Patapon Remastered – Poradnik do trofeów i opinia

PATA-PATA-PATA-meh.


Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości PlayStation Polska.

 

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności wbicia 100%: 3/10
Ilość trofeów: platynax1zlotox3 / x19x13
Ilość trofeów offline: 36
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 1 + grindowanie na konkretnych poziomach
Trofea możliwe do przeoczenia: brak
Zglitchowane trofea: Divine Collection (wymaga jednego przedmiotu więcej)
Czas do zdobycia platyny: 15-20 godzin

 

Krótko i na temat:

Przyznam się bez bicia, że Patapon Remastered to mój ‚pierwszy raz’ z tą serią. W czasach świetności PSP trwał mój okres długiej przerwy od gier konsolowych, a gdy dołączyłem do świata PlayStation za panowania PS3, nie rozglądałem się za konsolami kieszonkowymi. Dzięki temu jestem w stanie przyjrzeć się temu tytułowi wzrokiem nie skalanym nostalgią i miłością do serii. Jeśli doczytacie tę opinię do końca to stanie się jasne, że przy braku różowych okularów gra maluje się, moim zdaniem, dużo bardziej szarymi barwami, niż wydawało mi się, słuchając zachwytów nad Pataponami bardziej doświadczonych kibiców PlayStation.

Dla niewtajemniczonych, Patapon to gra rytmiczna z elementami strategicznymi i ekonomicznymi. Jako bóg plemienia Patapon gracz prowadzi jednookie potworki przez poziomy gry, wybijając odpowiedni rytm czterema bębnami, które odblokowują się progresywnie w trakcie rozgrywki. Patapony spotykają na swojej drodze przeciwników z innych plemion oraz zwierzynę łowną, a jedynym sposobem na rozwiązywanie napotykanych przeszkód jest kill’em all. Na samym początku wachlarz komend, które możemy wydawać podopiecznym jest bardzo ograniczony (idź do przodu i atakuj), lecz w miarę pokonywania poziomów dochodzą do niego bardziej zaawansowane rozkazy (obrona, ucieczka, itp.). Każdą z komend wydaje się poprzez uderzenie, w rytm podkładu muzycznego, czterech ‚nutek’, odpowiadającym danej komendzie. Tutaj pojawia się mój pierwszy problem z tytułem. Niezależnie od tego czy chcemy zaatakować, czy bronić się, czy uciekać, zawsze wybijamy ten sam rytm, korzystając przy tym po prostu z innych przycisków. Dzieje się tak przez całą grę, z bardzo drobnymi wyjątkami (cuda, które wymagają bardziej skomplikowanych rytmów). Powoduje to, że gra staję się miejscami nudna, szczególnie przez pierwsze kilka godzin, kiedy bez problemu można pokonywać kolejne poziomy korzystając tylko z dwóch podstawowych komend, zupełnie ignorując ‚zaawansowane’ strategie jak używanie tarcz czy uników. PATA-PATA-PATA-PON, PON-PON-PATA-PON i tak w kółko…

Takie traktowanie to ja rozumiem.

Pomiędzy kolejnymi misjami gra oferuje drugą warstwę zabawy, czyli zarządzanie obozem Pataponów. Odblokowując specjalne czapki w niektórych poziomach, gra daje nam dostęp do specjalnych Pataponów, u których możemy zamienić jeden rodzaj surowców na drugi, przygotować potrawy, zwiększające zdolności bojowe jednostek, czy nawet wykuć nowe bronie. Wszystkie te zajęcia przyjmują postać minigier, w których, bez niespodzianki, należy wybijać określony rytm. W przeciwieństwie do komend bojowych, rytmy w minigrach są z reguły bardziej skomplikowane. Niestety, są one zawsze takie same dla każdej z minigier, co znowu nie zwiększa poziomu wyzwania i zabawy i na dłuższą metę okazuje się męczącym przymusem niż ciekawą odskocznią od głównych misji.

