Horizon Zero Dawn – Poradnik do trofeów i opinia

Z łukiem wśród „zwierząt”.

Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości PlayStation Polska.

 

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności platyny: 2/10
Ilość trofeów: platynax1 / zlotox2 / x5 / x48
Ilość trofeów offline: 56
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 1
Trofea możliwe do pominięcia: BRAK
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do zdobycia platyny: 40-50 godzin

 

Krótko i na temat, czyli opinia po zdobyciu wszystkich trofeów:

Z Guerilla Games pierwszy raz miałem styczność przy okazji Killzone: Mercenary – jednej z najlepszych gier na PlayStation Vita (liczy ktoś ile razy w swoich tekstach wspominam tę konsolkę?). Ograłem też Killzone: Shadow Fall na premierę PS4. Przy obu strzelankach bawiłem się wyśmienicie, mimo iż nie jest to mój ulubiony gatunek. Przy tym drugim tytule spędziłem dodatkowo mnóstwo czasu w grze wieloosobowej i to nie tylko ze względu na powiązane z nim trofea (głównie, ale nie tylko…). Nie da się ukryć, że studio z Amsterdamu wyrobiło sobie serią Killzone konkretną markę w ekosystemie PlayStation. Tymczasem Guerilla postanowili zrobić fanom psikusa i zbudować od podstaw zupełnie nowy tytuł, zmieniając przy tym gatunek na grę akcji z perspektywy trzeciej osoby, osadzoną w otwartym świecie. Nuda, prawda? Tak by się mogło wydawać, gdyby nie fakt, że wydarzenia w Horizon Zero Dawn umieszczono ponad tysiąc lat w przyszłości, na planecie rządzonej przez zwierzętopodone maszyny, z którymi walczą ludzie uzbrojeni we włócznie. No, zaczyna się robić ciekawie.

J.J. Abrams przedstawia…

Główną bohaterkę gry, Aloy, poznajemy… jako noworodka gdy dowiadujemy się, że wraz z jej opiekunem, Rostem, jest wyklęta z plemienia Nora. Oznacza to, że nie może się kontaktować z innymi członkami klanu i musi trzymać się od nich z daleka, mieszkając poza głównymi terenami plemiennymi. Zadziorna dziewczyna, nad którą kontrolę przejmujemy w wieku kilku lat, nie chce pogodzić się z tym stanem rzeczy, a jej głównym motywatorem jest tajemnica, jaką owiana jest historia jej narodzin i jej matki. To właśnie te dwie sprawy są punktem zaczepienia głównej fabuły gry, która prowadzi dorosłą już Aloy przez wiele zróżnicowanych terenów świata gry, i odkrywa przed graczem coraz to ciekawsze historie. Główny wątek HZD jest bardzo wciągający i świetnie buduje napięcie, zadając ciągle nowe pytania, tylko częściowo odpowiadając na poprzednie, utrzymując poziom zainteresowania gracza. Cieszy też fakt, że koniec końców, wszystkie wątki znajdują swoje zwieńczenia i nie pozostawiają graczowi dużego pola do interpretacji. Historia faktycznie stanowi zamkniętą całość a tajemnice post-post-apokaliptycznego świata, w tym ta najważniejsza – skąd, cholibka, wzięły się te wszystkie maszyny?! – są odkrywane.

Horizon Zero Dawn to jednak otwarty świat. A co za tym idzie – misje poboczne, znajdźki, zbieranie składników na mikstury, etc. W tych elementach jest już, niestety, gorzej. Gra oferuje wszystkie znane i (nie)lubiane aspekty gier typu WatchDogs czy Wiedźmin i robi to bardzo poprawnie, lecz bez rewelacji. Znajdą się tutaj odpowiedniki ‚wież’ z gier Ubisoftu, które ujawniają fragmenty mapy świata, Aloy będzie biegać po łąkach i celować z łuku do wody w nadziei ustrzelenia kości ryby, niezbędnych do wykonania nowej, lepszej broni… Guerilla Games wykazali się jednak umiarem i nie doświadczymy w Horzion setek rodzajów broni czy dwudziestu wież do wspinania i tych samych minigierek odgrzewanych co 20 minut. Jest tego wszystkiego mniej, lecz i tak powoduje to, że zrobienie ‚wszystkiego’ spokojnym tempem zajmie typowemu graczowi ponad 50 godzin. Z jednej strony to dobrze, że za cenę jednej gry dostajemy aż tyle godzin rozrywki. Z drugiej jednak, rozgrywka robi się po pewnym czasie powtarzalna i o ile pierwsza walka z wielkim, mechanicznym ptakiem robi wrażenie i jest ekscytująca, to po pewnym czasie lepszym rozwiązaniem wydaje się ucieczka z pola walki i jak najszybsze dotarcie do celu kolejnej misji.

Nie do końca typowe otwartoświatowe ‚wieże’.

Nie chcę przez to powiedzieć, że z mechanicznego punktu widzenia HZD robi coś źle. Wszystko jest na swoim miejscu. Zróżnicowanie broni i przeciwników jest w sam raz. Znalazło się nawet miejsca na kilka elementów taktyki, takich jak słabości żywiołowe niektórych maszyn czy możliwość odstrzeliwania poszczególnych ich części, a nawet podnoszenie ustrzelonych broni i wykorzystanie ich przeciwko maszynom. Ogólnie, walka ze zmechanizowanymi zwierzakami wnosi powiew świeżości do gatunku, szczególnie że mamy do czynienia aż z 25 typami maszyn. Czasami jednak gra zmusza też do walki z przeciwnikami ludzkimi i to w najmniej oryginalnych okolicznościach, czyli wyzwalaniu osad spod rządów bandytów. Misje poboczne z cyklu ubij wszystkich, najlepiej po cichu, żeby nie przybyły posiłki. Plusem jest to, że takich obozów w całej grze jest tylko sześć, ale nie obraziłbym się, gdyby nie było ich wcale, gdyż walka z ludźmi jest zdecydowania mniej satysfakcjonująca.

Maszyny produkujące maszyny. Najczarniejsze scenariusze ‚złego AI’ właśnie się ziściły.

