Droga Esther… Co się tak naprawdę stało?

malydeaarMateriał zrealizowany dzięki uprzejmości Premier Entertainment Arts Culture.

 

trofeaInformacje ogólne:trofea

Stopień trudności 100%: 1/10
Ilość trofeów: platynax0 / zlotox1 / srebrox5 / brazx4
Ilość trofeów offline: 10
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 2
Trofea możliwe do pominięcia: BRAK (wybór rozdziałów)
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do zdobycia 100%: 5 godzin

 

Krótko i na temat, czyli opinia po zdobyciu wszystkich trofeów:
Graliście kiedyś w symulator chodzenia? Bo ja nigdy. Nagle pojawia się taka gra, w którą mam przyjemność zagrać i okazuje się, że… to naprawdę może wciągnąć i to jak diabli. Uwielbiam gry, w których trzeba pomyśleć, eksplorować mapę, aby dowiedzieć się czegoś o historii, którą twórcy  próbują przedstawić. Dear Esther to „prequel” Everybody’s Gone To The Rapture. Nie powiem Wam czy lepszy, czy gorszy od wspomnianej produkcji, bo nie miałam przyjemności ograć, ale… Na pewno jako gracze powinniście sprawdzić i spróbować zrozumieć historię Esther. Gra zadebiutowała na PC w 2012, a od dzisiaj, tj. 20.09.2016 roku, gracze zarówno teamu niebieskich jak i zielonych mają świetną okazję do nadrobienia tego tytułu.

Dear Esther: Landmark Edition_20160915172817
Graficznie jest bardzo przyjemnie.

Tak ja wspomniałam we wstępie – w przeciwności do większości gier, ta produkcja skupia się tylko i wyłącznie na eksploracji i odkrywaniu tajemnic wyspy, którą dane nam będzie odwiedzić. Fabuła, której kompletnie nie chcę zdradzać, jest opowiadana w formie listów czytanych przez narratora. Ale samo rozumienie tekstu słuchanego nie wyjaśnia, co tak naprawdę się stało. To czy się tego dowiesz, zależy tylko i wyłącznie od Ciebie i Twojej spostrzegawczości. Każde zdjęcie, świeca, rysunek na ścianie „coś” oznacza. Twoim zadaniem jest poskładać to wszystko w jedną całość. Są osoby, które powiedzą, że to nuda, ale w takim razie całe nasze życie też jest nudne, bo tu twórcy wkładają maksymalny wysiłek w to, abyśmy włączyli swoje szare komórki i zobaczyli, że to jest zwykła historia, zwykłych ludzi.

Oczywiście w grze występują zjawiska paranormalne, jednak nieuważni gracze nawet ich nie dostrzegą. Dlaczego? Bo raz, że duchy są świetnie poukrywane, a dwa że gra świateł i cieni odgrywa tu główną rolę. Nie ma typowej śmierci, ponieważ mimo tego, że spadniemy z klifu, nasza postać i tak odrodzi się na brzegu, jak gdyby nigdy nic. Mamy się skupić tylko i wyłącznie na historii.

Dear Esther: Landmark Edition_20160915163905
Czy na górze znajdę odpowiedzi na nurtujące mnie pytania?

Przyznam szczerze – po pierwszym ukończeniu miałam niezły mętlik w głowie. Nie byłam pewna swojej interpretacji, więc włączyłam grę jeszcze raz, ponownie przeszukując każdy kąt wyspy. Zmieniła swoje zdanie co do zakończenia. A za trzecim razem włączyłam komentarze twórców do prawie każdego elementu gry. I co się okazało? Wiele rzeczy mi umknęło, mimo że myślałam, że odkryłam już wszystko. Warto wspomnieć o samych dialogach, jakie prowadzą osoby odpowiadające za grę. Wszystko jest tak naturalne, wypełnione wartościowymi uwagami, ale i czasem przesiąknięte humorem, że ma się wrażenie, jakby siedzieli oni z Tobą w pokoju i dyskutowali o grze. Życzyłabym sobie, aby każda gra, która jest z gatunku „myślących”, miała właśnie takie wersje reżyserskie.

Zarzucałam ostatnio INSIDE brak jakichkolwiek emocji od strony audio. Muzyka Dear Esther ma „to coś”, czego przed chwilą wspomniana gra nie miała. Pięknego, klimatycznego soundtracku, a do tego również efekty dźwiękowe towarzyszące naszej egzystencji – bicie serca, sapanie, powiewy wiatru, odgłosy aparatur medycznych itp. Za przepiękne melodie odpowiada Jessica Curry, która również bierze udział w „wersji reżyserskiej”, w której możemy wysłuchać komentarzy twórców. To, jak zmienia się nuty w ciągu podróży na wyspie jest niesamowite. Każda lokacja ma swoją charakterystyczną muzykę, która wprawia gracza w odpowiedni nastrój. That’s what I like!

Dear Esther: Landmark Edition_20160915164927
Rozdział w jaskini to uczta dla oczu i uszu.

Podsumowując – może i nuda, ale z bardzo wartościową treścią. Nie każdy lubi takie klimaty, a sami twórcy śmieją się, że jest to „symulator chodzenia”. Jeżeli chcecie pomyśleć, przeżyć grową przygodę i zastanawiać się po ukończeniu, co się tak naprawdę stało, to ta gra jest dla Ciebie. Przyczepię się na koniec tylko do jednej sprawy… Niestety nie ma napisów, a narrator dosyć szybko wypowiada swoje kwestie. Jeżeli więc nie jesteś dobry w angielskim, zrozumienie tej gry będzie dla Ciebie nie lada wyzwaniem.

