Mass Effect Andromeda – Poradnik do trofeów i opinia

Czy Andromeda sprostała oczekiwaniom?

Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości wydawcy Electronic Arts Polska.

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności wbicia platyny: 5/10
Ilość trofeów: platynax1 zlotox2 / x5 / x48
Ilość trofeów offline: 53
Ilość trofeów online: 3
Minimalna ilość przejść: 1
Trofea możliwe do pominięcia: 3 
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do zdobycia platyny: 60-100 godzin

Krótko i na temat:

Na wstępie przyznam, że moja przygoda z serią Mass Effect jest bardzo chaotyczna. Pierwsza część została włączona na kilka minut, po czym została zastąpiona przez jakąś inną grę. Z następnymi częściami było podobnie i wreszcie nadszedł czas żeby ograć ME od początku do końca. Można więc powiedzieć, że Andromeda jest moim pierwszym pełnym spotkaniem z serią, więc poniższa opinia będzie wolna od sentymentalnych wspomnień i porównań do wcześniejszych części.

Ryder ma znacznie więcej do roboty, niż mu się wydaje

Zaczynając od aspektu graficznego, mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że jest zadowalająco. Co prawda grę zaczynałam już na łatkach, więc wszystkie popularne sytuacje z gifów nie przytrafiły się podczas mojej rozgrywki. Z drugiej strony nigdy nie byłam też osobą, która zwracała uwagę na błędy animacji czy też niedoróbki, więc przekreślanie gry tylko dlatego, że komuś tam się coś tam zdarzyło – krzywdzi ten tytuł. Lepiej skupić uwagę na tym co jest zrobione kapitalnie, czyli to jak działa cień i jak bohaterowie zostawiają rzeczywiste ślady na pustynnym piasku. Planety są ogromnie zróżnicowane, od kamienistych przez pełne flory i fauny rezerwaty. Poruszanie się po nich jest bardzo intuicyjne, pełne punktów szybkiej podróży, a i nasz pojazd – Nomad – jest przystosowany do poruszania się w dwóch trybach jazdy, dzięki czemu żadne szczyty nam nie straszne.

Fabularnie nie jest najlepiej, ale też złym tego nazwać nie można. Sama historia jest dosyć prosta, bez wyraźnych zwrotów akcji. Na naszego bohatera spada ogromne brzemię i honor bycia przywódcą. Czeka go multum przygód i wyzwań, którym musi sprostać i często podejmować decyzję o losie innych. Do tego dochodzą możliwości romansu z 7 różnymi osobami, pośród których znajdują się nie tylko ludzkie postaci.

Mamy kilka rozbudowanych misji głównych i multum misji pobocznych, które niestety nie trzymają poziomu. Jest dosłownie kilka misji, które są charakterystyczne i przyjemne. Zdecydowana większość (a zrobiłam chyba wszystkie dostępne misje przy 3 przejściach) polega na typowym przemieszczaniu się z punktu A do punktu B (jak to jest na jednej planecie to jeszcze ujdzie, gorzej jak musimy się przemieszczać kilka razy pomiędzy konkretnymi planetami, tylko po to, żeby z kimś porozmawiać. Do tego dochodzi koszmarne przemieszczanie się pomiędzy lokacjami.  Żeby przemieścić się z jednego układu do drugiego, musimy najpierw przenieść się na nasz statek (10 sekund ładowania), następnie wybrać układ planetarny, który nas interesuje (następne 10 sekund czekania, żeby się tam przemieścić, a SKIP przeważnie nie działa – nie wiadomo dlaczego). Myślisz, że to koniec? Gdzie tam, jeszcze 15 sekundowy przerywnik lądowania na wybranej planecie. Razem w porywach tracisz minutę swojego życia na podróżach międzyloadingowych. Szkoda, że twórcy nie poszli w znaczne usprawnienie tego aspektu, ponieważ przy calakowaniu z tych 60 godzin, 3-4 poświęcamy na wczytywanie się gry.

Piękna gra światłem robi wrażenie.

Jeżeli chodzi o system rozwoju postaci to trzeba tutaj spędzić mnóstwo godzin, żeby doprowadzić naszego Pana Ryder lub Panią Ryder do przyzwoitego uzbrojenia. Bardzo często spotykam się z zarzutami, że arsenał jest niezróżnicowany i ubogi, co jest totalną bzdurą, gdy do gry siadamy na dłużej niż 30-50 godzin. To właśnie na zbieraniu schematów i wytwarzaniu zbroi oraz ekwipunku ME stoi. Po dwukrotnym ukończeniu fabuły (a drugie przejście było oczywiście na Szalonym poziomie trudności) mogę z czystym sumieniem powiedzieć, że to jakiego sprzętu używamy i jakich umiejętności, ma olbrzymi wpływ na taktykę przez nas przyjmowaną.

Planety natomiast nie zachęcają do pozostania na nich przez dłuższy czas. Oprócz mini-zagadek, zbierania złóż oraz misji pobocznych nie ma tam nic do roboty. Od czasu do czasu natrafimy na mały patrol przeciwników, ale jest on na tyle niewymagający, że po którymś razie nie zwraca się nawet na niego uwagi.

Podsumowując, jest to gra, którą na pewno warto ograć i sprawdzić ogrom świata, jaki serwują twórcy. Jeżeli nie interesuje Was calakowanie gier, tytuł ten będzie dla Was niezwykle przyjemny, na początku może trochę chaotyczny, ale im dalej w las, tym staniecie się świetnymi członkami Andromedy. Ta część Mass Effecta jest daleka od ideału lecz zasługuje na to, aby zagłębić się w jej świat. Chociażby dlatego, by zwiedzić przepiękne lokacje owiane kawałkiem interesującej rozgrywki.

Architekci to najwięksi bossowie w grze i wcale nie jest tak łatwo ich pokonać.