W przypadku innych misji pobocznych nie jest lepiej. Być może jestem rozpieszczony Dzikim Gonem, lecz geopolityczna struktura świata, w którym biegamy razem z Aloy, zupełnie mnie nie zainteresowała. Potyczki i niesnaski międzyplemienne wydały mi się bezpłciowe i całkowicie przesłonięte przez historię ‚starego’ świata. W jaki sposób mam skupić się na sprawie dwóch wojowników, którzy zaginęli tropiąc kilka maszyn, jeśli moją uwagę przyciągają lokacje, które tłumaczą genezę maszyn i ich znaczenie w procesie metamorfozy planety do stanu, w jakim znajduje się w grze. Dysonans między tymi dwoma wątkami jest na tyle duży, że często zastanawiałem się jak Aloy może w ogóle zaprzątać sobie głowę relatywnie trywialnymi bolączkami pobratymców, mając w zasięgu ręki tajemnice, które dosłownie mogą zmienić losy całej planety. Zdaję sobie sprawę, że tego typu rozdwojenie jaźni jest częstym problemem gier z otwartym światem. Nawet Wiedźmin miesiącami latał po Velen mordując potwory zamiast skupić się na poszukiwaniach Ciri. W przypadku HZD różnice w wadze zadań głównych i pobocznych, nie mówiąc o powtarzalności tych drugich, powodują że jest to bardziej odczuwalne.

Mimo iż spotykane postaci i ich historie nie wyróżniają się na tle innych gier w tym gatunku, to sam świat jest zaprojektowany rewelacyjnie. Od ośnieżonych gór plemienia Banuk po pustynne tereny Carja, jest co zwiedzać, jest gdzie się wspinać i jest gdzie uruchamiać tryb foto. Sam nie korzystam często z takich funkcjonalności w grach, bo i talentu do robienia zdjęć, nawet tych wirtualnych, trochę brakuje. Wystarczy jednak poszukać w Internecie dzieł bardziej uzdolnionych graczy i można dać się oczarować magii tego świata. Pod względem technicznym grze nie można nic zarzucić. Jest piękna graficznie (grałem na pierwszym PS4, z telewizorem bez 4K i bez HDR) i nie ma problemów z renderowaniem środowisk w stabilnej liczbie klatek na sekundę. Nie udało mi się gry wywalić ani razu, nie spotkałem się też z dziwnymi animacjami (*akhem* Andromeda *akhem*). W tak dużym tytule nie jest zaskoczeniem, że nie wszystko jest ze sobą perfekcyjnie dopięte. Nawet niektóre z trofeów były przez jakiś czas zepsute z powodu błędów, lecz szybka reakcja Guerilla Games i częste wypuszczanie patchy (w momencie pisania tekstu jesteśmy na numerku 1.11) pokazują, że Holendrzy naprawdę dbają o swoje dziecko i będą robić wszystko, aby ułatwić graczom odbiór.

Aloy ma problemy z perspektywą – strzała nie doleciała do księżyca.

Horizon Zero Dawn był przez niektórych namaszczany na nowego Mesjasza gier w otwartym świecie. Moim zdaniem gra nie zasłużyła sobie jednak na ten tytuł. Pod względem jakości rozrywki jest bardzo nierówna – oferując wciągającą i zaskakującą fabułę główną, a z drugiej strony powtarzalne i nudne zadania poboczne. Być może jest to symptom przejedzenia tym gatunkiem i braku czasu ale przestały mnie bawić misje wynieś-przynieś-posprzątaj, które nie przykładają się do budowania świata gry, a tylko sztucznie nadmuchują jej objętość. Nie miałbym zupełnie nic przeciwko, gdyby HZD zostało zlinearyzowane i okrojone o 50-60%, szczególnie że jako Aloy nie jest nam dane podejmować żadnych wyborów, które mogą w istotny sposób zmienić tok wydarzeń. Rozumiem jednak, że posiadanie w portfolio ekskluzywnego tytułu open world, i to w dodatku z nowym IP, jest dla Sony nie lada gratką, a budowanie konkurencji dla Naughty Dog i Nathana Drake’a mogłoby nie być najlepszym pomysłem. Jak już wspominałem, grze nie można tak naprawdę nic zarzucić. Robii poprawnie, a nawet bardzo dobrze to, co robią inne gry w tym gatunku, i dokłada do tego świetną warstwę fabularną. Jeśli takie podsumowanie jest dla kogoś wystarczające, to na pewno zatraci się w świecie HZD na długie godziny. Dla mniej cierpliwych polecam włączenie najniższego poziomu trudności i podążanie szlakiem misji głównych z krótkimi przerwami na robienie zdjęć pięknym pejzażom. W obu przypadkach, Horizon jest zdecydowanie grą wartą polecenia i spróbowania.

Plusy:

  • fascynujący pomysł,
  • wciągająca fabuła ‚starego świata’,
  • widoki,
  • walki z wielkimi maszynami,

Minusy:

  • nudne, powtarzalne misje poboczne,
  • brak wyborów,
  • mało interesujących postaci,
  • natrętnie ograniczona ilość miejsca w ekwipunku.

 

Krok po kroku:

Gra nie posiada żadnych trofeów możliwych do pominięcia a dodatkowo, po ukończeniu ostatniej misji głownej, pozwala wrócić do stanu sprzed jej wykonania i kontynuować rozgrywkę w otwartym świecie. Dzięki temu można dostosować progresję odblokowywania trofeów do swojego stylu gry. Kolejność jest tutaj raczej bez znaczenia, gdyż przejście wszystkich misji, odnalezienie znajdziek i wykonanie pozostałych czynności niezbędnych do zdobycia platyny i tak zajmie kilkadziesiąt godzin. Jednym trofeum, na które warto zwrócić uwagę podczas przechodzenia misji głównych jest  Zdobyto ubiór ze splotem osłony , które wymaga zebrania przedmiotów dostępnych podczas tych misji. Istnieje możliwość powrotu również i do tych lokacji, lecz wymaga to ponownego przechodzenia przez długie korytarze, w których nie istnieje możliwość szybkiej podróży. Nagroda za wykonanie tej misji jest wartościowa i warto ją zdobyć przed przystąpieniem do ostatnich misji głównych.

Jeśli chodzi o inne znajdźki to dość wcześnie w trakcie gry otrzymasz możliwość kupienia map, które pokażą zgrubne położenie czterech typów przedmiotów – kubków, metalowych kwiatów, drewnianych statuetek i widokówek. Polecam w zaopatrzenie się w te mapy i zbieranie znajdziek, jeśli znajdziesz się w ich okolicy. Oszczędzi to czasu na koniec gry. Lokalizacje pozostałych znajdziek nie są już dostępne w samej grze, lecz nasz poradnik powinien Ci pomóc w ich odnalezieniu.

Pomocna będzie tutaj możliwość nieograniczonej szybkiej podróży. Aloy może znaleźć lub kupić przedmiot do jednorazowego przemieszczania się do już odkrytych lokacji, lecz jest to mało pomocne. Warto wyposażyć się w złoty zestaw do szybkiej podróży, który można kupić od jednego z kupców w Meridian. Koszt tego przedmiotu to 50 kawałków metalu, 1 skóra z lisa i 10 sztuk tłustego mięsa.

Większość trofeów związanych z walką powinno odblokować się samoczynnie wraz z przechodzeniem gry. W menu Notes znajdziesz pozycje Postęp rozgrywki i Statystyki, które pozwolą Ci śledzić stan zaawansowania tych trofeów.