W obozie rozbudowujemy również naszą armię, korzystając z surowców i waluty ka-ching, które zbieramy podczas misji i w minigrach. Gra oferuje sześć rodzajów jednostek, o zróżnicowanych zdolnościach i zastosowaniach, które odblokowujemy w trakcie przechodzenia kolejnych poziomów. Również i tutaj muszę postawić grze zarzut, gdyż większość misji pokonałem, wykorzystując tylko trzy podstawowe typy Pataponów. Być może nie była to optymalna konfiguracja i część walk dałoby się rozwiązać szybciej i prościej, wymieniając jednostki. Aby stworzyć odpowiednią grupę bardziej zaawansowanych Pataponów, musiałbym spędzić dużo czasu grindując tereny łowieckie w poszukiwaniu waluty, więc ewentualną oszczędność czasu w misjach straciłbym na tej czynności. Moi wierni łucznicy, włóczniarze i tarczownicy świetnie radzili sobie z większością wyzwań, szczególnie po wzmocnieniu ich boskimi potrawami z kuchni Rah Gashapona. Nie licząc jednego lub dwóch poziomów, gra nie stanowiła znacznego wyzwania, nawet dla średnio rozbudowanej armii.

Patapony nie szczędzą słów krytyki.

Wydaje mi się, że wiem co jest największym problemem Patapon Remastered na PS4. Nie jest nim sama gra, lecz właśnie platforma, na której została wydana. Powtarzalne, krótkie misje i dość prosta mechanika, do której można powrócić nawet po długiej przerwie, to cechy, które świetnie pasują do gier przenośnych. Jestem w stanie zrozumieć właścicieli PSP, którzy podczas podróży do pracy odpalali Patapona na jedną czy dwie misje, pokonali bossa i zebrali trochę surowców, po czym zapominali o całej grze do czasu powrotu do domu. Gra traci zupełnie czar podczas kilkugodzinnych sesji przed telewizorem, w których usilnie trzeba walczyć z generatorem liczb losowych, który nie chce wyprodukować potrzebnego akurat surowca.

Podobnie wygląda sprawa tak zwanego end-game. Po pokonaniu wszystkich misji fabularnych gra daje dostęp do wszystkich bossów i misji łowieckich, które odblokowaliśmy w trakcie rozgrywki. Po każdorazowym pokonaniu bossa zwiększa się jego poziom, to znaczy punkty życia i siła ataków. Niezmienny pozostaje styl walki, więc każda kolejna potyczka trwa dłużej, lub zmusza gracza do wykupienia silniejszych jednostek (czytaj: farmienie surowców i waluty w misjach łowieckich). Jeśli miałbym kilka minut czasu w autobusie, nie miałbym żadnych problemów z wybudzeniem przenośnej konsoli z trybu czuwania, pokonaniu smoka i zakończeniu zabawy. Taki model nie sprawdza się na dużej konsoli, gdzie sesje trwają zazwyczaj dużo dłużej. Tym bardziej żal, że gra nie została wypuszczona na, ciągle żywą!, PS Vitę, szczególnie że jakość remastera nie powala na kolana, głównie z powodu prostej grafiki zastosowanej w oryginale. Mimo to, gdy na ekranie pojawiło się dużo przeciwników, wykorzystujących specjalne ataki, gra potrafiła zaciąć się na wersji podstawowej PS4.

Nie uwierzysz w to, co Patapony znalazły na krańcu ziemi. Kliknij tu, aby się przekonać!