Platyna w tej grze jest dosyć czasochłonna i bardzo zróżnicowana. Mamy tutaj trofea związane z rozwojem postaci, zagadkami, misjami pobocznymi, romansami itd. Ciekawostką  jest to, że niektóre z nich są możliwe do wbicia na dwa sposoby, np. rozwijanie postaci może odbywać się w singlu, albo w grze wieloosobowej.  Mówiąc szczerze to się trochę wynudziłam, a czeka mnie jeszcze ponowne ukończenie gry na swoim prywatnym koncie, które szybko nie nastąpi, ponieważ świat Andromedy wciąga wątkiem głównym, ale i bardzo szybko nudzi powtarzalnością misji pobocznych. A to właśnie z nimi przy platynowaniu spędza się najwięcej czasu. Ale dłużej nie owijając w bawełnę – pady w dłoń i do roboty! 🙂

PLUSY:

  • ogromnie zróżnicowany świat,
  • system rozwoju postaci i ekwipunku,
  • dobrze rozlokowane punkty szybkiej podróży,
  • zróżnicowanie osobowościowe załogi,
  • klimatyczny soundtrack,
  • dające frajdę strzelanie, szczególnie  na wyższym poziomie,
  • multiplayer dający dużo funu,

MINUSY:

  • przemieszczanie się pomiędzy planetami,
  • małe zróżnicowanie przeciwników (oprócz suchego podziału na rasy, mało w nich unikalnych cech),
  • płytka historia bez wyraźnych zwrotów,
  • dialogi jak z brazylijskiej telenoweli,
  • pustość planet,
  • częste freezy kilkusekundowe, szczególnie podczas jeżdżenia Nomadem,
  • mała charakterystyczność misji pobocznych,

Krok po kroku:

  1. Fabuła + 20 zagadek + WI Porzuconych + 3 romanse – Pierwsze przejście polecam wykonywać na niskim poziomie trudności, skupiając się na zagadkach (Milczący kryptograf), zabiciu każdego typu porzuconych przy pomocy WI Porzuconych (Ostrzał sojuszniczy) oraz przeprowadzeniu trzech romansów (Swaty). Dodatkowo wykonaj wszystkie trofea związane ze sposobem zabicia przeciwników. Zagadki są swego rodzaju sudoku, które rozsiane są między misjami głównymi, pobocznymi i swobodną grą. Niestety kilka z nich jest łatwo pomijalnych, więc polecam przechodzić grę od razu z poradnikiem. Romanse natomiast możemy prowadzić z 7 osobami, jednak niektóre z nich zaakceptują związek tylko i wyłącznie wtedy, kiedy nasza miłość będzie na wyłączność, czego nie chcemy przy platynowaniu. Polecam skupić się na romansie z Keri, Avelą oraz Peebee, ponieważ są one najkrótsze i tak naprawdę najłatwiejsze. Dwie pierwsze panie nie będą chciały zaangażowania, jednak wliczają się do trofeum. Peebee natomiast będziemy musieli doprowadzić do efektywnego romansu. Pozostaje jeszcze zabicie każdego typu porzuconych przy pomocy broni „WI Porzuconych”, a tak naprawdę umiejętności pod postacią bota. Jest ona dostępna dopiero po ukończeniu jednej z misji pobocznych dla Peebee. Ważne, aby przy tym kroku platynowania wysyłać jak najczęściej grupy uderzeniowe, które potrzebne są do kilku trofeów.
    • NA WSZELKI WYPADEK RÓB SAVE’A PO KAŻDEJ MISJI GŁÓWNEJ!
  2. Fabuła NG+ na szalonym poziomie trudności – zdecydowanie najtrudniejszy aspekt platynowania tej gry, o którym rozpisuje się w opisie „Bez wahania„.
  3. Multiplayer  Tutaj mamy do wykonania kilka trofeów, a w szczególności ukończenie samouczka oraz wbicie 25 medali asyst. Jeżeli nie idzie Ci gra na szalonym poziomie trudności w singlu – nic straconego. Zamiast tego możesz wykonać 5 misji ewakuacji na najwyższym poziomie multiplayer – GOLD. Nie daję gwarancji, że to będzie łatwiejsze, natomiast z dobrą ekipą multi dostarcza ogrom zabawy.

Poradnik:

Najlepsi w Andromedzie
Zbierz wszystkie trofea.
Gratulacje! 🙂

Fajerwerki
Wykonaj 100 kombinacji mocy.
Do tego potrzebujemy przypisanych dwóch zdolności. W opisie posiadają one informację “Przygotowuje kombinacje” lub “Detonuje przygotowane zapalniki”, więc podzielimy je na dwie grupy i wybieramy po jednej z każdego zbioru (po odblokowaniu, wystarczy nacisnąć ). Gdy już takowe umiejętności mamy w swoim ekwipunku, na przeciwniku najpierw używamy podstawy, a następnie detonatora. W zależności od przypisania, za aktywację dodatkowych mocy odpowiadają  oraz . Na ekranie pojawi się napis „Bio-kombinacja!”

PODSTAWY

DETONATORY

  • Przyciąganie (biotyka),
  • Unicestwienie (biotyka),
  • Osobliwość (biotyka),
  • Spalenie (technologia),
  • Kriopromień (technologia),
  • Miotacz ognia (technologia).
  • Strzał wstrząsowy (walka),
  • Rzut (biotyka),
  • Szarża (biotyka),
  • Fala uderzeniowa (biotyka),
  • Lanca (biotyka),
  • Przeciążenie (technologia),
  • Wyssanie energii (technologia).

nbsp;

Terminator
Zabij 2000 przeciwników.
Trofeum wpadnie podczas platynowania. Kille są zliczane zarówno z trybu jednoosobowego i multiplayera.

Śmierć z przestworzy
Zabij 100 przeciwników wisząc w powietrzu. (Tryb 1-os.)
Wiszenie w powietrzu to nic innego, jak po prostu utrzymywanie się przez chwilę w powietrzu po naciśnięciu przycisku skoku , przy jednoczesnym celowaniu z jakiejkolwiek broni za pomocą  . Stan zawieszenia trwa kilka sekund, więc z zabiciem przeciwnika na najniższym poziomie trudności nie powinno być problemu. Oczywiście im wyższy poziom, tym wrogowie cechują się odporniejszym paskiem zdrowia, od siebie polecam wykonać to trofeum po uprzedniej zmianie poziomu trudności na „ŁATWY”. W momencie zetknięcia się z ziemią, kille są uznawane jako zwykłe, więc zwróć uwagę, aby przeciwnicy padli, gdy Twoja postać znajduje się jeszcze w powietrzu.

