Layers of Fear – opinia i poradnik do trofeów

Produkcja krakowskiego studia Bloober Team podbija serca (dosłownie) graczy na całym świecie.

BvoN2L6

facebook-icon-logo-vector_zpskmnl0nly.pn  Twitter_logo_blue_zpsgpablbbx.png  youtube-logo-square-300x300_zpsao0d3nlx.

trofea Informacje ogólne:  trofea
Stopień trudności wbicia 100%: 2/10
Ilość trofeów: zloto x1 / srebro x4 / brazx7
Ilość trofeów offline: 12
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 1 (2-jeżeli zginiesz z ręki ducha)
Trofea możliwe do pominięcia: BRAK (wybór chapterów)
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas wbicia 100%: 4-6 godzin

Krótko i na temat, czyli opinia po całkowitym ukończeniu:
Czekałam na tę grę od kiedy tylko pojawiły się pierwsze informacje na jej temat. Uwielbiam horrory i po zawodzie w związku z P.T., miałam ochotę na dawkę strachu w growym wydaniu. Po nieudanej produkcji Soma, która zraziła rzesze fanów tytułów grozy, przyszedł czas na naszą rodzimą produkcję – Layers of Fear, produkt krakowskiego studia Bloober Team. Czy warstwy strachu są warte kupna i ogrania?

Gra ta to horror FPP, którego historia kręci się wokół historii malarza i jego dosyć nietypowego dzieła, które chce za wszelką cenę ukończyć. Nie zdradzając za dużo wspomnę tylko, że pod wpływem traumatycznego wydarzenia z przeszłości bohater popada w alkoholizm i schizofrenie, a co dzieje się dalej musicie już sprawdzić sami. Jedno zdanie za dużo może popsuć całą zabawę, a z uwagi na powszechną nienawiść do spoilerów nic więcej nie zdradzę, bo historia zasługuje na Twoją uwagę i warto abyś poznał jej tajniki sam. Gra ma trzy zakończenia, o czym praktycznie nikt z recenzentów nie wie, a właśnie na tym opiera się piękno calakowania gier – dostrzeżesz rzeczy, których inni nie widzieli.

Pojawiło się bardzo dużo zarzutów, dotyczących długości rozgrywki. Jeżeli jesteś typem gracza, który nie zagłębia się w szczegóły produkcji i po prostu chce jak najszybciej dojść do punktu kulminacyjnego – Bloober Team dostarczy Ci zabawy na około cztery godziny. Sytuacja zmienia się w momencie, kiedy chcesz wyciągnąć z gry 100% i oddać swego rodzaju hołd dla pracy całej drużyny z Krakowa. Ja sprawdzając każdy zakątek, każdą szafkę i szukając znajdziek, związanych de facto z historią głównego bohatera i wnoszących naprawdę dużo informacji do fabuły, bawiłam się przez 9 godzin. Oczywiście poniżej znajdziesz poradnik, z moim autorskim filmikiem, pomagającym zdobyć wszystkie znajdźki.

oS7YOde

Co tu się wyprawia?!

Warto zaznaczyć, że nie jest to typ produkcji, w której będziesz musiał uciekać przed nadprzyrodzonymi istotami, nie ma tu hektolitrów tryskającej na prawo i lewo krwi, ani momentów, które przyprawią o przysłowiowy zawał serca. Więc trzeba postawić główne pytanie – czy ta gra straszy? Odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Składa się na to bowiem kilka oczywistych aspektów. Jest ogromna różnica między graniem na słuchawkach z dźwiękiem przestrzennym, kinie domowym lub na zwykłych głośnikach. Grając na słuchawkach i kinie domowym kilkakrotnie podskoczyłam na fotelu, a na zwykłych głośnikach nawet nie zwracałam uwagi na jump scare’y. Ogólnie rzecz biorąc elementy strachu to w większości pojawianie/znikanie postaci, pomieszczeń i przyciągające uwagę interakcje rzeczy. Grając czułam się bardziej jakbym oglądała dobry thriller. Co więcej niestety większość jump scare’ów można przewidzieć, przez co tracą swój urok. Trochę szkoda, ale nie zmienia to faktu, że gra trzyma w napięciu i chce się poznać finał historii.

