaci zwojów. Każdy zebrany zwój to jeden punkt umiejętności, za który możesz kupić konkretne skille (menu ulepszeń pod panelem dotykowym). Możesz wykupić umiejętność „Wiedza tajemnicza”, które pokaże wszystkie ukryte zwoje, znajdujące się w pobliżu. Znajdźki kumulują się i możesz ich szukać przez wybór rozdziałów.

Kliknij TUTAJ, a zostaniesz przeniesiony do playlisty ze wszystkimi znajdźkami.

Lista rozdziałów z liczbą zwojów:

  1. Rozdział – 0
  2. Rozdział – 4
  3. Rozdział – 6
  4. Rozdział – 5
  5. Rozdział – 6
  6. Rozdział – 6
  7. Rozdział – 6
  8. Rozdział – 6
  9. Rozdział – 1
  10. Rozdział – 6
  11. Rozdział – 5
  12. Rozdział – 3
  13. Rozdział – 0

23S7983e6 The first step
Unlock your first Shadow Technique.
Patrz trofeum „Almighty„.

24Se858ee Almighty
Unlock all the Shadow Techniques.
Trofeum polega po prostu na wykupieniu wszystkich umiejętności Aragami, które znajdziesz w menu, ukrytym pod panelem dotykowym. Walutą do zakupu skilli są zwoje, za które dostajesz punkty umiejętności. Odsyłam więc do trofeum „Shadow Master„.

25S98ebdc Wombo Combo
Concatenate multiple stealth kills.
Trofeum polega na zabiciu dwóch przeciwników w jak najkrótszym czasie. Ja osobiście zrobiłam to trofeum zaraz na początku rozdziału piątego, filmik poniżej. Wystarczy wbiec w dwóch przeciwników, zabić jednego i bezzwłocznie nacisnąć kwadrat, aby uśmiercić kolejnego.

26Sd314ac The Darkness
Perform your first Shadow Kill.
Bardzo proste trofeum, które wymaga użycia umiejętności „Cieniste zabójstwo”, które aktywujesz przez podejście do przeciwnika i przytrzymanie .

27S2ef7e9 Jumper
Perform 100 Shadow Leaps.
Wpadnie podczas robienia fabuły. Sto razy przenieś się za pomocą .

28S8ce588 Paint It Black
Summon 100 shadows.
Po prostu przywołaj 100 cieni za pomocą .

29S195b0e Fear the Aragami
Kill 100 enemies.
Jeżeli będziesz przechodził grę z zabijaniem każdego przeciwnika, trofeum powinno wpaść gdzieś w 4-5 rozdziale.

30S9fb5ca Aggressive Climbing
Perform a Ledge Kill.
Tutaj sprawa jest bardzo prosta, bo wystarczy zabić przeciwnika z krawędzi (przez przeniesienie się  do niej). Gdy chcesz się przenieść na wolną krawędź to wtedy kółko robi się niebieskie, gdy stoi przy niej przeciwnik, powinno zrobić się czerwone. Oczywiście do tego trofeum potrzebujesz ulepszenia „Zabójstwo przy krawędzi”.

31S1854db Up and Down
Perform a Ceiling Kill.
Rozdział szósty, arena niebieska. Do tego trofeum będziesz potrzebował umiejętności „Zabójstwo przy krawędzi”. Pozwoli ono na zabijanie przeciwników „z góry”, jak na filmiku poniżej (czyli na przeniesienie się pod sufit). Wyceluj w miejsce nad którym stoi przeciwnik przy pomocy przycisku  i trzymaj go, aż pojawi się czerwone koło. Gdy się pojawi, puść przycisk, automatycznie zabijesz przeciwnika i trofeum wpadnie.

32S1c9896 Lights out
Destroy a light orb for 1st time.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia. Podczas gry spotkasz takie oto (jak na poniższym zdjęciu) kule, które będziesz musiał zniszczyć przez naciśnięcie .

Aragami_20161008190949
Takich kul spotkasz podczas fabuły dziesiątki.

33S2c673c God Eater
Use ‚Shinen’ to swallow 3 guards at the same time.
Do tego trofeum potrzebujesz ulepszenia „Shinen”, które pozawala na umieszczenie pułapki na ziemi. Wybierz rozdział 6 i na samym początku, na otwartym placu umieść pułapkę przez naciśnięcie . Następnie zwołaj przeciwników przy pomocy dzwoneczka, ukrytego pod . Szybko ucieknij z tego miejsca, a gdy trzech przeciwników znajdzie się blisko pułapki – ponownie naciśnij trójkąt.