Postaraj się zainstalować najnowsze dostępne patche. Niektórzy gracze skarżyli się na problemy z wybranymi misjami, co blokowało im możliwość kontynuowania gry i zdobywania trofeów.

Zdobycie platyny w Horizon nie powinno sprawić Ci problemów. Gra nie jest trudna, a i trofea nie odstraszają wysokimi wymaganiami. Nie ma w nich miejsca na bezcelowe grindowanie i większość z nich odblokujesz po prostu przechodząc grę. W przypadku pozostałych pomocą będzie służył Ci nasz poradnik.

 

Poradnik:

Wszystkie trofea zdobyte 
Zdobyto wszystkie trofea Horizon Zero Dawn.
Bezstresowa platyna, która wymaga jednak poświęcenia jej sporo czasu. 40-50 godzin to nie w kaszę dmuchał, lecz żadne z trofeów nie powinno stanowić szczególnego wyzwania.

 

 Zabito z ukrycia 10 maszyn 
Wykonano zabicie z ukrycia 10. maszyn.
Atak z ukrycia wykonasz przyciskiem  , gdy znajdujesz się w wysokiej trawie, w której Aloy jest niewykrywalna przez większość przeciwników. Gdy maszyna będzie przechodzić obok, lub gdy zwabisz ją do siebie kamieniem lub gwizdaniem, na ekranie pojawi się podpowiedź dotycząca ataku z ukrycia. Jest to na tyle pomocna zdolność, że wykonanie tej czynności dziesięciokrotnie powinno nastąpić naturalnie w trakcie przechodzenia gry. Samą umiejętność odblokujesz w kategorii Tropicielka. Jest to pierwsza umiejętność na liście.

 

 3 ciosy z góry 
Zabito 3 wrogów z użyciem umiejętności ciosu z góry.
Cios z góry wykonuje się tak samo jak zabicie z ukrycia () i jest dostępne po odblokowaniu poprzedniej zdolności w kategorii Tropcielka. Chociaż okazje do ataku z góry zdarzają się rzadziej niż do ataku z ukrycia, wykonanie go trzy razy w ciągu całej gry również powinno nastąpić naturalnie. Gra oferuje jednak na tyle dużą wertykalność, że znalezienie miejsca do celowego wykonania takich ataków nie powinno być problemem. Dobrze nadają się do tego miejsca występowania Czujek lub konwoje Krabołazów.

 

 Oderwano 10 elementów 
Odłączono 10 elementów od maszyn w trakcie walki.
Do odłączania elementów od maszyn najlepiej nadaje się Rozrywacz lub Łuk Bojowy ze strzałami rozrywającymi. W moim odczuciu, pozbywanie maszyn ich zdolności bojowych jest podstawowym elementem taktyki walki w Horizon, szczególnie w przypadku silniejszych maszyn, wyposażonych w broń zdalną (patrz opis trofeum Oderwano 5 sztuk ciężkiej broni). W celu zidentyfikowania, które elementy maszyny możesz oderwać sprawdź informacje w Katalogu Maszyn lub użyj Fokusa () do podświetlenia ich na ciele przeciwnika. Następnie wyceluj w konkretny element bronią rozrywającą. O sukcesie dowiesz się z ekranu gry – za oderwanie dostaniesz dodatkowe punkty doświadczenia.

 

 10 maszyn zabitych przez podatność 
Zabito 10 maszyn podatnych na ogień, gdy płonęły, lub podatnych na zimno, gdy były zamrożone.
Niektóre maszyny są podatne na konkretne obrażenia żywiołowe. Na przykład słabością Bysiora jest mróz, natomiast wszystkie skażone maszyny nie są odporne na ogień. Wykorzystywanie tych słabości jest istotnym elementem taktyki w walce z maszynami. Dużo broni wyższego poziomu pozwala na wybieranie rodzajów amunicji, w tym amunicji żywiołowych. Aby odblokować to trofeum, najłatwiej atakować daną maszynę tylko amunicją typu, na który jest podatna. Aby atak został zaliczony do trofeum, maszyna musi zostać zabita, gdy jest całkowicie pod wypływem danego żywiołu. Informuje Cię o tym ikona nad maszyną – atakowanie jej ogniem lub mrozem wypełnia małe kółko nad korpusem wroga. Gdy kółko zostanie całkowicie zapełnione, maszyna zostanie opanowana przez żywioł.

 

 Oderwano 5 sztuk ciężkiej broni 
Odłączono od maszyn 5 sztuk ciężkiej broni podczas walki.
Zasady odłączania broni od maszyn są takie same, jak w przypadku odrywania innych ich części (patrz opis do Oderwano 10 elementów). O tym, która maszyny posiadają bronie poinofrmuje Cię Twój Notes, który uzupełniany jest na bieżąco zapiskami o nowych przeciwnikach. Należą do nich Niszczyciel (działko), Gromoszczęk (wyrzutnia dysków) oraz Uśmiercacz (wieżyczka).

 

 Zdominowano 7 typów maszyn 
Odblokowano i wykorzystano dominację 7 różnych typów maszyn.
Aby zdominować maszynę musisz najpierw odblokować taką zdolność w odpowiednim Kotle (patrz opis do Zdominowano wszystkie rdzenie). W trakcie jednej z misji głównych Aloy uzyska zdolność dominowania sześciu typów maszyn (dominacja PSI), więc aby odblokować to trofeum musisz przebić się przez przynajmniej jeden z Kotłów. Sama akcja dominacji polega na wciśnięciu , gdy znajdujesz się w ukryciu, w pobliżu maszyny. Gra nie zlicza liczby zdominowanych typów maszyn, lecz zdolność ta jest przydatna i raczej będziesz z niej korzystać, więc odblokowanie trofeum powinno nastąpić naturalnie. Dzięki dominacji będziesz w stanie ujeżdżać niektóre typy maszyn i szybciej się dzięki temu przemieszczać. Dodatkowo, zdominowane maszyny będą walczyć po Twojej stronie.

 

 30 wrogich ludzi trafionych w głowę 
Zabito 30 wrogich ludzi trafieniami w głowę.
Ludzkich przeciwników spotkasz w obozach bandytów oraz w niektórych misjach głównych i pobocznych. Jest ich na tyle dużo, że zdobycie 30 śmiertelnych strzałów w głowę nie jest żadnym problemem (ja skończyłem grę z 356 takimi trafieniami). Najlepiej odblokować to trofeum jak najwcześniej, gdyż w dalszej części gry nie wszyscy wrogowie umierają od jednej strzały. Do celowania przydatna jest umiejętność skupienia (kategoria Wojowniczka), która przez wciśnięcie  spowalnia czas i daje więcej czasu na spozycjonowanie broni.