Z cierpliwością czekam na ataki fanów serii, dla których powyższe zarzuty mogą brzmieć bluźnierczo. Bez ciężaru nostalgii, wydaje mi się, że mogę przyjrzeć się temu tytułowi takim, jakim jest. Dużo powtarzalnych czynności, dużo prostych mechanik, mało urozmaiceń. Tak jak miśki Haribo – kilka sztuk raz na jakiś czas to miód w gębie, lecz zjedzenie całej paczki podczas jednego wieczoru przed telewizorem może doprowadzić do mdłości. Mimo to cieszę się, że mogłem na własne palce przekonać się o co chodzi w tej ważnej dla PlayStation serii. Nie jestem jednak pewien czy będę chciał kontynuować z nią przygodę, jeśli Sony zdecyduje się na wskrzeszenie dwóch kolejnych części.

Plusy:

  • skoczne rytmy, szczególnie po rozkręceniu Fever,
  • Patapony to takie Minionki, zanim Minionki były Minionkami,

Minusy:

  • powtarzalność,
  • mała różnorodność potyczek,
  • gra nie wyszła na PS Vita,
  • przez konieczność wybijania rytmu nie można słuchać podcastów, farmiąc surowce.

 

Krok po kroku:
Zdobycie platynowego trofeum w nowym starym Pataponie przetestuje w większym stopniu Twoją cierpliwość niż umiejętności. Nie chcę ulegać stereotypom, lecz gra zachowuje jedną z najmniej przez mnie lubianych cech niektórych gier japońskich – grindowanie. Szczególnie przy trofeach Veteran Opponent i Divine Collection trzeba wielokrotnie podchodzić do walk z tymi samymi bossami, licząc przy tym na szczęśliwe ‚dropy’, co może zająć nieprzewidywalnie mało lub dużo czasu. Większość pozostałych pucharów jest już pod naszą kontrolą i, mimo iż nie wszystkie odblokują się naturalnie podczas przechodzenia gry, zdobycie ich powinien ułatwić Ci nasz poradnik.

 

Krok 0. Przygotowanie telewizora.

Niektórzy gracze narzekają na problemy z trafianiem w rytm bębnów, szczególnie podczas trybu Fever, twierdząc że gra niepoprawnie wykrywa czas wciskania przycisków na kontrolerze. Jeśli masz takie problemy, a ich źródłem nie jest na pewno po prostu bycie złym Pataponowcem, upewnij się, że Twój telewizor przełączony jest w odpowiedni tryb, który minimalizuje opóźnienie między źródłem sygnału (konsolą) a wyświetlaczem. Większość nowych telewizorów powinna być wyposażona w tryb do gier. O ile czasami może to wiązać się z pogorszeniem jakości obrazu, to w Pataponie nie powinno być to żadnym problemem.

 

Krok 1. Przejdź wszystkie misje fabularne.

Zaczynamy standardowo. W każdym momencie w grze mamy najczęściej do dyspozycji jedną misję fabularną oraz wszystkie odblokowane wcześniej misje łowieckie i walki z bossami. Fabuła rzuca nam coraz cięższe wyzwania, więc w razie jakichkolwiek problemów zawsze możesz wrócić do polowania i zdobywania waluty ka-ching oraz surowców do ‚wyprodukowania’ silniejszych jednostek. Warto też jak najszybciej odblokować minigrę z Rah Gashaponem (patrz opis trofeum Feed The Troops), który będzie w stanie przygotować dla Ciebie potrawy, które zwiększają siłę i punkty zdrowia Twoich Pataponów. Zwróć na to szczególną uwagę przed misą Facing Gate Ghoul Baban, która jest zdecydowanie trudniejsza od pozostałych. Upewnij się też, że masz do dyspozycji komendę Pon-Pata-Pon-Pata, którą odblokujesz po pokonaniu bossa Dokaknela. Umiejętność uciekania przed silniejszymi atakami jest niezbędna w późniejszych walkach z silniejszymi bossami.