34Sec7db5 Face Off
Get killed by an arrow while throwing a ‚Kunai’.
Pierwsze co, to musisz wykupić ulepszenie „Kunai”, które wymaga kilku punktów umiejętności (zdobywasz je przez zbieranie zwojów). Gdy już wykupisz tego skilla czas przenieść się do rozdziału szóstego, gdzie przedstawiłam na poniższym filmiku całą strategię. Daj się zauważyć łucznikowi, gdy tylko wzniesie alarm i wykieruje w Ciebie strzałą, odlicz 3 sekundy i naciśnij , aby rzucić Kunai.

35Sb80ae2 Gravity Rush
Perform an aerial kill from a 30m height.
Bułka z masłem. Trzeba wykonać zabójstwo z przynajmniej 30 metrów. Idealnym miejscem do wbijania tego trofeum jest rozdział 6, który już na początku ma idealne warunki do wykonania tego osiągnięcia. Po więcej informacji zapraszam do filmiku poniżej.

36S2a0ddd Dishonored
Die while performing a stealth kill.
Trofeum polega na zabiciu przeciwnika i w tym samym momencie również straceniu życia. Na filmiku poniżej pokazuję jak ja to zrobiłam w rozdziale 5, ale możecie to zrobić tak naprawdę w każdym miejscu gry, gdzie znajduje się więcej niż dwóch/trzech przeciwników w jednym miejscu. Strategia jest taka, że zabijasz przeciwnika (możesz teraz zwabić strażnika naciskając ) i szybko uciekasz. Jak inny wróg podejdzie do ciała to wywoła alarm, w wyniku czego kilku przeciwników powinno zgromadzić się wokół ciała. Gdy to się stanie, wbiegnij w grupę i naciśnij przycisk zabijania. Przy odrobinie szczęścia w tym samym momencie zginiesz i trofeum będzie Twoje.

37S269af8 Troll
Trigger caution mode on the same guard 3 times.
Kolejne proste trofeum, które polega na trzykrotnym zwróceniu uwagi jednego konkretnego strażnika. Możliwe do zdobycia w każdym momencie gry. Stań gdziekolwiek i naciśnij dplewo i zmień swoje położenie tak, aby nadchodzący strażnik Cię nie zauważył. Gdy sprawdzi hałasy i powróci na swoje początkowe miejsce ponownie naciśnij lewo na krzyżaku, ukryj się i powtórz wszystkie czynności raz jeszcze. Trofeum wpadnie w momencie trzeciego zwrócenia uwagi przeciwnika.

38S14ea44 I don’t care!
Skip a cinematic.
Bardzo proste trofeum, które polega na pominięciu scenki filmowej. Gdy tylko taka się włączy raz naciśnij kolko i przytrzymaj kółko przez kilka sekund. Trofeum wpadnie od razu.

39Se96a38 Their own medicine
Use an explosive light to kill a guard.
Explosive light to nic innego jak wybuchający pocisk, który zostaje wystrzelony przez łucznika po zaalarmowaniu przeciwników. Pojawiają się one prawie na początku gry, a ja osobiście polecam do tego trofeum rozdział 6, który de facto jest idealny do zrobienia większości trofeów. Znajdziesz tutaj pełno przeciwników z łukiem i strzałami. Zabij jakiegoś przeciwnika z dala od niego, ale tak, żeby inny przeciwnik „dostrzegł” ruch (ale nie zauważył Cię). Ucieknij z tego miejsca, powinien po chwili podejść inny strażnik i wzniecić alarm. W tym momencie powinien w zaalarmowanym miejscu znaleźć się ładunek wybuchowy (zaznaczony na poniższym screenie). Wbiegnij w niego, następnie szybko w przeciwnika i trofeum powinno wpaść. W razie problemów – stworzyłam filmik, w którym pokazuję jak to mniej więcej wygląda.

Aragami_20161031201221
Tak wygląda wybuchające światło.

40Saf3283 Aragami!? Aragami!!
Die. Again. And again.
Z tym trofeum mam mały problem, ponieważ ma go aż 50% graczy, a u mnie wpadł stosunkowo bardzo późno. Musimy zginąć podczas gry X razy, u mnie to było około 50. Powinno wpaść w miarę przechodzenia fabuły, a jeżeli nie, to po prostu włącz jakiś konkretny rozdział i giń na potęgę.

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą oraz materiałów YouTube „Trophy- Germany”.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

  • Dzięki Origin Access mamy możliwość ogrywania tejże produkcji na PC. Kolejny raz dziękuję za pomoc. Dam znać jak uda mi się wymaksować grę.