 

 Przewrócono 23 manekiny żuwaczy 
Znaleziono i przewrócono wszystkie manekiny żuwaczy w regionie Nora.
Manekiny żuwaczy znajdziesz w następujących lokacjach:

  • Dom Aloy i Rosta (7 sztuk)
  • Strażnica Matki (2 sztuki)
  • Kolebka Matki (2 sztuki)
  • Serce Matki (2 sztuki)
  • Tereny łowieckie Nora (2 sztuki)
  • Wzniesienie Matki (2 sztuki)
  • Korona Matki (2 sztuki)
  • Obóz łowców (2 sztuki)
  • Obóz w Diablim Pragnieniu (1 sztuka)
  • Dwuząb (1 sztuka)

Dokładne umiejscowienie kukieł znajdziesz na naszym filmiku:

 

 Pierwsza modyfikacja 
Użyto zwoju lub splotu na broni lub stroju z możliwością modyfikacji.
Modyfikacje dostępne są u kupców, znajdziesz je w niektórych skrzynkach z nagrodami, a najczęściej upuszczą je pokonane maszyny. Aby zastosować ulepszenie, w menu przejdź do zakładki Wytwarzanie a następnie wybierz jedną z broni lub ubiorów, które mogą być modyfikowane (ikony pustych kółek w lewym dolnym rogu). Następnie wybierz puste miejsce i umieść w nim ulepszenie.

 

 Zabito wszystkie maszyny zaopatrzeniowe 
Zabito co najmniej jeden egzemplarz każdego typu maszyny zaopatrzeniowej.
Patrz opis do Zabito wszystkie maszyny transportowe.

 

 Zabito wszystkie maszyny zwiadowcze 
Zabito co najmniej jeden egzemplarz każdego typu maszyny zwiadowczej.
Patrz opis do Zabito wszystkie maszyny transportowe.

 

 Zabito wszystkie maszyny bojowe 
Zabito co najmniej jeden egzemplarz każdego typu maszyny bojowej.
Patrz opis do Zabito wszystkie maszyny transportowe.

 

 Zabito wszystkie maszyny transportowe 
Zabito co najmniej jeden egzemplarz każdego typu maszyny transportowej.
Gra nie definiuje bezpośrednio, które maszyny należą do jakiego typu. Jednak w menu Notes w zakładce statystyki zliczana jest liczba pokonanych maszyn każdego rodzaju. Porównując tę listę z Katalogiem Maszyn możesz śledzić, z którymi maszynami było już dane Ci się zmierzyć. W trakcie misji głównych i pobocznych, a także na terenach łowieckich, stawisz czoła i pokonasz większość, jeśli nie wszystkie maszyny. Pamiętaj jednak, że maszyny skażone nie wliczają się do tej statystyki. Jeśli pod koniec gry będzie Ci brakować jakiegoś rodzaju maszyny do odblokowania tego trofeum, znajdź na mapie miejsce ich występowania, udaj się tam i puść w ruch strzały.

 

Osiągnięto poziom 10 
Osiągnięto 10. poziom gracza.
Patrz opis do Osiągnięto poziom 50.

 

Osiągnięto poziom 25 
Osiągnięto 25. poziom gracza.
Patrz opis do Osiągnięto poziom 50.

 

Osiągnięto poziom 40 
Osiągnięto 40. poziom gracza.
Patrz opis do Osiągnięto poziom 50.

 

Osiągnięto poziom 50 
Osiągnięto 50. poziom gracza.
Gra nagradza gracza punktami doświadczenia za wykonywanie misji, za pokonywanie maszyn oraz za ataki specjalne, takie jak odrywanie części maszyn. Jeśli planujesz przejść grę dokładnie i wykonać wszystkie misje poboczne i dodatkowe zadania, poziom 50. osiągniesz na długo przed końcem gry. Na pewno nie będzie wymagane bieganie losowo po mapie i zabijanie wszystkiego, co się rusza, aby tylko nabić punkty doświadczenia. W ostateczności możesz skorzystać z pseudodarmowych punktów doświadczenia, które możesz zdobyć za wykonywanie zadań z Samouczków, które nagradzają nimi za odpowiednie wykorzystywanie niektórych broni.

 

Wszystkie umiejętności opanowane 
Opanowano wszystkie dostępne umiejętności.
Podobnie jak w przypadku Osiągnięto poziom 50, odblokowanie wszystkich umiejętności powinno przyjść naturalnie dla dokładnych graczy, którzy nie lubią zostawiać żadnych misji pobocznych nierozwiązanych. Za każdy zdobyty poziom doświadczenia dostaniesz jeden punkt umiejętności. Nie wystarczy to jednak do odblokowania wszystkich zdolności. Na szczęście, niektóre misje (w tym także czynności takie jak dominowanie żyrafów), dodatkowo nagradzają gracza punktami umiejętności.

 

Zdominowano pierwszego żyrafa 
Wspięto się na żyrafa i uzyskano dostęp do jego informacji.
Patrz opis do Zdominowano wszystkie żyrafy.

 

Oczyszczono pierwszy obóz bandytów 
Wyzwolono osadę opanowaną przez klan bandytów.
Patrz opis do Oczyszczono wszystkie obozy bandytów.

 

Zdominowano pierwszy rdzeń 
Dotarto do rdzenia Kotła i uzyskano z niego informacje.
Patrz opis do Zdominowano wszystkie rdzenie.

 

 Wszystkie półsłońca na jednym z terenów 
Zdobyto co najmniej znak półsłońca we wszystkich trzech próbach na jednym z terenów łowieckich.
Patrz opis do Wszystkie żarsłońca na wszystkich terenach.

 

 Żarsłońca na jednym z terenów 
Zdobyto znak żarsłońca we wszystkich trzech próbach na jednym z terenów łowieckich.
Patrz opis do Wszystkie żarsłońca na wszystkich terenach.

 

Oczyszczono pierwszą skażoną strefę 
Zabito wszystkie skażone maszyny w danej skażonej strefie.
Patrz opis do Oczyszczono wszystkie skażone strefy.

 

Zdominowano wszystkie żyrafy 
Wspięto się na wszystkie żyrafy i uzyskano dostęp do ich informacji.
W grze występuje pięć żyrafów, które pełnią rolę typowych ‚wież’, znanych z innych gier z otwartym światem. Aby zdominować żyrafa należy wdrapać się na jego głowę i użyć broni Aloy, wciskając . Pomocne jest śledzenie ścieżki żyrafa, którą można podświetlić w trybie Fokus (, a następnie  na żyrafie). Wspinaczka po ciele żyrafa jest prosta i zawsze prowadzi po żółtych elementach, które w całej grze identyfikują ‚wspinalne’ elementy środowiska. Żyrafy występują w następujących miejscach:

  • Słoneczne Stopnie,
  • Rdzawe Pustkowie,
  • Drzewce Włóczni,
  • Miedziowa Dal,
  • Diable Pragnienie.