Ostatnia ogólna porada tyczy się jednostek, które wysyłasz do boju. Podczas mojej rozgrywki korzystałem tak naprawdę tylko z trzech pierwszych rodzajów Pataponów, które odblokowują się w trakcie gry – Yaripon (włóczniarze), Tatepon (tarczownicy) i Yumipon (łucznicy). Starałem się jak najszybciej rozbudować armię, aby składała się z 18 żołnierzy, lecz nie próbowałem na siłę tworzyć tylko wysokopoziomowych Pataponów (patrz opis trofeum The Rarest Rarepon). Zbierane w trakcie gry hełmy pozwoliły nawet podstawowym jednostkom stawać czoło w czoło z najsilniejszymi wrogami. Dobry miks szybkich i silnych Pataponów, oraz wspomniane wcześniej potrawy Rah Gashapona, to pewna droga do sukcesu.

Podczas przechodzenia gry nie wracaj do pierwszego bossa i zostaw go na jak najniższym poziomie. Przyda się to do trofeum Variety is Overrated, gdyż pokonanie bossa tylko jednym typem jednostki jest dużo łatwiejsze, gdy ma on mało punktów życia.

W przypadku problemów z gotówką, zwracaj uwagę na misję łowiecką Search for a Lucky Star. Jeśli zobaczysz, że sprzyja w niej pogoda i burza ustała, zabierz do niej swoich wojowników. Za każdym razem, gdy pokonasz grasującego tam wtedy Picheeka, uratujesz gwiazdę Hoshipona, który, poza innymi nagrodami, obsypie Cię deszczem Ka-ching. Niestety, dobra pogoda występuje tam losowo i niezbyt często, więc monitoruj jej stan przed każdą misją. Polowanie w innych misjach też daje dobre ilości Ka-ching i z reguły wystarczają one do przechodzenia kolejnych misji, ale pomoc Hoshipona jest nieoceniona, gdy chcesz stworzyć naprawdę silną armię.

Zwróć też uwagę na akcje, które musisz wykonać, aby odblokować wszystkie minigry w obozie Pataponów. Oprócz wspomnianego Rah Gashapona, pozostali pomocnicy będą w stanie przerabiać podstawowe surowce na te mniej powszechne, co ułatwi budowanie rzadkich Pataponów.

Po przejściu całej gry i wykonaniu wspomnianych wcześniej dodatkowych czynności na Twoim koncie powinny pojawić się następujące trofea:

  • Patapons Come Home 
  • Divine Intervention 
  • Gong’s Hammer 
  • Precious Cargo 
  • Winds of War 
  • To the Rescue! 
  • Master Baban’s Demise 
  • Fleeting Guardian 
  • Dauntless Dragon 
  • Desert Behemoth 
  • Guardian of Knell 
  • Mythical Stone Goliath 
  • Guardian of Ancestral Heritage 
  • Volcano Guardian 
  • Claws of Guchoppa 
  • Kharma’s Pet 
  • The Dark Palace Guardian 
  • Servant of Darkness zloto
  • Klang, Klang! 
  • Farmer’s Deed 
  • Well-Timed Trumpet 
  • Ready to Rock and Roll 
  • Feed The Troops 

 

Krok 2. Czyszczenie i grindowanie

Część z trofeów pomijalnych powinno Ci się udać odblokować przy przechodzeniu fabuły. Do najoczywistszych należą King of Ka-ChingInvincible WarriorFever PitchThe Beat of Your Own Drum. Pozostałe mogą wymagać trochę więcej wysiłku i/lub powtarzania niektórych misji w nadziei na dobre surowce. Dlatego zanim zainteresujesz się innymi trofeami, w pierwszej kolejności skup się na Divine Collection. Być może przy okazji odblokujesz też inne puchary, w szczególności Veteran Opponent. Zwróć uwagę na to, że trofeum Divine Collection jest lekko zglitchowane i do jego odblokowania, oprócz zebrania dziewięciu boskich broni musisz też zdobyć róg Ciokiny. Po szczegóły zapraszam do opisu trofeum. Po kilku godzinach pokonywania bossów na Twoim koncie zagości reszta pucharów.