Całość rozgrywki odbywa się w wiktoriańskim domu malarza, więc można by pomyśleć, ze lokacja jest dosyć nudna, ale tu zdecydowanie nie ma na to czasu. Co prawda narracja jest całkowicie liniowa (często większość pokoi jest po prostu w danym momencie pozamykana), ale konfiguracje pokoi zmieniają się z każdym rozdziałem i otwierając drzwi nigdy nie wiadomo co znajduje się po drugiej stronie,więc otoczenie wokół bohatera często ulega zmianie. Widzisz drzwi na końcu ciemnego korytarza, idziesz w ich stronę i okazują się zamknięte. Odruchowo odwracasz się, a Ty już znajdujesz się w innym pomieszczeniu. A propos drzwi… W rozmowie ze znajomymi zaśmiałam się, że Layers of Fear to symulator otwierania drzwi i niestety jest w tym dużo prawdy. Mi to osobiście nie przeszkadza, bo uwielbiam produkcje, które są bardziej filmowe i skupione na poznawaniu historii, jednak dla niektórych może to się okazać za mało. Dlatego nie dziwi mnie fakt, że rozstrzał w ocenach gry jest tak duży.

Włączyłam grę, znajomy poprosił mnie o stream. Czemu nie, niech zobaczy, czy gra jest dla niego. Ale gra niestety nie zaprezentowała się z najlepszej strony. Na początku doświadczyłam dużych spadków płynności i mówiąc tu o dużych, mam na myśli naprawdę duże. Gra klatkowała jakby chodziła z porysowanej płyty, a jak wiadomo – na PS4 dostępna jest tylko wersja cyfrowa. Miałam pewne obawy, że cała gra będzie tak wyglądać, ale na szczęście taki przypadek pojawił się w prologu i sporadycznie podczas następnych rozdziałów. Mam nadzieję, że zostanie to poprawione. Sprawdzałam na kilku kontach i  od razu po uzyskaniu władzy na postacią gra niemiłosiernie klatkuje. Ostatni rozdział to ciągłe przeskakiwanie klatek, daje to po prostu poczucie dyskomfortu i całkowicie rozładowuje napięcie. Może to na dobre odstraszyć gracza.

FM9DF2H

Gra zachwyca oprawą graficzną.

Layers of Fear to również swoista lekcja sztuki. W grze możemy dostrzec różne dzieła m.in. Rembrandta, które występują w trochę innej formie niż w oryginale. Cały dom jest pełen obrazów, które „patrzą” na bohatera. Ma się wrażenie, że jest się cały czas obserwowanym. Co więcej kilka z nich przyprawi Cię o gęsią skórkę, dlatego rozglądaj się uważnie…

Od strony graficznej gra jest zrobiona bardzo dobrze i mogę się tylko przyczepić do braku lustrzanego odbicia bohatera, które jak sprawdzałam na gameplay’ach z PC, występują i to dosyć dobrze. Za to ilość detali, gra świateł i zabawa barwami wypadła ekipie z Bloober Team świetnie. Praktycznie każdą szafkę i schowek można otworzyć i znaleźć w nich zastawę stołową, listy, notatki i inne artykuły codziennego użytku. Idąc w stronę techniczną nie można zapomnieć o świetnym soundtracku, który na tak skromną produkcję jest nadzwyczajnie klimatyczny i kapitalne uzupełniający charakter grozy. To dźwięk i melodie grają tutaj główne skrzypce. Ten soundtrack sprawia, że naprawdę doznania z poznawanej historii są bardziej wyraziste.

Gra nie ma platyny, ale każdy z Was zdecydowanie powinien ją ograć. Wbicie 100% nie jest trudne, o ile szukasz wszystkich znajdziek z poradnikiem. Nie powiem – trochę się naszukałam, aby znaleźć wszystkie ukryte rzeczy, ale czego się nie robi dla graczy. Całość z poradnikiem powinna zająć od 3 do 5 godzin. Twórcy chyba nie do końca wiedzą, że platynowe pucharki przyciągają aż 20% graczy. Trochę żałuję, że nie dodano tego osiągnięcia, bo gra nie trafi do tak dużego grona graczy, do jakiego powinna.

PNnQCEQ

Nie patrz w dół, nie patrz w dół…

Podsumowując, Layers of Fear jest dobrym horrorem, który bardziej przy szybkim przechodzeniu trzyma w napięciu, niż straszy. Napięcie rozładowuje się w momencie zbierania znajdziek, więc trochę popsułam sobie zabawę, szukając wszystkiego za pierwszym razem. Dlatego graczu, jeżeli myślisz o wycalakowaniu tego tytułu, daj mu szansę i przejdź grę po raz pierwszy bez zbierania znajdziek. Jeżeli szukasz horroru opierającego się na historii i nastroju to to jest tytuł dla Ciebie. Czekam na kolejne dzieła teamu Bloober, a tymczasem zapraszam do poniższego poradnika!