Mistrzostwo walki wręcz
Zabij 100 przeciwników atakiem wręcz.
Chyba za bardzo rozpisywać się tutaj nie muszę. 🙂 Atak wręcz ukryty jest pod przyciskiem  i w miarę rozwijania postaci staje się on coraz mocniejszy i lepszy. Jednakże jeżeli zależy Ci na szybkim wbiciu opisywanego trofeum, ustaw najniższy poziom trudności. Tutaj wystarczy jeden cios, aby zabić podstawowych obcych.

Z waszych połączonych mocy
Zdetonuj 10 przeciwników przygotowanych przez członka drużyny. (Tryb 1-os.)
Zacznę może od informacji, że ulepszenia możemy wykupować również dla członków naszej drużyny. Wiele osób tego nie zauważa, więc na wstępie już o tym piszę. Najbardziej odpowiednim towarzyszem do wykonania tego trofeum jest Peebee, która na trzeciej randze zdolności „PRZYCIĄGANIE” posiada bardzo przydatną moc. Polega ona bowiem na przytrzymywania wroga w powietrzu, co stwarza okazję do użycia zdolności detonacji przez Twoją postać. Ponownie wspomnę, iż zdolności dzielą się między innymi na podstawy i detonatory. Peebee użyje swojej mocy podstawy, a Twoim zadaniem będzie użycie detonatora, który wykupisz w menu umiejętności, a następnie przypiszesz do   lub  (poniżej lista). Udaj się w miejsce, w którym spotkasz przeciwników, następnie nadaj rozkaz do ataku (krzyżak / w zależności od przypisania postaci). Gdy przeciwnik znajdzie się w powietrzu – zabijamy go przy użyciu mocy detonatora.

DETONATORY:

  • strzał wstrząsowy (walka),
  • rzut (biotyka),
  • szarża (biotyka),
  • fala uderzeniowa (biotyka),
  • lanca (biotyka)
  • przeciążenie (technologia),
  • wyssanie energii (technologia),

Celny strzał
Celując przez lunetę, traf 250 słabych punktów wroga. (Tryb 1-os.)
Słabe punkty są widoczne tylko i wyłącznie przez broń z lunetą. Najlepiej wykonywać to na Architektach, których jest w sumie 5 (po jednym na każdej głównej planecie oprócz Havarl (4) i ostatnia misja główna) – takie wielkie stwory, jak na zdjęciu poniżej. Wspomniane punkty są zaznaczone zawsze na czerwono. Traf w nie 250 razy.

Medyk!
Reanimuj członków drużyny 25 razy.
Reanimacje kumulują się zarówno w grze pojedynczej jak i multiplayerze. Na niższych poziomach trudności nasi współtowarzysze przeważnie nigdy nie umierają, więc polecam robić to albo na najwyższym poziomie singla lub po prostu w grze wieloosobowej, gdzie na okrągło ktoś potrzebuje pomocy. Wystarczy podejść do powalonego członka drużyny i przytrzymać

Mózg operacji
Zabij 100 wrogów przy pomocy konstruktów.
Osiągnięcie to wymaga odblokowania i przypisania do Twojej postaci umiejętności „Wieżyczka szturmowa” lub „WI Porzuconych”, które znajdziesz w kategorii „Technologia”. Pamiętaj, aby wykupioną umiejętność przypisać do przycisku  /  (przez naciśnięcie  w menu wyboru).  Idź tam, gdzie wrogowie i daj możliwość tym ulepszeniom do zabijania przeciwników.

Przełamując lody
Rozbij zamrożonego przeciwnika ciosem z wyskoku. (Tryb 1-os.)
Osobiście zrobiłam to przy pomocy „Krwiorękawicy Porzuconych I”, którą można wybrać z ekwipunku walki wręcz, aczkolwiek szybsze będzie wykupienie po prostu „Kriopromienia” z grupy technologicznych umiejętności. Pamiętaj o przypisaniu zdolności do  /  (przez naciśnięcie  w menu wyboru). Gdy już takowy posiadasz, zamroź przeciwnika, następnie podskocz  nad nim i naciśnij  w celu uderzenia z wyskoku.

Krótka piłka
Traf przeciwnika rzuconym wrogiem 25 razy. (Tryb 1-os.)
Bardzo proste trofeum, które wymaga od Ciebie wykupionych umiejętności „Przyciągnięcie” oraz „Rzut” z kategorii „Biotyka”. Pamiętaj, że musisz przytrzymać  lub  w zależności gdzie przypiszesz pierwszą zdolność, ponieważ musisz skierować przyciągniętego wroga tak, aby po rzucie drugim przyciskiem trafił w innego.

Twarde lądowanie
Zdetonuj minę rzuconym przeciwnikiem. (Tryb 1-os.)
Kolejne proste trofeum, które wymaga wykupienia umiejętności „Mina” oraz „Rzut”. Pamiętaj, aby przypisać te zdolności do przycisków  lub  . Rzuć minę, a następnie pchnij na nią przeciwnika, tak jak na filmiku poniżej.

Ostrzał sojuszniczy
Użyj WI Porzuconych do zaatakowania każdego rodzaju Porzuconego. (Tryb 1-os.)
UWAGA! TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA! ZWRÓĆ NA NIE SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ!
WI to specjalna umiejętność, którą zdobędziesz po wykonaniu całego zestawu zadań w misji pobocznej „Peebee: Tajny projekt”. Sprawdzaj maile oraz menu misji pobocznych. Jeżeli zauważysz misję o takiej nazwie niezwłocznie się za nią zabierz. Po ukończeniu całości, pojawi się możliwość nabycia WI Porzuconych do wykupienia w kategorii „TECHNOLOGIA” umiejętności. Przypisz te urządzenie do slota   lub   i użyj je na wszystkich typach Porzuconych, czyli:

  • Łamaczu,
  • Niszczycielu,
  • Niwelatorze,
  • Konstruktorze,
  • Obserwatorze,
  • Architekcie (tylko 5 i spotykani są podczas misji: jednej misji głównej (ostatniej) oraz 4 pobocznych na głównych planetach).