  • King of Ka-Ching 
  • One Marches On 
  • Slow But Strong 
  • The Rarest Rarepon 
  • Collect Them All! zloto
  • Veteran Opponent 
  • Divine Collection zloto
  • Invincible Warrior 
  • Fever Pitch 
  • Pata-Pata-Almost 
  • Variety is Overrated 
  • The Beat of Your Own Drum 
  • The Great Almighty platyna

 

Poradnik:

The Great Almighty platyna
Unlock all trophies.
PLATY-PLATY-PLATY-NA!

 

Patapons Come Home 
Learn the basics by completing the first mission.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu pierwszej misji w grze.

 

King of Ka-Ching 
Collect 300 ka-ching in one mission.
Ka-ching to waluta, za którą możesz rekrutować nowych Pataponów do swojej armii. Głównym jej źródłem są misje łowieckie i jest szansa, że uda Ci się uzbierać 300 ka-ching losowo w jednej z nich. Dobrym miejscem na zebranie dużej liczby waluty jest misja łowiecka Search for a Lucky Star, jeśli udasz się tam, gdy pogoda jest dobra (nie ma deszczu ani burzy). W trakcie tej misji uratujesz Hoshipona, gwiazdę która dosłownie zasypie Cię pieniędzmi z nieba.

 

Divine Intervention 
Summon the power of JuJu to perform a miracle.
Cuda są specjalnymi komendami, które możesz aktywować tylko w trybie Fever (niestety tracąc go przy tym), poprzez wybicie rytmu . Zmieniają one warunki środowiskowa, na przykład przywołując deszcz lub wywołując trzęsienie ziemi. To właśnie cud deszczu będzie pierwszym, który znajdziesz i będzie on potrzebny, aby przekroczyć gorącą pustynię w misji Desert Crossing.

Aby odblokować ten cud udaj się najpierw na misję łowiecką Patata Plain, gdzie zobaczysz na początku totem z symbolami . Wystukaj ten rytm obok totemu, a zdobędziesz przedmiot, który odblokuje misję z bossem Miracle of Lostdon. Udaj się następnie do tej misji. Na początku znajdziesz bęben Don, a po pokonaniu Majidongi cud deszczu.

 

One Marches On 
Complete a mission with just one remaining Patapon (in addition to the Hatapon).
Najprostszym sposobem na odblokowanie tego trofeum jest zabranie ze sobą dowolnego jednego Patapona na którąś z misji łowieckich. Zwróć uwagę, że do ukończenia tego typu misji niezbędne jest pokonanie chociaż jednego przeciwnika, dlatego dobrze wybrać Yaripona lub Yumipona. Trofeum zdobędziesz, gdy dojdziesz do końcowej stacji misji.

 

Gong’s Hammer 
Clear „Gong the Hawkeye”.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu misji Gong the Hawkeye.

 

Precious Cargo 
Clear „Convoy Escort”.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu misji Convoy Escort

 

Winds of War 
Clear „Battle! Mt. Bachikoi Fort”.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu misji Battle! Mt. Bachikoi Fort.

 

To the Rescue! 
Clear „Meden Kidnapped”.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu misji Meden Kidnapped.

 

Master Baban’s Demise 
Clear „Facing Gate Ghoul Baban”.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu misji Facing Gate Ghoul Baban.

 

Fleeting Guardian 
Defeat Dodonga.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Dodonga w misji Ancestral Guardian.

 

Dauntless Dragon 
Defeat Majidonga.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Majidonga w misji Miracle of Lostdon.

 

Desert Behemoth 
Defeat Zaknel.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Zaknel w misji Desert Behemoth.

 

Guardian of Knell 
Defeat Dokaknel.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Dokaknel w misji Guardian of Knell.

 

Mythical Stone Goliath 
Defeat Gaeen.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Gaeen w misji Lord of the Mountains.

 

Guardian of Ancestral Heritage 
Defeat Dogaeen.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Dogaeen w misji Awakening at Gaeen.