PLUSY:

  • scenariusz,
  • oprawa wizualna z dużą ilością szczegółów,
  • klimatyczny soundtrack,
  • projekt poziomów,
  • znajdźki, pozwalające wczuć się w historię bohatera,
  • gra spełniła pokładane w niej nadzieje,

MINUSY:

  • dla niektórych rozgrywka może okazać się monnotonna,
  • niektóre pomieszczenia są za ciemne,
  • mało zaskakujące jump scare’y,
  • straszne spadki FPS, szczególnie w prologu i ostatnim rozdziale,

Link do sklepu: https://store.playst…AYERSOFFEAR0000

Poradnik:
O3G9eB0 It’s covered for a reason braz
Get working on the Magnum Opus.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.
Wpadnie po zdjęciu plandeki z obrazu stojącego na sztaludze.

LDD0BMs Sketchbook of the damned  braz
Uncover the developers’ faces.
W ostatnim rozdziale, po zakończeniu obrazu, trafisz z powrotem do wyglądu domu z prologu. W holu na piętrze znajduje się notatnik z portretami twórców gry. Miejsce zaznaczone na poniższym zdjęciu i w sumie bardzo ciężko je ominąć.

nDMFI13

TF2YWyG The artist’s impression  braz
Collect a rat sketch.
Patrz trofeum „You might have a problem„.

Dp8S88j You might have a problem srebro
Gather all drawings of rodents.
W grze znajduje się 16 rysunków szkodników.

  • 1 rysunek – Dust Mice – Krok 1
  • 2 rysunek – Screeching Arsonists – Krok 1
  • 3 rysunek – Minced Mice – Krok 1
  • 4 rysunek – Prothesis Snatchers – Krok 2
  • 5 rysunek – Rodent Seeds – Krok 3
  • 6 rysunek – Haunting Mimics – Krok 3
  • 7 rysunek – Flapping Horror – Krok 3
  • 8 rysunek – Silent Floaters – Krok 3
  • 9 rysunek – Body Borrowers – Krok 3
  • 10 rysunek – Dangling Dread – Krok 3
  • 11 rysunek – Lice Mice – Krok 4
  • 12 rysunek – Fluffy Fakers – Krok 4
  • 13 rysunek – Plague Bledder – Krok 5
  • 14 rysunek – Floor Creepers – Krok 5
  • 15 rysunek – Canvas Crawlers – Krok 5
  • 16 rysunek – Vermin Groth – Krok 6

Link do lokalizacji video: https://www.youtube….h?v=oAyxSHVQ-0c

wEiGnx7 It rings a bell braz
Discover an echo from the past.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia. Krok I: Płótno.
Pierwsza znajdźka z tego typu znajduje się w następującym miejscu: w czasie wędrówki po domu znajdziesz się w pokoju, w którym po lewej stronie będzie stał zamknięty na kłódkę kufer, który otworzysz dzięki 3-cyfrowej kombinacji. Na przeciwko kufra stoi świecznik, a nad nim wiszą trzy obrazy. Po zapaleniu świeczek na dziełach zobaczysz cyfry, które otworzą zamkniętą skrzynie. W niej znajdziesz pierścionek zaręczynowy i po interakcji z nim trofeum wpadnie.

Tg9huTe Whispers long forgotten srebro
Recall every word you said.
Trofeum polega na zebraniu wszystkich 28 rzeczy, które po znalezieniu odtworzą słowa – wspomnienia – głównego bohatera. Niektóre z nich są bardzo dobrze poukrywane.

  • Słowo 1 – Krok 1 – Pierścionek zaręczynowy
  • Słowo 2 – Krok 1 – Rysunek kobiety
  • Słowo 3 – Krok 1 – Szczotka
  • Słowo 4 – Krok 2 – Nuty
  • Słowo 5 – Krok 2 – Obroża dla psa
  • Słowo 6 – Krok 2 – Laska
  • Słowo 7 – Krok 2 – Skrzypce
  • Słowo 8 – Krok 2 – Butelka z alkoholem
  • Słowo 9 – Krok 3 – Okulary
  • Słowo 10 – Krok 3 – Słuchawka od telefonu
  • Słowo 11 – Krok 4 – Rysunek konia
  • Słowo 12 – Krok 4 – Czapka urodzinowa misia
  • Słowo 13 – Krok 4 – Buciki dziecka
  • Słowo 14 – Krok 4 – Pionek do gry w warcaby
  • Słowo 15 – Krok 4 – Czerwona lalka (żołnierz)
  • Słowo 16 – Krok 4 – Flakon z perfumami
  • Słowo 17 – Krok 4 – Broń
  • Słowo 18 – Krok 5 – Kaganiec
  • Słowo 19 – Krok 5 – Butelka whiskey
  • Słowo 20 – Krok 5 – Pędzle
  • Słowo 21 – Krok 5 – Paleta malarska
  • Słowo 22 – Krok 5 – Stary zegar
  • Słowo 23 – Krok 5 – Puderniczka
  • Słowo 24 – Krok 6 – Martwy szczur
  • Słowo 25 – Krok 6 – Bandaże
  • Słowo 26 – Krok 6 – Naszyjnik
  • Słowo 27 – Krok 6 – Kartka
  • Słowo 28 – Krok 6 – Nóż