 

Oczyszczono wszystkie obozy bandytów 
Wyzwolono wszystkie osady opanowane przez klany bandytów.
W grze występuje sześć osad, opanowanych przez bandytów. Wyzwolenie osady polega na pokonaniu wszystkich przeciwników. Opcjonalnie, możesz skorzystać też z pomocy pojmanych sprzymierzeńców, jeśli uda Ci się ich uwolnić przed wystrzelaniem wszystkich bandytów. Musisz uważać też na alarm, który mogą podnieść wrogowie. Jeśli to zrobią, do obozu przybędą posiłki, co zwiększy czas i liczbę strzał potrzebnych do ich pokonania.

Opanowane osady to:

  • Czarne Skrzydło
  • Pusty Fort
  • Strzaskany Piec
  • Okolice bramy
  • Dwuząb
  • Diable Pragnienie

 

Zdominowano wszystkie rdzenie 
Dotarto do rdzeni wszystkich Kotłów i uzyskano z nich informacje.
Kotły służą do ulepszania zdolności dominacji maszyn. W grze występuje pięć rodzajów dominacji, z których cztery odblokowują się właśnie w Kotłach. W większości przypadków rdzeń Kotła strzeżony jest przez jednego lub kilku silnych przeciwników, których pokonanie skutkuje możliwością zdominowania ich w otwartym świecie. Oprócz dominacji PSI, która odblokowywana jest w trakcie jednej z misji głównych, do zdobycia są następujące Kotły:

  • SIGMA (w pobliżu terenów łowieckich Dolinożlebu),
  • ZETA (na północ od terenów łowieckich Słonecznych Bruzd),
  • KSI (południowy kraniec mapy, na południe od Meridian),
  • RO (za bramą Wieży Dnia, na południe).

 

Wszystkie półsłońca na wszystkich terenach 
Zdobyto co najmniej znak półsłońca we wszystkich próbach na wszystkich terenach łowieckich.
Patrz opis do Wszystkie żarsłońca na wszystkich terenach.

 

Wszystkie żarsłońca na wszystkich terenach 
Zdobyto znak żarsłońca we wszystkich próbach na wszystkich terenach łowieckich.
Próby łowieckie są częścią jednej z misji pobocznych (Oręż Loży), która wymaga zdobycia wszystkich nagród we wszystkich próbach, co jest równoznaczne z odblokowaniem tego trofeum. Lokacje pięciu terenów łowieckich zostaną ujawnione w ramach misji a sposoby ich przejścia prezentujemy na filmiku poniżej. Pamiętaj, że do niektórych prób niezbędne będą konkretne bronie. Można je jednak kupić u kupców, znajdujących się na terenach łowieckich, o ile posiadasz odpowiednie surowce.

 

Oczyszczono wszystkie skażone strefy 
Zabito wszystkie skażone maszyny we wszystkich skażonych strefach.
W grze występuje 11 skażonych stref, oznaczonych na mapie symbolem przekreślonego okręgu oraz czerwonym zabarwieniem. W strefach tych spotkasz skażone maszyny, których pokonanie jest niezbędne do odblokowania trofeum i oczyszczenia skażenia. Pamiętaj, że skażone maszyny są podatne na ogień, więc oprócz celowania w ich wrażliwe punkty, posiłkuj się płonącymi strzałami lub bombami.

 

Wszystkie maszyny skatalogowane 
Napotkano i przeskanowano fokusem wszystkie typy maszyn.
W Horizon występuje 25 unikalnych typów maszyn oraz ich skażone odpowiedniki. Do odblokowania trofeów wymagane jest przeskanowanie wszystkich 25 typów i co najmniej jednej skażonej maszyny. Pamiętaj o tym trofeum podczas przechodzenia gry i za każdym razem, gdy napotkasz wrogów, szczególnie jeśli wydaje Ci się, że po raz pierwszy spotykasz daną maszynę, korzystaj z Fokusa (). Informacja o skatalogowaniu maszyny pojawi się na ekranie a odpowiedni wpis znajdzie się w Notesie, w Katalogu Maszyn. Poniżej przedstawiamy pełną listę maszyn z gry, w kolejności, w której występują w Katalogu:

  • Czujka
  • Biegun
  • Żuwacz
  • Złomiarz
  • Czeronooka czujka
  • Wielkogłów
  • Lancoróg
  • Długonóg
  • Bysior
  • Piłoząb
  • Krabołaz
  • Nadymacz ognisty
  • Nadymacz mrożący
  • Śmigacz
  • Nękacz
  • Jastrząbłysk
  • Skaziciel
  • Niszczyciel
  • Kłapak
  • Skałokrusz
  • Behemot
  • Gromoszczęk
  • Burzoptak
  • Uśmiercacz
  • Żyraf
  • Skażona maszyna

 

Pierwsza Widokówka 
Znaleziono zapis z punktu Widokówki i uzyskano do niego dostęp.
Patrz opis do Wszystkie starożytne naczynia znalezione.

 

Znaleziono pierwszy metalowy kwiat 
Odkryto dziwny metalowy kwiat.
Patrz opis do Wszystkie starożytne naczynia znalezione.

 

Znaleziono pierwszą banucką figurkę 
Znaleziono drewnianą figurkę pozostawioną przez banuckiego podróżnika.
Patrz opis do Wszystkie starożytne naczynia znalezione.

 

Znaleziono pierwsze starożytne naczynie 
Znaleziono starożytne naczynie używane kiedyś przez Przedwiecznych.
Patrz opis do Wszystkie starożytne naczynia znalezione.

 

Wszystkie punkty Widokówki 
Znaleziono wszystkie zapisy z punktów Widokówki i uzyskano do nich dostęp.
Patrz opis do Wszystkie starożytne naczynia znalezione.

 

Wszystkie metalowe kwiaty znalezione 
Znaleziono wszystkie metalowe kwiaty.
Patrz opis do Wszystkie starożytne naczynia znalezione.

 

Wszystkie banuckie figurki znalezione 
Znaleziono wszystkie figurki Arnaka.
Patrz opis do Wszystkie starożytne naczynia znalezione.

 

Wszystkie starożytne naczynia znalezione 
Znaleziono wszystkie starożytne naczynia.
Zgrubne lokacje wszystkich czterech typów znajdziek możesz poznać, kupując odpowiednie mapy od handlarzy. Są one dostępne już u jednego z pierwszych napotkanych kupców. Jeśli jednak przeoczysz tę możliwość, zawsze możesz je kupić na rynku w Meridian.