OBSERWATOR

KONSTRUKTOR

NIWELATOR

ŁAMACZ

ARCHITEKT

Mistrz strzelectwa
Traf 25 unoszących się przeciwników Strzałem wstrząsowym, Lancą lub Spaleniem.
Unoszący się przeciwnicy to tacy, którzy są unoszeni dzięki Twoim podstawom (np. przyciąganiu) lub umiejętnościom towarzyszy, które unoszą przeciwników w powietrzu. Najszybciej zrobić to po prostu przez wykupienie zdolności „Przyciąganie” i „Strzał wstrząsowy” z menu umiejętności. Przypisz te moce do  /  , a następnie wykorzystaj najpierw przyciągnięcie na wrogu, gdy się uniesie nad ziemią – niezwłocznie wystrzel pocisk wstrząsowy. Powtórz czynności na jeszcze 24 przeciwnikach i trofeum będzie Twoje.

Cios poniżej pasa
Traf 25 unoszących się przeciwników atakiem wręcz. (Tryb 1-os.)
Tutaj potrzebujemy tylko umiejętności „Przyciąganie”. Przypisz moc do , udaj się tam, gdzie wrogowie i po prostu przyciągnij (przytrzymaj przycisk koniecznie!) przeciwnika do siebie, szybko naciskając . Powtórz jeszcze na 24 przeciwnikach i kolejny trofik w kolekcji.

Ekspert od wybuchów
Podpal trzech przeciwników jednym atakiem miotacza ognia. (Tryb 1-os.)
Miotacz ognia to umiejętność możliwa do wykupienia z drzewku technologicznym. Polecam rozwinąć go do poziomu 5, ponieważ akurat tam zwiększany jest zasięg o 50%, co znacznie ułatwi wbicie trofeum. Najlepiej wykonać to trofeum podczas misji fabularnych ze względu na dużą liczbę przeciwników, aczkolwiek bardzo łatwo wbić to osiągnięcie, gdy wrogowie wysiadają z latających pojazdów.

Skok w dal
Przemierz przynajmniej 30 metrów podczas jednego skoku. (Tryb 1-os.)
Do zdobycia już na pierwszej planecie Eos. W miejscu, w którym zakładasz stację, znajduje się klif, z którego skok będzie skutkował wbiciem tego trofeum. Wszystko pokazane jak na tacy na moim filmiku poniżej.

Swaty
Ukończ romans z trzema różnymi postaciami w dowolnej liczbie rozgrywek.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA!
Zacznijmy od tego, że w zależności od płci Twojego bohatera, możesz umawiać się z innymi osobami. Co więcej, zaczęcie romansu z nich automatycznie może blokować dostęp do innych (zamknięty), jednak w przeważającej większości będą to związki niewymagające pełnego zaangażowania. Cały romans polega po pierwsze na wybieraniu opcji dialogowych z sercem (jak na zdjęciu poniżej), a po drugie, na wykonywaniu misji pobocznych dla wybranej postaci. Wiele misji pobocznych przychodzi na skrzynkę pocztową, więc nie zapominaj o tym aspekcie. Ze względu na pomijalność tego trofeum polecam w jednym czasie dążyć do romansu z Avelą, Keri oraz Peebee. Jak do tego doprowadzić? Czytaj poniżej. :>

Osoba Może się umawiać z: Status romansu
Avela Kjar Mężczyzną Otwarty
Cora Mężczyzną Zamknięty 
Gil Mężczyzną Otwarty
Jaal Kobietą Otwarty
Keri Mężczyzną Otwarty
Liam Kobietą Otwarty
Peebee Kobietą / Mężczyzną Otwarty
Reyes Vidal Kobietą / Mężczyzną Otwarty
Suvi Kobietą Zamknięty
Vetra Kobietą / Mężczyzną Zamknięty

Keri

  • Poznajemy ją podczas misji głównej “Nowe początki”.
  • Po rozpoczęciu misji głównej “Na ścieżce nadziei” w poczcie znajdziesz mail “Wywiady” z misją dodatkową, dostępną na Nexusie –  “Ścieżka bohatera”. Misja ta będzie się ciągnąć przez prawie całą fabułę i polega po prostu na udzielaniu wywiadów Keri.
  • Po każdej misji głównej sprawdzaj maile i wracaj na ponowne rozmowy na Nexusa
    • Porozmawiaj z Keri o tym, co wydarzyło się na Eos.
    • Porozmawiaj o angarach.
    • Porozmawiaj o Kadarze.
  • Po rozmowie z producentem, Keri trafi do więzienia, w rozmowie z nią wybierz opcję “Wszystko w porządku?”.
    • Pojawi się podpunkt “Porozmawiaj z dziennikarką” – czyli z Keri, która znajduje się na balkonie obszaru wspólnego (dok – górne piętro).
    • Spotkaj się z Keri w wirze.
  • Po zakończeniu wątku fabularnego pozostaje ostatnia rozmowa z Keri.