Link do lokalizacji video: https://www.youtube….h?v=oAyxSHVQ-0c

HwTYQh3 Scraps of love braz
Find a memento of your family.
Patrz trofeum „Immortalized in my heart„.

CsgTYKB Immortalized in my heart  srebro
Gather all family mementos.
W grze znajduje się 16 rzeczy związanych z życiem rodziny głównego bohatera.

  • Memento 1 – Krok 1: Płótno
  • Memento 2 – Krok 1: Płótno
  • Memento 3 – Krok 2: Farba
  • Memento 4 – Krok 2: Farba
  • Memento 5 – Krok 2: Farba
  • Memento 6 – Krok 2: Farba
  • Memento 7 – Krok 3: Podkład
  • Memento 8 – Krok 3: Podkład
  • Memento 9 – Krok 4: Pędzel
  • Memento 10 – Krok 4: Pędzel
  • Memento 11 – Krok 4: Pędzel
  • Memento 12 – Krok 5: Dotyk
  • Memento 13 – Krok 5: Dotyk
  • Memento 14 – Krok 6: Świadek
  • Memento 15 – Krok 6: Świadek
  • Memento 16 – Krok 6: Świadek

Link do lokalizacji video: https://www.youtube….h?v=oAyxSHVQ-0c

Ar0ohyA Finishing touch srebro
Finished a painting.
Ostatnie trofeum związane z fabułą.
Wpadnie po ukończeniu gry na napisach końcowych. Dzieło zostało zakończone.

vU3yhrS I know what I want zloto
Made up your mind.
Gra ma trzy zakończenia. Prawdopodobnie podczas pierwszego przechodzenia „zginiesz” przestraszony przez ducha. Pierwsza taka „okazja” jest w rozdziale 4 (jak powinieneś iść, żeby przeżyć, zaznaczyłam na poniższym zdjęciu). Aby zdobyć złoto nie możesz ani razu zginąć. Są jeszcze 3 momenty, w których możesz zginąć i gdy tylko zauważysz ducha stojącego na końcu korytarza – odwróć się i run, Forrest, run do drzwi! W rozdziale 5 jak zobaczysz przed sobą napis „Don’t look back” nie oglądaj się za siebie, tylko przejdź po prostu przez drzwi. Jeżeli zginiesz to od razu wyjdź do menu i wybierz opcję „Kontynuuj”. Od razu polecam też zbierać znajdźki, bo niestety do końca nie wiadomo co jest wymogiem tego trofeum. Mi na jednym koncie wpadło, na innym nie, więc może to też być po prostu bug. Spróbuję jeszcze raz przejść grę i w razie czego opracować trofik.

Edit (zakończenie 3 -niewymagane do trofeum): Dowiedziałam się z tajnego źródła, że jedno z zakończeń warunkowane jest patrzeniem na obrazy. Moja rada – patrz na wszystkie, póki nie znajdę jednoznacznego rozwiązania zagadki.

Edit 2: Wychodzi na to, że zakończenie wymagane do tego trofeum zależy od patrzenia na wszystkie szczury, które pojawiają się podczas gry.

CHAPTER 1:

– Dwa szczury na schodach po upadku do pokoju, w którym znajduje się przypięta lalka do ściany.

CHAPTER 3:

  • W skrzyni w pokoju, który otworzyć trzeba kluczem z wiszącej lalki.

Krok 4:

  • Duża grupa szczurów w pobazgranym korytarzu, po pokoju z urodzinowym misiem z czapeczką.

Krok 5:

  • W pokoju, w którym jest ogromny cień szczura, na łóżku.
  • W następnym pokoju znajduje się szczur na podłodze, który leży wśród cukierków.
  • W korytarzu, w którym pojawi się napis „Don’t look back” leży szczur na futrynie okna.
  • W szufladzie biurka w biurze z zagadką z telefonami.