  • Kubki (starożytne naczynia) znajdziesz zawsze na powierzchni. Występują na nasypach ziemnych o promieniu około dwóch metrów, z których wystaje znacznik bardzo rzadkiego przedmiotu (fioletowy)
  • Metalowe kwiaty otoczone są zawsze formacją kwiatową o kształcie trójkąta równobocznego
  • Figurki Arnaka znajdują się na końcu mini torów przeszkód, ozdobionego symbolami plemienia Banuk. Najczęściej wymagają one wspięcia się na jakąś górę po oznaczonych na żółto elementach środowiska
  • Widokówki najczęściej znajdują się na wzniesieniach lub innego rodzaju punktach widokowych, często w okolicach ruin budynków, które są odtwarzane na widokówce

 

Zdobyto ubiór ze splotem osłony 
Odzyskano i wykorzystano starożytną technologię.
Ubiór ze splotem osłony jest nagrodą za wypełnienie misji pobocznej ‚Starożytna zbrojownia’. Aby dostać się do zbrojowni niezbędne będzie zebranie pięciu ogniw zasilających, które napotkasz podczas przechodzenia misji głównych. Są one jednak dość łatwe do przeoczenia, więc zwróć uwagę podczas następujących misji, aby nie musieć potem wracać do dalekich lokacji:

  • Misja: Łono góry. Po przebudzeniu we Wszechmatce, po drodze do odzyskania swojego sprzętu, przejdź przez dziurę w ścianie i podążaj korytarzem dopóki nie znajdziesz ogniwa.
  • Misja: Ustronie Stwórcy. Ogniwo znajduje się na samym szczycie Wieży Faro. Musisz wspiąć się wyżej niż lokacja, gdzie znajdziesz przedmioty związane z misją.
  • Misja: Kurhan. Po rozwiązaniu zagadki z zamkami i otworzeniu drzwi, ogniwo znajdziesz w pomieszczeniu za nimi.
  • Misja: Góra, która upadła. W lokacji GAIA Prime, po scenie w sali konferencyjnej nie udawaj się bezpośrednio do warsztatu Sylensa, zjeżdżając na linie, lecz zejdź po skałach na piętro niżej. Ogniwo znajduje się w małej części kompleksu z fioletową poświatą.
  • Otwarty świat: Ruiny. W dowolnym momencie gry możesz wrócić do ruin, do których wpadła Aloy, gdy była mała. Tym razem, dzięki posiadanym broniom jesteś w stanie przebić się przez zarośnięte stalagnatami drzwi. Za jednymi z takich drzwi znajdziesz ostatnie ogniwo.

Po zebraniu ogniw udaj się do zbrojowni, gdzie musisz rozwiązać dwie proste zagadki, aby otworzyć drzwi do pomieszczenia ze zbroją.

  • Pierwsze drzwi. Terminal po prawej stronie pokazuje godziny, na które musisz ustawić kolejne zamki. Na przykład godzinę 21:00 ustawisz przekręcając aktywny element zamka tak, aby był skierowany w lewo.
  • Drugie drzwi. Terminal pokazuje kąty, na które musisz ustawić kolejne zamki. Pozycje zmieniają się co 90 stopni (0 – góra, 90 – prawo, 180 – dół, 270 – lew), a pełny obrót okręgo to 360 stopni. Na przykład kąt 450 odpowiada pozycji w prawo (450 – 360 = 90).

 

Nauki Rosta wysłuchane 
Nauczono się polować i walczyć u boku Rosta.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Szkoła przetrwania’.

 

Pokonano piłozęba 
Pokonano piłozęba, który zagrażał Nora.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Na czubku włóczni’.

 

Triumf podczas Próby 
Pokonano przeciwności i zajęto pierwsze miejsce podczas Próby.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Próba’.

 

Skażenie zwalczone 
Zniszczono skażenie w dolinie Nora.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Ślad dowódczyni’.

 

Starożytne dzieje poznane 
Poznano starożytne dzieje w Ustroniu Stwórcy.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Ustronie Stwórcy’.

 

Sieć Zaćmienia wyłączona 
Przeniknięto do obozu wojennego Zaćmienia i wyłączono jego sieć.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Na pohybel ciemności’.

 

Prawda odkryta 
Odkryto prawdę o Nowym Świcie.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Sekrety głębin ziemi’.

 

Oblężenie Wszechmatki przełamane 
Pokonano najeźdźców i przedostano się do wnętrza świętej góry.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Serce Nora’.

 

Potężna broń zdobyta 
Zbadano górę, która upadła, i zdobyto potężną broń.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Góra, która upadła’.

 

 Wszyscy sprzymierzeńcy przybyli 
Dzięki staraniom Aloy wszyscy możliwi sprzymierzeńcy przyłączyli się do obrony.
W trakcie wypełniania misji oraz zadań pobocznych Aloy spotka osoby, które będą mogły pomóc podczas ostatecznej potyczki. Na liście poniżej są wymienione ich imiona oraz misje, które należy wykonać, aby zdobyć sprzymierzeńców:

  • Teb – automatyczny sprzymierzeniec. Chłopak, któremu mała Aloy pomogła uciec przed maszynami.
  • Petra – misja poboczna ‚Góra kłopotów’. Lokacja: Wolnogóra. Pomagasz Petrze przygotować zabójczą broń i obronić jej miasto.
  • Aluki – misja poboczna ‚Chwila spokoju. Lokacja: Obóz Banuków. Aluki nie bierze bezpośredniego udziału w misji, lecz Twoje działania motywują ją do zmiany światopoglądu i przyłączeniu się do sprawy Aloy.
  • Elida – misja poboczna ‚Słońce i cień’. Lokacja: Jasny Targ. Misję otrzymasz od ojca Elidy, który jest zmartwiony jej zaginięciem.
  • Vanasha – misja poboczna ‚Gambit Królowej. Lokacja: Zmierzch. Razem z Vanashą pomagasz młodemu królowi uciec ze Zmierzchu.
  • Uthid – misja poboczna ‚Nagroda za zdrajcę’. Uthid jest uciekinierem, któremu pomagasz pokonać łowców głów, polujących na niego. Misję dostaniesz od Vanashy.
  • Nakoa – misja poboczna ‚Zemsta córki’. Lokacja: Wzniesienie Matki. Misję otrzymasz od Yana, który prosi Cię o znalezienie swojej siostry.
  • Janeva – misja poboczna ‚Słoneczna Skała’. Lokacja: Słoneczna Skała. Janeva poprosi Cię o wytropienie trzech groźnych przestępców, którzy uciekli z więzienia.
  • Namman – misja poboczna ‚Uczcić poległych. Lokacja: Świątynia w Meridian. Namman poprosi Cię o pomoc trójce pielgrzymów.
  • Talanah – misja poboczna ‚Czarnogon’. Lokacja: Loża Łowców w Meridian. Aby zdobyć dostęp do tej misji, musisz wykonać kilka zadań dla Ahsisa w Loży Łowców, aby dopuścił Cię do Talany.
  • Sona – misja główna ‚Zemsta Nora’.
  • Varl – misja główna ‚Zemsta Nora’.
  • Erend – misja główna ‚Słońce spadnie’. Erend przewija się przez większą część przygody Aloy. Aby dojść do misji ‚Słońce spadnie’ musisz wykonać również ‚Pole poległych’ oraz ‚Na ziemie graniczne’.