Peebee

  • Gdy Peebee dołączy do Twojego zespołu porozmawiaj z nią na Tempeście – pamiętaj o wybraniu opcji dialogowej “Pożądasz emocji”.
  • Misja “Peebee: Tajny projekt”, pojawia się podczas misji “Ścieżka nadziei”, musisz porozmawiać z Peebee na Tempest, następnie przeczytać mail „Porz-tech” dostępny z poziomu poczty elektronicznej. Twoim zadaniem będzie przejęcie technologii Porzuconych z obszaru na Voeld.
  • Po rozwiązaniu zagadki (rozwiązanie znajdziesz w filmiku z glifami), udaj się z powrotem na Tempest. Wybierz opcję dialogową z serduszkiem “To prawda”.
  • -Spotkaj się w mieszkaniu Peebee na Nexusie i porozmawiaj z nią, wybierając opcję dialogową z serduszkiem “Zależy mi na Tobie”.
  • Następnie otrzymasz maila “Aj, aj, Aya!”, który  zaprowadzi Cię do muzeum na Aya’i, w celu rozmowy z Peebee.
  • Wróć na Tempest i udaj się do Peebee:
    • “Chcę zobowiązań”- wydłuża drogę romansu!
    • Druga opcja z sercem automatycznie rozpoczyna romans.
  • Następna misja Peebee przyjdzie na maila, porozmawiaj z nią ponownie na Tempeście. Udasz się znowu na Nexus, a kolejno czeka Cię wyprawa na Eos, Havarl, Kaderę.
  • Po ukończeniu fabuły porozmawiaj z Peebee na Tempeście, oczywiście wybierając dialogi z sercem.
  • Na maila przyjdzie kolejna misja „Peebee: Tajemniczy sygnał porzuconych”. Tutaj, gdy będziesz miał wybór strzału bądź nie – nie ma różnicy czy zabijesz postać czy nie, pamiętaj tylko o wybieraniu zawsze opcji dialogowych z sercem.
  • Na sam koniec na maila otrzymasz wiadomość o niespodziance w sypialni. Misja „Peebee: Duchy” – koniecznie wybierz opcję dialogową “Brzmi nieźle”.

Avela

  • Do Aveli udaj się po misji głównej „Ścieżka nadziei” na planetę Aya. Twoim zadaniem będzie znalezienie wspomnianej osoby i rozmowa z nią. Wybierz opcję dialogową z sercem!
  • Pojawi się misja „W poszukiwaniu przeszłości”, którą zaakceptuj i wykonaj. Będzie ona polegać na zbadaniu starożytnego, rozbitego promu na Havarl.
  • Poleć na planetę Aya, porozmawiaj z Avelą, aktywuj misję “Zapomniana historia”, która będzie polegać na poszukiwaniach trzech artefaktów na Voeld, Kadarze i Elaaden (żeby zdobyć artefakt na Voeld trzeba najpierw  wykonać zadania w Helejosie “Na ratunek” i “Poznaj rodzinkę – wyrwij serce”).
  • Wracamy na planetę Aya, wybieramy rozmowy z serduszkiem.
Tak wygląda opcja rozmowy, którą musisz ZAWSZE wybierać.

Szturmowa niespodzianka
Podczas zakamuflowania traf przeciwnika Szarżą. (Tryb 1-os.)
Któreż to już proste trofeum z kolei? 🙂 Potrzebujemy umiejętności Szarża (biotyka) oraz Kamuflaż taktyczny (technologia). Gdy już takowe posiadamy i przypiszemy do przycisków, udaj się w miejsce z przeciwnikami, włącz kamuflaż, a następnie zadaj cios szarżą.

W zawieszeniu
Utrzymaj Nomada w powietrzu przez 35 sekund.
Trofeum możliwe do wbicia tylko na planecie H-047c (prawy górny róg mapy).  Nomad to jeżdżący pojazd, którym poruszasz się po planetach. To właśnie na tej planecie panują inne warunki grawitacji, które pozwolą na wbicie tego trofeum. Całość będzie polegała na zawiśnięciu w powietrzu nad wielką dziurą i kolejno naciskanie na przemian   i . Wszystko pokazana na poniższym filmiku.

Bez wahania
Ukończ tryb 1-os. na poziomie Szalony lub 5 ewakuacji z baz na poz. trudności Złoto w trybie online.
Dotarliśmy do najtrudniejszego trofeum w grze. Pokonanie gry na szalonym poziomie trudności przy pierwszym podejściu jest dla najbardziej hardkorowych graczy, więc osobiście polecam albo wziąć się za robienie tego trofeum ze znajomymi w trybie online, albo przejść grę 2 razy – raz z wymaksowaniem postaci, a za drugim razem rozpocząć NG+ z wszystkimi umiejętnościami i broniami. Będzie łatwiej. Z własnego doświadczenia wiem, że początek pierwszego przejścia na szalonym nie jest wcale taki zły, ale po kilku godzinach i w miarę przechodzenia misji, staje się coraz gorzej i po pewnym czasie po prostu zmieniłam poziom na niższy. Poniżej jak zwykle kilka ważnych tipów ode mnie:

  • Grę na szalonym zostaw sobie na drugie przejście, z odblokowanymi umiejętnościami i broniami.
  • Wybór profilu postaci musisz dostosować pod swoją grę, jednakże polecam przechodzenie fabuły z włączonym profilem „Żołnierz” lub „Inżynier”.
  • Na najwyższym poziomie trudności, niestety, skrzynki ze zdrowiem nie odnawiają się, przez co musisz bardzo dbać o wszelkiego rodzaju chowanie się za osłonami – najlepiej chować się za jakimiś kamieniami, będą trochę wychylonym zza krawędzi – wróg Cię wtedy nie widzi, a Ty spokojnie możesz w niego strzelać.
  • Korzystaj ze swoich kompanów i rozwijaj ich umiejętności. Mi najlepiej i najbardziej energicznie (dzięki podstawom i detonatorom – umiejętnościom) z Peebee i Corą u boku. Skupiajcie całą siłą ognia zawsze na jednym wybranym przeciwniku .
  • Nie bierz się za wykonywanie misji pobocznych – to kompletnie nie ma sensu.
  • Polecam używanie WI Porzuconych jako jednej z umiejętności. Bocik ten bardzo przydaje się w momencie otwartej walki z wieloma przeciwnikami.
  • Jako broń polecam strzelbę i karabin szturmowy. Brane snajperki nie ma większego sensu, ponieważ celowanie zawsze zajmuje chwile, a przecież nie możesz być narażony na ogień przez długi czas.

Niestety nie posiadam aktywnych i dobrych znajomych, którzy pomogliby w pokonywaniu misji na złotym poziomie trudności. Każda gra z randomami kończy się dosyć szybko i na może 40 gier, tylko jedną udało mi się dotrwać do końca z ludźmi, którzy byli naprawdę ogarnięci. Nie muszę chyba mówić,  że nie ma co od razu iść na ten najwyższy poziom trudności. Rozwiń swoją postać jak najlepiej, do minimum 15 poziomu postaci.