Łowcy! Wycalakowanie tej gry jest banalnie proste, nie powinno zająć więcej niż pięć godzin. Wymagane będzie dwukrotne przejście gry, ale uwierz mi – warto ją przejść nawet kilka razy, aby spróbować poprawnie zinterpretować wszystkie wydarzenia.

Plusy:

  • historia,
  • otwarte pole do interpretacji,
  • przepiękne lokacje (szczególnie 3 i 4 rozdział),
  • soundtrack,
  • komentarze twórców,
  • cena,

Minusy:

  • dla niektórych może być zbyt nużąca, mimo krótkiego czasu trwania.

 

Poradnik:

1Se5a8c0 Donnelley srebro
Skończ rozdział „The Ligthouse”. / Finish Chapter ‚The Lighthouse’.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

 

2S21a75a Jakobson srebro
Skończ rozdział „The Buoy”. / Finish Chapter ‚The Buoy’.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

 

3Sf34c6e Esther srebro
Skończ rozdział „The Caves”. / Finish Chapter ‚The Caves’.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

 

4Sb78faf Paul zloto
Skończ rozdział „The Beacon”. / Finish Chapter ‚The Beacon’.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

 

5S9fc5f9 Seonaidh braz
Utoń. / Drown Once.
Jest multum miejsc, w których można utonąć. Wystarczy, że wejdziesz do wody, skierujesz kamerę w dół i lewym analogiem „pójdziesz” do przodu. Zacznie migać szary ekran i w tym momencie po prostu nic nie rób, odczekaj kilka sekund i Twoja postać z powrotem przeniesie się na brzeg. Trofik wpadnie po kilku sekundach. Możesz to zrobić od razu na początku gry (wystarczy się tylko obrócić i wejść do wody).

 

6S8e3795 Stac an Armin braz
Spadnij z klifu i w konsekwencji czego umrzyj. / Die from falling off a cliff once.
W drugim rozdziale po miejscówce z wrakiem statku idź w prawo, aż dotrzesz do wielkiej dziury po prawej stronie ekranu. Wskocz do niej, a trofeum będzie Twoje. Oczywiście możesz w późniejszych rozdziałach po prostu zsunąć się z wysokiego miejsca i w ten sposób również zdobędziesz trofeum.

 

7See51ff Tuir braz
Odsłoń 4 urny. / Uncover 4 urns.
Każdy rozdział ma swoją urnę. Tak więc w grze znajdują się cztery rozbite urny, które zaznaczyłam na poniższych screenach. Gra zapisuje postęp dopiero na końcu rozdziału, więc jeżeli zbierzesz rzecz – musisz grać do końca chaptera. Do każdej urny musisz podejść, spojrzeć na nią i poczekać aż wylecą z nich prochy.

I rozdział

II rozdział

III rozdział

IV rozdział

 

8S4949ec Mullach an Eilein srebro
Aktywuj wszystkie komentarze twórców. / Trigger all directors’ commentary.
Polecam przechodzić grę z włączonym komentarzem twórców dopiero za drugim razem, bo w innym wypadku nie będziecie wiedzieć o co tak naprawdę chodzi w grze. Komentarz ten możesz włączyć w wyborze rozdziału w menu głównym. Twoje zadanie to po prostu wysłuchać wszystkie komentarze, które kryją się za pomarańczowymi dymkami. Nie trzeba ich wysłuchiwać do końca, można spokojnie wejść w interakcję z kolejnym dymkiem, a wcześniejszy zostanie zapisany (zmieni się na kolor biały). Gra zapisuje postęp, więc jeżeli po ukończeniu gry trofeum nie wpadło, możesz wybrać dowolny rozdział i zebrać brakujące dymki z poniższego filmiku.

Dear Esther: Landmark Edition_20160919093358

 

9Sffea66 Seanchaidh srebro
Aktywuj wszystkie głosy w grze. / Trigger all voice over points.
Tutaj mamy podobną sytuację jak w trofeum powyżej, z tym wyjątkiem, że musisz koniecznie przechodzić grę bez komentarzy twórców, bo tylko wtedy słyszymy narrację gry. Wystarczy tylko zaglądać w każdy zakamarek mapy i trofeum powinno wpaść bez problemu. Musisz odkryć co więcej przynajmniej jedną urnę. Pamiętaj, żeby w pierwszym rozdziale pójść zarówno górą jak i plażą (zaraz na początku).

 

10Sf2ad8c Man of the Rocks braz
Przejdź dystans o długości 5000 kroków. / Walk 5000 steps.
Samo przejście gry według schematu nie wystarczy, jednak jeżeli będziesz grał w wersję z dialogami twórców gry to na pewno to trofeum wpadnie. Idąc po „linii gry”, przejdziesz około 4500 kroków, więc wystarczy trochę się pokręcić w kółko, poszperać po zakątkach i bez problemu trofik będzie Twój.

 

Poradnik i opinia napisane na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora.

  • Karol Niecik

    „Dear Esther to prequel Everybody’s Gone To The Rapture” Oj chyba nie.

    • Aleksandra Daniel

      Nie w sensie dosłownym, sami twórcy mówią o tym w wersji reżyserskiej, dlatego polecam ograć z komentarzem. 🙂