 

Volcano Guardian 
Defeat Ciokina.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Ciokina w misji Volcano Guardian. Ciokina może upuścić swój róg (broń Ciokina’s Horn), który jest niezbędny do odblokowania trofeum Divine Collection.

 

Claws of Guchoppa 
Defeat Cioking.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Cioking w misji Claws of Guchoppa Ruins. Aby odblokować tę misję musisz uratować gwiazdę Hoshipon na terenach łowieckich Search for a Lucky Star. Jest to możliwe tylko wtedy, gdy w nie pada tam deszcz. Pogoda jest w grze losowa, więc musisz zawsze zwracać uwagę na tę misję, w nadziei, że wyjdzie słońce.

 

Kharma’s Pet 
Defeat Shookle.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Shookle w misji Kharma’s Pet.

 

The Dark Palace Guardian 
Defeat Shooshookle.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Shooshookle w misji Dark Palace Guardian.

 

Servant of Darkness 
Defeat Gorl.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po pokonaniu bossa Gorl w misji Servant of Darkness.

 

Klang, Klang! 
Unlock Ton Kampon’s mini game.
Aby odblokować tę minigrę udaj się na misję łowiecką Search for a Lucky Star, gdy nie pada tam deszcz. Po pokonaniu jednego z przeciwników uratujesz gwiazdkę Hoshipon, która da Ci w nagrodę czapkę Ton Kampona. Stanie się to dopiero za drugim razem, gdy uratujesz gwiazdkę. Za pierwszym razem zdobędziesz czarną gwiazdę, która odblokuje walkę z bossem Cioking.

Szczegóły dotyczące kowalskiej minigry znajdziesz w opisie trofeum Divine Collection.

 

Farmer’s Deed 
Unlock Fah Zakpon’s mini game.
Czapka Fah Zakpona jest do zdobycia w misji łowieckiej Creatures of the Sand. Udaj się tam i wywołaj deszcz, korzystając z cudu. Powinno to spowodować pojawienie się ślimakopodobnego przeciwnika, który po pokonaniu zostawi za sobą czapkę patapońskiego ogrodnika. W odblokowanej minigrze możesz zdobyć kapustę, którą następnie możesz wykorzystać w minigrze Rah Gashapona do gotowania potraw wspomagających Twoich wojowników w walce. Warzywa złapane przez Fah Zakpona mogą być wykorzystane przy tworzeniu nowych Pataponów, zastępując mięso i zmniejszając ilość wymaganych ka-ching.

 

Well-Timed Trumpet 
Unlock Pan the Pakapon’s mini game.
Jest to pierwsza minigra, jaką odblokujesz. Stanie się to już podczas misji Escape from Exile, gdzie znajdziesz czapkę Pan Pakapona. Nagrodą w minigrze są gałęzie, które możesz wykorzystać przy tworzeniu Pataponów lub do innych minigier.

 

Ready to Rock and Roll 
Unlock Kon Kimpon’s mini game.
Czapkę Kon Kimpona odblokujesz w misji łowieckiej Desert Paradise, po pokonaniu atakującego Cię żuka. Nagrodą za minigrę są skały, które możesz wykorzystać przy tworzeniu Pataponów lub do innych minigier.

 

Feed The Troops 
Unlock the Rah Gashapon’s mini game.
Aby odblokować tę minigrę musisz zdobyć czapkę Rah Gashapona w misji łowieckiej World of Ooze. Stanie się to za pierwszym razem, gdy pokonasz atakującego Cię tam żuka. Kuchenna minigra jest bardzo pożyteczna, gdyż jej wynikiem są potrawy, które możesz zabierać ze sobą na misje. Zwiększają one siłę Twoich jednostek, liczbę ich punktów życia oraz inne statystyki. Potrawy w dużym stopniu ułatwiają końcowe misje w grze. Są one też przydatne przy grindowaniu bossów w poszukiwaniu surowców, zmniejszając czas potrzebny do pokonania przeciwników.