Weteran
Skończ w sumie 25 misji grup uderzeniowych lub ewakuacji APEX w trybie online.
Zarządzanie grupami uderzeniowymi znajduje się na Twoim statku – Tempeście (dokładna lokalizacja na poniższych screenach). Na początku posiadasz jedną grupę uderzeniową i możesz ją wysyłać na misje, które trwaja przeważnie 2-3 godziny. Dlatego też trofeum to może być bardzo rozciągnięte w czasie, więc polecam wykonać to trofeum w grze wieloosobowej. Ewakuacje APEX to nic innego jak misje z siedmioma falami wrogów, które musisz przetrwać. Możesz je wykonywać obojętnie na jakim poziomie trudności.

APEX
Zakończ misję samouczka trybu online.
Wejdź w grę online z głównego menu gry, następnie wybierz “Samouczki”, kolejno kliknij “Przejdź misję z samouczka” (drugi kafelek). Sam samouczek jest dosyć krótki, składa się z 3 fal, które są banalnie proste, więc nie będziesz miał problemów z przebrnięciem całego cyklu szkoleniowego.

  • Fala 1 – Zniszcz 3 cele.
  • Fala 2 – Hakowanie i obrona pola.
  • Fala 3 –  Pomoc rannemu – reanimacja i ewakuacja.

Odkrywca
Skończ w sumie pięć misji grup uderzeniowych lub ewakuacji APEX w trybie online.
Patrz opis trofeum „Weteran„.

Misja zakończona
Aktywuj Meridian.

Aktywacja
Aktywuj miasto Porzuconych.

Rodzinne więzy
Zrestartuj Pioniera.

Wyzwolenie
Uwolnij arkę salarian.

Przyczółek
Załóż placówkę.

Apoteoza
Zniszcz ośrodek apoteozy lub uratuj angarskich więźniów.

Pierwsze kroki
Spotkaj się z angarami na Ai.

Przymierze
Wejdź w przymierze z frakcją bandytów.
Trofeum możliwe do zdobycia po wykonaniu kilku konkretnych misji pobocznych. Z frakcją bandytów poznasz się podczas wykonywania fabuły. Wszystkie misje znajdują się na Kadarze i są one z grupy zadań w Helejosie.

  • Kolonizacja Kadary,
  • Uleczyć serce Kadary,
  • Współczesna medycyna,
  • Lud podzielony,
  • Za liniami wroga,
  • Noc w mieście,
  • Drogocenny ładunek,
  • W samo południe (po ukończeniu tej misji wpadnie trofeum – jest ona dostępna u Sloane).

Pionierzy
Zostań nowym pionierem.

Inicjacja
Uzyskaj dostęp do Tempesta.

Slartibartfast
Włącz pierwszą kryptę Porzuconych.

Korsarz
Odzyskaj krogański statek kolonialny.
Trofeum związane z misją lojalnościową Draka – „Przyszłość naszego ludu”. Dostępna automatycznie wykonaniu wcześniejszych misji Draka – „Zdraga krogan”.

Nić porozumienia
Powstrzymaj przywódcę Roekaarów.
Trofeum związane z misją lojalnościową Jaala – „Z krwi i kości”. Dostępna na mailu po wykonaniu wcześniejszych misji dla Liama.

Zjednoczenie
Zjednocz placówki przeciwko wspólnemu zagrożeniu.
Trofeum związane z misją lojalnościową Liama – „Stawka większa niż życie”. Dostępna na mailu po wykonaniu wcześniejszych misji dla Liama.

Pomocna dłoń
Pomóż siostrze Vetry.
Trofeum związane z misją lojalnościową Vetry – „Cele i środki”. U mnie pojawiła się w trakcie misji głównej „Ścieżka nadziei”. Musisz ją aktywować przez pocztę elektroniczną – mail od Vetry.

Śledzenie sygnału
Znajdź źródło tajemniczego sygnału odkrytego przez Peebee.
Trofeum związane z misją lojalnościową Peebee – „Peebee: Tajemniczy sygnał Porzuconych”. Wykonuj po prostu wszystkie misje dla Peebee, aż pojawi się ta, po jej ukończeniu trofeum wpadnie.

Wzór do naśladowania
Ocal arkę asari.
Trofeum związane z misjami lojalnościowymi Cory – „Arka Asari” oraz „Na granicy służby”. Obie misje pojawiają się na mailu!

Pełny skład
Pozyskaj wszystkich 6 członków załogi w trybie 1-os.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia. Poniżej lista wszystkich członków:

  • Cora,
  • Jaal,
  • Liam,
  • Nakmor Drack,
  • Peebee,
  • Vetra.

Pierwszy kontakt
Wyląduj na obcej planecie.

Najwyższa jakość
Zdobądź 40. poziom w trybie 1-os. lub 20. poziom w trybie online.
Trofeum to powinno wpaść pod koniec calakowania trybu single player. Poziom umiejętności zwiększa się z każdą wykonywaną czynnością w grze – wykonywaniu misji, skanowaniu rzeczy, wytwarzaniu broni itd. Levelowanie w multi jest równie czasochłonne, jednak jeżeli grasz na najwyższym poziomie trudności i jesteś naprawdę dobry – w około 15-30 godzin wbijesz taki level.

Wypasiony
Zabij przeciwnika bronią rangi 5. w trybie 1-os. lub wyposaż broń rangi 10. w trybie online.
Wyposażenie broni do rangi 10. w trybie multiplayer jest strasznie czasochłonne, dlatego skup się na singlu. W moim przypadku było o tyle fajnie, że znalazłam broń rangi piątek w jednej ze skrzyń. Jednak takie szczęście zdarza się bardzo rzadko, więc musimy znaleźć inny sposób na zdobycie tego trofeum. Po zdobyciu 30 levelu rozwinięcia postaci, będziesz mógł stworzyć broń rangi piątej. Na poniższym screenie znajdziesz miejsce na Tempeście, w którym możesz to zrobić. Laptop po lewej stronie jest do badania i wytwarzania rzeczy. Znajdź broń typu 5 i ją wytwórz, wsadź do ekwipunku i zabij pierwszego lepszego przeciwnika.