Krok 6

  • Dwa szczury pojawią się po przejściu przez poziome drzwi – będą na podłodze.
  • Wielki szczur w łóżeczku dziecka w pokoju, w którym pojawiają się nowe pokoje.
  • Mały szczur na talerzu, który znajduje się również w pokoju córki po zmianach.

6noAZCu

LBHKLRB Instinc of self-preservation  braz
Heed the warning.
To trofeum może nie wpaść podczas pierwszego przechodzenia gry. W Kroku 5: Dotyk po pokoju z dużym obrazem trafisz do holu, w którym na ścianie pojawi się napis „Don’t look back”. Co oczywiste musisz posłuchać się rady i nie oglądać się za siebie. Trofeum wpadnie po wejściu do następnego pomieszczenia.

OzGiIJ1 Artist’s struggle  braz
Embrace death for the first time.
Trofeum antagonistyczne do złotego trofeum.
Prawdopodobne wpadnie w Kroku 4: Pędzel. W pewnym momencie zostaniesz przestraszony przez pozaziemską istotę. Jeżeli chcesz ukończyć grę tylko raz, zostaw sobie to trofeum na koniec. Odpal rozdział 4 i daj się zabić w wyżej zaznaczonym miejscu.

Poradnik napisany w całości przeze mnie na bazie własnych doświadczeń z grą.
Pojutrze wrzucę autorski filmik z wszystkimi znajdźkami.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

Materiał zrealizowany dzięki Bloober Team i Techland Wydawnictwo.

  • Po analizie gry i przechodzeniu ok 15 razy rada dla chcących zdobyć inne zakończenie niż wife ending – usuń wszelkie save i graj na czysto od nowa. zauważyłem że gra mimo zakończenia gry na wife ending i tego sprytnego zaczecia gry od nowa przy obrazie z napisem nad drzwiami że tym razem się może udać traktuje już od początku grę jako już ” naruszona ” przez czynnośći wykonane we wcześniejszej rozgrywce. Także usunięcie save i rozpoczęcie gry zupełnie od nowa powinno pomóc. A jeśli ktoś nie wie jak zdobyć zakończenie proszę bardzo:
    – Zbieramy wszytko bez wyjątku (nie czytać w internecie że nie powinno się podnosić czegokolwiek związane z żoną i dzieckiem PODNOSIMY WSZYSTKO)
    -Nie giniemy z potyczkami z żoną omijamy jej, unikamy ( w polskich poradnikach zawsze czytam że są 4 sytuację żeby zginąć – otóż nie możemy zginąć od 2 już chapteru, mało tego tych sytuacji w każdym z nich jest nawet po 4 także umrzeć w całej grze możemy ponad 10 razy)
    – Śledzimy szczury zawsze

    W ten sposób grę idzie przejść w 2 godziny.
    Jeśli ktoś będzie bardzo chciał a nadal nie będzie wychodziło pisać #
    Mumizzz@interia.pl

  • A i jeszcze co do patrzenia na obrazy przez dłuższy czas przytoczone w poradniku powyżej – nie ma to nic wspólnego z innymi zakończeniami te domysły wzięły się z gry na PC gdzie był tam jakiś dodatkowy achievement. Na konsolach nie ma to znaczenia pozdro

    • Zanim napisałam poradnik rozmawiałam z twórcą gry i to co opisujesz nie wpływa na zakończenie. Na jedno zakończenie wpływa patrzenie się na obraz/obrazy (i nie wiem konkretnie, które, ale jest to informacja potwierdzona). Zostałam zapewniona, że to wcale nie jest takie oczywiste. Co więcej, rozmawiałam z kilkoma osobami z zagranicy, które przechodziły grę kilkadziesiąt razy, razem, próbując odgadnąć co warunkuje końcówki. Usuwanie save’a nic nie daje. Doszli do wniosku, że jedno zakończenie coś z obrazami, drugie szczury. Jak będę mieć potwierdzone informacje to uzupełnię poradnik. Pozdrawiam.

  • Patrzenie na obrazy nie da nic w kierunku zdobycia 2 innych zakończeń bo sam robiłem tzw speed run trzymając się tylko danych pkt które sam sobie ułożyłem opierając się na poradnikach wielu ludzi. A co do save chodziło o ludzi którym kompletnie nie chce wskoczyć inne zakończenie nie dość że czytałem o tym to sam przechodząc grę identycznie dopiero po usunięciu save mogłem zdobyć inne zakończenia 🙂

  • A i jeszcze do punktów przejścia gry na selfish które odpisywałem powyżej NA KOŃCU NIE PCHAMY WOZKA INWALIDZKIEGO.
    Naprawdę nie ma opcji że z tymi punktami nie wyjdzie, jeśli nie wyjdzie do wina Save.