 

 Kres starożytnych maszyn bojowych 
Położono kres zagrożeniu ze strony starożytnych maszyn bojowych.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Nadejście cienia’.

 

 Zwycięstwo wspólnie z dowódczynią 
Znaleziono dowódczynię Nora i pokonano zabójców w Pierścieniu Metalu.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Zemsta Nora’.

 

 Uratowano Południk przed wrogiem 
Udzielono Erendowi pomocy w badaniu losów Ersy i udaremniono spisek przeciwko Południkowi.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Słońce spadnie’. Dostęp do niej dostaniesz po ukończeniu misji ‚Pole poległych’ oraz ‚Na ziemie graniczne’.

 

 Udzielono pomocy zbiegom 
Udzielono pomocy Uthidowi i królowi-dziecku Itamenowi w ucieczce przed Carja Cienia.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Nagroda za zdrajcę’ oraz ‚Gambit królowej’.

 

 Upolowano Czarnogona z Talaną 
Awansowano w szeregach Loży Łowców i udzielono Talanie pomocy w pokonaniu Czarnogona.
Trofeum związane z fabułą. Trofeum odblokuje się po ukończeniu misji ‚Czarnogon’. Dostęp do niej dostaniesz po wykonaniu zadań dla Ahsisa w Loży Łowców w Meridian. Ahsis pozwoli Ci zostać członkiem Loży pod opieką Talany.

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

  • Mateusz Kłos

    Mam problem z zabiciem 10 maszyn ogniem lub mrozem , kiedy zabijam jastrzablyski ognistymi strzalamiwskakuje normalnie +100 doswiadczenia za zabicie ogniem (sa podpalone w 100%) jednak trofeum nie wpada ;/

    • Mateusz Kłos

      Tak jak w poradniuku skupilem sie tez na byziorach zamrazam je nastepnie niszcze szybko normalnymi strzalami zanim mroz zejdzie , i nic sie nie dzieje . Moze ktos ma jakas rade 😀

      • Paweł Prędki

        Hej. Odpowiedziałem Ci na ten problem w wątku powyżej ale jakby się okazało, że nie jest to problem patcha to możesz też podesłać mi filmik zrzucony z PS4, gdzie pokazujesz jak to robisz to może znajdę jakiś problem. Ale jeśli wyskakuje Ci +100 XP to może być niestety jakiś inny glitch.

  • mateuszrac

    witam
    czy do platyny wazny jest poziom na jakim gramy ?
    normal czy tez bardzo ciezki ?

    • Mateusz Kłos

      Nie ma znaczenia

  • Rafał Lesiński

    Hej, właśnie się wkurzyłem, bo nie mogę zrobić jednej misji pobocznej do Platyny. Góra kłopotów. Czyżbym musiał przechodzić grę jeszcze raz???

    • Mateusz Kłos

      Mi nie zaliczylo pucharka jednego za fabule (konczylem gre) i pucharka za zabijanie potworow gdy sa podpalone albo zamrozone tez nie wiem co robic 😀

      • Rafał Lesiński

        Które konkretnie pucharki? Szczerze nie pamiętam pucharka za zamrażanie i podpalanie.

        • Mateusz Kłos

          1.10 maszyn zabitych przez podatność
          2. Skażenie zwalczone
          te 2 nie weszly ……

          • Rafał Lesiński

            No to bardzo dziwne, że Ci nie wpadły. Chyba że jednak coś nie tak zrobiłeś.

          • Mateusz Kłos

            Mysle ze misji zwiazanej z fabula nie zrobilem zle 😀

          • Rafał Lesiński

            ten poradnik jest do bani. Wpadło mi mimo nie zrobienia misji którą wskazali w poradniku.

          • Mateusz Kłos

            Gratuluje w takim razie 😀

          • Rafał Lesiński

            Proponuję Ci zobaczyć jakiś inny poradnik. Ewentualnie odezwij się na PSN (mój login ravczy). Może coś poradzimy.

          • Palo

            Jeśli znaleźliście jakiś błąd w poradniku to chętnie coś poprawię, o ile faktycznie udowodnicie, że coś jest nie tak. Idziemy po kolei.

            1. Wszyscy sprzymierzeńcy przybyli. Wypisałem wszystkich sprzymierzeńców, jakich można znaleźć w misjach pobocznych. Wydaje mi się, że zrobienie jednej misji pobocznej więcej nie jest dużym problemem a jeśli okazało się, że trofeum wpada bez niej, tym lepiej dla Ciebie. Myślę, że miałbyś więcej pretensji, jeśli misja byłaby wymagana a nie umieściłbym jej w poradniku. Mam nadzieję, że rozumiesz, że poradnik był pisany przez jedną osobę, która ma pracę i życie poza konsolą, więc nie mogłem sobie pozwolić na luksus przechodzenia gry n razy na różnych kontach, wybierając które misje poboczne kończę, a których nie, w kontekście tego trofeum. Jeśli twierdzisz, że Petra nie jest potrzebna do tego trofeum to chętnie umieszczę taki komentarz w opisie trofeum.

            2. Skażenie zwalczone. Jeśli znajdziecie jakikolwiek poradnik, w którym będzie napisane, że nie jest to trofeum związane z fabułą i będzie wytłumaczone jak inaczej jest ono wyzwalane to od razu to poprawię w naszym poradniku. Jeśli faktycznie to trofeum nie wpadło, to jest to glitch, który niestety czasami zdarza się przy pucharach, ale nie jest to wina złego opisu trofeum.

            3. 10 maszyn zabitych przez podatność. Nie wiem gdzie napisałem, że masz zamrozić maszynę a potem uderzać ją normalnymi strzałami zanim mróz zejdzie. Mróz lub ogień mają być żywiołem, który zabije maszynę. Jak podpalisz jakąś skażoną maszynę to masz jej pozwolić się wypalić ‚na śmierć’ i nie pomagać jej w tym dodatkowymi obrażeniami. Informację o zabiciu przez podatność zobaczysz po pokonaniu maszyny bo dostaniesz za to dodatkowe punkty doświadczenia. Znalazłem w Internecie informację, że patch 1.10 poprawił problem, w którym niektóre maszyny nie były zliczane do tego trofeum. Nie wiem na którym patchu grasz (wczoraj wyszło 1.20) ale możesz sprawdzić czy to nie jest problem.