 

Slow But Strong 
Create a Mogyoon Ultra Rarepon.
Patrz opis trofeum The Rarest Rarepon.

 

The Rarest Rarepon 
Create a Barsala Ultra Rarepon.
Tworząc nowe Patapony w Drzewie Życia możesz zastąpić podstawowe surowce ich bardziej rzadkimi odmianami. Powoduje to powstanie żołnierzy o ulepszonych statystykach. W zależności od tego, jakiego ‚poziomu’ surowce użyjesz, Patapony mogą mieć zwiększoną szybkość, siłę, szansę na krytyczne uderzenie, itp. Wszystkie typy surowców dzielą się na cztery poziomy. Na przykład, wśród kamieni znajdzies Stone (poziom 1), Hard Iron (poziom 2), Tytanium Ore (poziom 3) i Mytheerial (poziom 4). Poziom danego materiału możesz sprawdzić przy ołtarzu w obozie Pataponów, który szereguje je według rzadkości.

Aby odblokować to i poprzednie trofeum, musisz stworzyć Patapony o poziomie odpowiednio 8 i 7. Oznacza to połączenie dwóch czwartopoziomowych surowców w przypadku trofeum The Rarest Rarepon, i surowca trzypoziomowego z czwartopoziomowym w przypadku pucharu Slow But Strong. O ile te Patapony są dużo silniejsze od podstawowych, zdobycie odpowiednich surowców i ka-ching może zająć sporo czasu. Ponieważ misje główne nie są bardzo trudne, na pewno nie ma powodu do uzupełniania całej armii tak mocnymi Pataponami. Zwróć też uwagę, żeby nie marnować na te trofea Mytheerialu, który jest niezbędny do tworzenia boskich broni (patrz opis trofeum Divine Collection).

 

Collect Them All! 
Use each type of unit at least once.

W grze dostępne jest sześć typów patapońskich żołnierzy, które będziesz stopniowo odblokowywać.

  • Yaripon – włóczniarze. Nadają się do walki w średnim dystansie. Podstawowe jednostki na polowania.
  • Tatepon – tarczownicy. Potrafią świetnie blokować ataki przeciwników. Nadają się do walki wręcz. Nie nadają sie do polowania.
  • Yumipon – łucznicy. Świetni w walce na dystans. W trybie Fever wypuszczają trzy strzały jednocześnie. Doskonale wspierają Yaripony na polowaniu.
  • Kibapon – kawaleria. Potrafią odrzucić przeciwników, szczególnie w trybie Fever. Nie nadają się na polowania.
  • Dekapon – maczugowcy. Bardzo silne ale bardzo wolne jednostki do walki w bliskim starciu. Nie nadają się na polowania.
  • Megapon – yen typ Pataponów wyposażony jest w rogi, które wydobywają z siebie dźwięki, zadające obrażenia przeciwnikom. W trybie Fever generują czerwone dźwięki, które zadają duże obrażenia wszystkim przeciwnikom na linii strzału.

Aby odblokować to trofeum, musisz doprowadzić do końca dowolnej misji przynajmniej raz każdy rodzaj jednostek.

 

Veteran Opponent 
Defeat a level 10 boss.
Odblokowane misje z bossami, podobnie jak misje łowieckie, dostępne są przez cały czas trwania gry, a nawet po jej ukończeniu. Każdorazowe pokonanie bossa powoduje zwiększenie jego poziomu o jeden. Nie zmienia to jednak sposobu, w jaki dany przeciwnik walczy z Pataponami. Wpływa tylko na siłę jego uderzenia, punkty życia i prawdopodobnie inne statystyki. Aby odblokować to trofeum, musisz pokonać dowolnego bossa 10 razy. Polecam połączyć to z walką o trofeum Divine Collection i nie tracić czasu na pokonywanie wczesnych bossów.