Wysoka wydajność
Zdobądź rangę 6 każdego profilu w trybie 1-os. lub dodatkowy parametr poziomu 6 online.
Osobiście zrobiłam to trofeum w grze pojedynczej, więc też tak je opiszę. Mamy 7 typów profili i każdy trzeba rozwinąć na maksimum. Jest to o tyle proste, że potrzebujemy tylko 232 punkty, aby w sprytny sposób zdobyć to trofeum. Na poniższym screenie zaznaczyłam miejsce, w którym możecie resetować wszystkie wykupione umiejętności. Bowiem ranga 6 każdego profilu polega po prostu na wykupieniu wszystkich umiejętności w przypisanej kategorii:

  • Żołnierz – rozwijamy kategorię umiejętności „WALKA”.
  • Inżynier – rozwijamy kategorię umiejętności „TECHNOLOGIA”
  • Adept – rozwijamy kategorię umiejętności „BIOTYKA”.
  • Strażnik – rozwijamy kategorię umiejętności „BIOTYKA” i „TECHNOLOGIA”.
  • Szturmowiec – rozwijamy kategorię umiejętności „WALKA” i „BIOTYKA”.
  • Szpieg – rozwijamy kategorię umiejętności „WALKA” i „TECHNOLOGIA”.
  • Odkrywca – rozwijamy kategorię umiejętności ”  WALKA”, „BIOTYKA” – po 3 pełne odblokowania i reszta punktów w „TECHNOLOGII”.

Pamiętaj, żeby po każdym rozwinięciu koniecznie potwierdzić zakup wszystkich umiejętności!

Pełna moc
Doprowadź po jednej mocy technologicznej, walki i biotycznej do rangi 6. (Tryb 1-os.)
Musisz maksymalnie rozwinąć przynajmniej jedną umiejętność w każdym drzewku zdolności. Więcej informacji w opisie trofeum „Wysoka wydajność„.

Prawie po sprawie
Zdobądź 25 poziom w trybie 1-os. lub 15 poziom w trybie online.
Patrz opis trofeum „Wyższa jakość„.

Praca zespołowa
Stwórz sześć grup uderzeniowych lub zdobądź 25 medali za asysty w trybie online.
Osobiście polecam zabrać się za to trofeum w trybie online, ponieważ wbicie 25 medali asysty jest kilka razy szybsze niż wykupienie grup uderzeniowych. Wystarczy wybrać klasę postaci „Adept”, który posiada zdolność przyciągania i strzału wstrząsowego, które bardzo pomagają Twoim towarzyszom gry w zabijaniu przeciwników. Dzięki używaniu tych zdolności zdobędziesz kilkanaście asyst w ciągu gry, a co za tym idzie, trofeum wpadnie dosyć szybko. Medale są trzy poziomowe – brązowe, srebrne i złote. Im więcej asyst, tym większe szanse na zdobycie 3 medali w jednym meczu.

Jeżeli chcesz jednak wbić to trofeum w singlu, zacznijmy od tego, że zarządzanie grupami uderzeniowymi jest dostępne na Tempeście (zdjęcie w opisie trofeum poniżej). Grę zaczynasz z jedną grupą, a resztę niestety trzeba wykupić za walutę zdobywaną przez wspomniane grupy uderzeniowe. Za misje dostajesz punkty, które możesz następnie wydać na wykup następnych grup. Długa i żmudna robota, za którą się nawet nie brałam, bo to nie ma sensu.

Mam talent
Awansuj grupę uderzeniową do 20 poziomu.
Prawdopodobnie ostatnie trofeum jakie wbijesz w ME Andromeda. Polega ono na rozwinięciu swojej grupy uderzeniowej do 20 poziomu, co wymaga ogromu czasu. Całość polega po prostu na wysyłaniu Twoich towarzyszy na misje, coś w rodzaju rozwijania zakonu w Assassin’s Creed. Punkty umiejętności otrzymujesz za każdą misję – nawet tą nieudaną. Warto zaznaczyć fakt, że po włączeniu gry, musisz poczekać aż połączysz się z serwerami EA, dopiero wtedy wczytaj grę pojedynczą. W innym wypadku zarządzanie będzie niedostępne.

Menu rozporządzania grupami uderzeniowymi.

Człowiek renesansu
Włącz trzy różne typy profili.
Typy profili można zmieniać w menu po przyciśnięciu przycisku OPTIONS na padzie. Na początku gry dostępny jest tylko jeden typ, natomiast odblokowują się one w miarę wykupywania umiejętności:

  • Żołnierz – 6 wydanych punktów w umiejętnościach „WALKA”.
  • Inżynier – 6 wydanych punktów w umiejętnościach „TECHNOLOGIA”.
  • Adept – 6 wydanych punktów w umiejętnościach „BIOTYKA”.
  • Strażnik – po 3 wydane punkty w umiejętnościach „BIOTYKA” i „TECHNOLOGIA”.
  • Szturmowiec – po 3 wydane punkty w umiejętnościach „WALKA” i „BIOTYKA”.
  • Szpieg – po 3 wydane punkty w umiejętnościach „WALKA” i „TECHNOLOGIA”.
  • Odkrywca – po 2 wydane punkty w umiejętnościach „WALKA”, „BIOTYKA”, „TECHNOLOGIA”.

Wystarczy przełączyć się między trzema różnymi typami i trofik wpadnie.

Typy profili.

Bez problemu
Doprowadź wszystkie odkryte planety do 100% zdatności.
Żeby doprowadzić planetę do maksymalnej zdatności musisz:

  • Aktywować wszystkie stacje przesyłowe.
  • Wykonać wszystkie zadania w Helejosie z danej planety.

Planety które musisz odkryć na 100%:

  1. Elaaden,
  2. Eos,
  3. Havarl,
  4. Kadara,
  5. Voeld.

Terraformer
Doprowadź odkrytą planetę do 100% zdatności.
Patrz opis trofeum „Bez problemu„.

Kunsztowne zagranie
Stwórz broń lub pancerz z 3 ulepszeniami.
Zarządzanie ulepszeniami znajduje się m.in. na Tempeście, przy głównym stole. To tam znajdziesz „laptopa” z podpisem „Stacja badawcza”, a po wejściu opcja „Produkcja”. Do wyrobu rzeczy potrzebujesz materiałów, które możesz wykupywać u handlarzy, wydobywać na planetach lub po prostu otrzymywać z rozmontowanych broni i elementów pancerza.