          • Paweł Prędki

            Jeśli znaleźliście jakiś błąd w poradniku to chętnie coś poprawię, o ile faktycznie udowodnicie, że coś jest nie tak. Idziemy po kolei.

            1. Wszyscy sprzymierzeńcy przybyli. Wypisałem wszystkich sprzymierzeńców, jakich można znaleźć w misjach pobocznych. Wydaje mi się, że zrobienie jednej misji pobocznej więcej nie jest dużym problemem a jeśli okazało się, że trofeum wpada bez niej, tym lepiej dla Ciebie. Myślę, że miałbyś więcej pretensji, jeśli misja byłaby wymagana a nie umieściłbym jej w poradniku. Mam nadzieję, że rozumiesz, że poradnik był pisany przez jedną osobę, która ma pracę i życie poza konsolą, więc nie mogłem sobie pozwolić na luksus przechodzenia gry n razy na różnych kontach, wybierając które misje poboczne kończę, a których nie, w kontekście tego trofeum. Jeśli twierdzisz, że Petra nie jest potrzebna do tego trofeum to chętnie umieszczę taki komentarz w opisie trofeum.

            2. Skażenie zwalczone. Jeśli znajdziecie jakikolwiek poradnik, w którym będzie napisane, że nie jest to trofeum związane z fabułą i będzie wytłumaczone jak inaczej jest ono wyzwalane to od razu to poprawię w naszym poradniku. Jeśli faktycznie to trofeum nie wpadło, to jest to glitch, który niestety czasami zdarza się przy pucharach, ale nie jest to wina złego opisu trofeum.

            3. 10 maszyn zabitych przez podatność. Nie wiem gdzie napisałem, że masz zamrozić maszynę a potem uderzać ją normalnymi strzałami zanim mróz zejdzie. Mróz lub ogień mają być żywiołem, który zabije maszynę. Jak podpalisz jakąś skażoną maszynę to masz jej pozwolić się wypalić ‚na śmierć’ i nie pomagać jej w tym dodatkowymi obrażeniami. Informację o zabiciu przez podatność zobaczysz po pokonaniu maszyny bo dostaniesz za to dodatkowe punkty doświadczenia. Znalazłem w Internecie informację, że patch 1.10 poprawił problem, w którym niektóre maszyny nie były zliczane do tego trofeum. Nie wiem na którym patchu grasz (wczoraj wyszło 1.20) ale możesz sprawdzić czy to nie jest problem.

          • Rafał Lesiński

            Hej, ad 1. chodzi o to, że misja Góra kłopotów nie jest dostępna gdy zrobimy misję główną Sekrety Głębin Ziemi. Więc ktoś (tak jak ja) mógł przyjąć, że grę trzeba przejść od nowa. Ja nie mogłem znaleźć jej na mapie. Postanowiłem odpalić końcówkę gry i trofeum na szczęście wpadło. Być może to był jakiś błąd, nie wiem i możliwe że usunęli ten problem z aktualizacją. W każdym bądź razie nie zrobiłem misji pobocznej a trofka wpadła. Wychodzi na to, że nie trzeba iść zgodnie ze schematem tylko wykonywać misje w dowolnej kolejności. NIe jest tak, jak piszą w innych poradnikach, że misje poboczne trzeb zrobić przed misją główną Sekrety Głębin Ziemi.

          • Paweł Prędki

            Trudno mi to potwierdzić, bo przed przystąpieniem do ostatniej misji miałem zrobione wszystkie poboczne, ale idea grania po zakończeniu jest taka, że gra się resetuje tuż przed przystąpieniem do tej ostatniej misji. W tym przypadku wszystkie misje poboczne powinny być cały czas dostępne. Naprawdę wygląda mi to na jakiś błąd.

          • Rafał Lesiński

            Mi też to wygląda na błąd, ale widocznie naprawili go usuwając misje Góra kłopotów z wymaganych do trofeum. Inaczej tego nie umiem wytłumaczyć 🙂 Taka lista misji była w każdym z poradników, które czytałem, więc coś jest na rzeczy 🙂

          • Paweł Prędki

            I tutaj być może jest pies pogrzebany. Duże strony z poradnikami często opierają się na współpracy czytelników. Wtedy, jak ktoś zobaczy, że jakiś patch coś zmienił, albo ogólnie że był błąd w poradniku, dzielą się ze sobą tą wiedzą i wprowadzają stosowne poprawki. My nie mamy opcji ogrywania całej gry od nowa, za każdym razem jak wyjdzie patch, a w przypadku takiej gry jak Horizon, mogą to być patche dość duże. Dlatego też liczymy na naszych czytelników, że zamiast pisać, że ktoś się nie postarał przy poradniku, albo, że jest do bani, pomogą i pokażą, że coś się zmieniło, albo że jest błąd.

          • Łowczyni Trofeów

            Test

          • Paweł Prędki

            Czyli miałeś problem z jedną linijką w opisie jednego trofeum ale uznałeś, że się nie postarałem i poradnik jest do bani? 🙂

            Ale czekaj, Sekrety Głębin Ziemi nie są punktem bez powrotu. Jak skończysz ten wątek to znowu wracasz do otwartego świata i kontynuujesz grę. Źle zrozumiałem i myślałem, że masz na myśli misję z ostatnią walką, kończącą grę.

          • Mateusz Kłos

            Te pucharysa pobugowane 😀

      • Rafał Lesiński

        No przykre to jest 🙂 ale pier…. nie przechodzę tego drugi raz. Ktoś się tu nie postarał z tym poradnikiem 🙂

  • Rafał Lesiński

    Petra – misja poboczna ‚Góra kłopotów’. Lokacja: Wolnogóra. Pomagasz Petrze przygotować zabójczą broń i obronić jej miasto.

    Ta misja nie jest wymagana do zdobycia Wszyscy sprzymierzeńcy przybyli. Własnie wpadło mi bez tej misji.

  • Paweł Prędki

    A udało Ci się już odblokować trofeum za skatalogowanie wszystkich maszyn? Niestety gra nie pokazuje tak naprawdę która maszyna jest jakiego typu ale aby odblokować wszystkie trofea związane z zabiciem maszyn musisz mieć na koncie 24 różne maszyny (do tych trofeów nie wliczają się Żyrafy i maszyny skażone). Spójrz na listę przy trofeum Wszystkie maszyny skatalogowane i upewnij się, że udało Ci się pokonać przynajmniej jedną maszynę każdego ‚gatunku’. Możesz wrzucić zrzut z ekranu to pomogę w sprawdzeniu. Jeśli faktycznie masz je wszystkie na koncie to niestety mógł Ci się przytrafić glitch. Spróbowałbym przejechać je wszystkie po kolei i zabić po jednej. Jeśli to się nie uda to nie pozostaje nic innego jak próba gry od początku, być może z wyczyszczonym stanem gry.