Eksploracja danych
Przeskanuj 100 różnych obiektów.
Skanowanie obiektów odbywa się przez naciśnięcie  na krzyżaku, następnie wybraniu obiektu, który podświetli się na czerwono/żółto i kolejno naciśnięciu . Twoim zadaniem jest zeskanowanie w ten sposób stu różnych obiektów, a warto zwrócić uwagę, iż uzyskiwanie informacji w ten sposób można wykonywać na wielu rzeczach:

  • przeciwnikach,
  • budowlach,
  • broniach,
  • osłonach itp.

 Milczący kryptograf
Rozwiąż 20 łamigłówek Porzuconych w jednej kampanii trybu 1-os.
MOŻLIWE DO POMINIĘCIA! ZWRÓĆ NA NIE SZCZEGÓLNĄ UWAGĘ!
Zdecydowanie najbardziej nudne trofeum w grze, polegające na rozwiązaniu 20 łamigłówek porzuconych. Niestety niektóre z nich są dostępne tylko podczas misji głównych, inne pobocznych, a jeszcze kolejne porozsiewane są po różnych planetach. Poniżej znajdziecie filmik mojego dobrego znajomego – Rekina – który przedstawił wszystkie lokalizacje () i rozwiązania zagadek oraz listę, ze szczególnym uwzględnieniem łamigłówek, które przez przypadek możecie pominąć i trzeba będzie przechodzić grę od początku. Zanim jednak czeka Cię rozwiązanie mini-gierki, musisz zeskanować () glify, które pomogą Ci w jej rozwiązaniu.

Planeta EOS
1. 0:10 – Misja główna „Lepsze początki” – Nie do pominięcia.
2. 1:27 – Misja główna „Lepsze początki” – UWAGA! DO POMINIĘCIA!
3. 4:37 – Swobodna gra na planecie – Do odblokowania w każdym momencie.
4. 6:52 – Swobodna gra na planecie – Do odblokowania w każdym momencie.

Planeta Havarl
5. 7:58 – Misja główna „Pomoc naukowcom z Havarl” – Nie do pominięcia.
6. 9:18 – Misja poboczna „Umierająca planeta” | Zadania w Helejosie | Havarl – UWAGA! DO POMINIĘCIA!
7. 10:46 – Swobodna gra na planecie – Do odblokowania w każdym momencie.

Planeta Voeld
8. 11:58 – Misja poboczna „Odtwarzanie świata” | Zadania w Helejosie | Voeld
9. 13:19 – Misja poboczna „Odtwarzanie świata” | Zadania w Helejosie | Voeld
10. 14:33 – Misja poboczna „Odtwarzanie świata” | Zadania w Hejosie | Voeld
11. 16:09 – Misja poboczna „Odtwarzanie świata” | Zadania w Helejosie | Voeld – UWAGA! DO POMINIĘCIA!
12. 16:47 – Misja poboczna „Peebee: Tajny projekt” | Misja sojuszników i związków

Planeta Kadara
13. 17:15 – Misja poboczna „Ulecz serce Kadary” | Zadania w Helejosie | Kadara
14. 18:25 – Misja poboczna „Ulecz serce Kadary” | Zadania w Helejosie | Kadara – UWAGA! DO POMINIĘCIA!

Planeta H-047C
15. 19:17 – Misja poboczna „Kultywator porzuconych” | Zadania w Helejosie | H-047C

Planeta Elaaden
16. 20:01 – Misja poboczna „Oswajanie pustyni” | Zadania w Helejosie | Elaaden
17. 20:56 – Misja poboczna „Oswajanie pustyni” | Zadania w Helejosie | Elaaden – UWAGA! DO POMINIĘCIA!
18. 21:45 – Misja „Konflikt w kolonii”, która przejdzie następnie w „Negocjuj z Kroganami”, kolejno „Zbadaj wrak porzuconych” | Zadania w Helejosie | Elaaden
19. 23:03 – Swobodna gra na planecie – Do odblokowania w każdym momencie.
20. 28:27 – Swobodna gra na planecie – Do odblokowania w każdym momencie.

Planeta Voeld
21. 25:07 – Swobodna gra na planecie – Do odblokowania w każdym momencie.

Planeta Khi Tasira
22. 31:30 – Misja główna „Podróż do Meridianu” – UWAGA! DO POMINIĘCIA!

Materiał stworzony na bazie własnych doświadczeń z grą i pomocy znajomych.
Podziękowania dla Rekina za możliwość umieszczenia filmiku. Thanks bro!
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

  • Mateusz Rowiński

    Co do grup uderzeniowych można je wysyłać nie tylko przez stacje na Nomadzie ale również po przez aplikację na smartfony o nazwie APEX HQ, wtedy zdecydowanie szybciej przyspieszymy awans do 20 poziomu jak i zdobycie 6 grup uderzeniowych.

    • FIN3ST

      Przez APEX HQ mam juz 3 druzyny na 20 poziomie i niestety nie wpadł mi trofek za to zadanie. Może bug a może trzeba to faktycznie zrobić przez gre.

      • Jakub Kozub

        Ostatnią misję dającą punkty do wbicia 20lvl zrób przez grę i będzie ok. Tak samo z werbonaniem szóstej grupy

  • Łukasz Wożniak

    Siemka. Nie mogę wbić trofeum skok w dal jakieś sugestie czemu lub jak JE wbić

    • Łowczyni Trofeów

      Witaj, mój sposób jest przedstawiony w poradniku i to jest tak naprawdę jedyny sposób na wbicie tego trofeum. Ono Ci nie wpada czy po prostu nie umiesz tego zrobić? Jak nie wpadaj to spróbuj przeinstalować grę.

      • Łukasz Wożniak

        Nie wypadało zrobiłem JE na innej planecie

        • Łowczyni Trofeów

          Cześć, możesz opisać gdzie? Dopiszę to do poradnika, jeżeli pozwolisz 🙂