 

Divine Collection 
Acquire 9 Divine items.
Aby odblokować to trofeum musisz najpierw zdobyć dziewięć sztuk Mytheerialu, surowca skalnego czwartego poziomu. Materiał ten jest losowo upuszczany przez większość bossów w grze. Teoretycznie, im boss ma wyższy poziom i im jest to ‚późniejszy’ boss w grze, tym większa szansa na zdobycie niezbędnego surowca. Dobrym miejscem na farmienie Matheerialu są na przykład bossowie Gaeen i Dogaeen. Możesz przy okazji tych walk pokusić się o odblokowanie trofeum Veteran Opponent, doprowadzając bossa do 11. poziomu. Aby przyspieszyć proces walki, polecam wyposażyć się w najsilniejszą potrawę u Roh Gashapona, aby zwiększyć siłę swoich jednostek. Dodatkowo, zapisuj grę za każdym razem, gdy uda Ci się zdobyć poszukiwany materiał i wgrywaj ją, gdy Ci się to nie uda. Dzięki temu ograniczysz poziom bossa i zachowasz potrawę, co znowu zaoszczędzi Ci trochę czasu.

Gdy zdobędziesz Mytheerial, musisz go przekuć na boską broń u Ton Kampona. W tej najtrudniejszej minigrze musisz powtarzać rytm wybijany przez kowadło, uderzając młotem w rozgrzany materiał. Aby udało się wyprodukować boską broń możesz popełnić maksymalnie dwa błędy, co jest o tyle trudne, że gra przyspiesza tempo z sekcji na sekcję. Na szczęście, sekwencja uderzeń jest za każdym razem taka sama, więc można się jej nauczyć na pamięć lub skorzystać z podpowiedzi poniżej.

  • Sekcja 1: 1 1 1 1 2 1 1 1 2 1 1 1
  • Sekcja 2: 2 2 1 2 2 2 2 1
  • Sekcja 3: 1 2 1 2 2 2 1 1 2 2 1 1 2 1 2 2
  • Sekcja 4: 1 1 2 1

Ponieważ zdobycie Mytheerialu zajmuje dużo czasu, zapisz grę za każdym razem, gdy planujesz udać się do Ton Kampona. Nawet przy dobrej znajomości sekwencji możesz popełnić błąd, co może skutkować kolejnymi dwudziestoma minutami walki z bossami w poszukiwaniu surowca.

Jeśli trofeum nie odblokuje się po odblokowaniu wszystkich dziewięciu boskich przedmiotów, udaj się do misji Volcano Guardian, gdzie walczysz z bossem Ciokina. Ten potwór może upuścić swój róg (broń dla Megaponów), który z powodu błędu jest uznany przez grę jako kolejny boski przedmiot i jest on niezbędny do zdobycia tego pucharu.

 

Invincible Warrior 
Complete 25 missions with a single unit without being reborn.
W większości przypadków, gdy Patapon polega w walce, zostawia za sobą swoje nakrycie głowy, dzięki któremu możesz go wskrzesić w Drzewie Życia. Aby odblokować to trofeum, musisz się upewnić, że przynajmniej jedna jednostka nie zginie w walce przez 25 misji. Nie powinno to stanowić większego problemu, biorąc pod uwagę początkowy poziom trudności gry. Dodatkowo, najczęściej pierwszymi jednostkami, atakowanymi przez przeciwników są Tatepony. Jest więc duża szansa, że przynajmniej jeden z Yariponów, dostępnych od początku gry, przeżyje 25 misji. Dla pewności, możesz podbić tę statystykę w misjach łowieckich, w których znajduje się mało wrogów, stanowiących jakiekolwiek wyzwanie dla Twoich jednostek.

 

Fever Pitch 
Remain in Fever status for one minute.

Tryb Fever aktywuje się, gdy bezbłędnie i bez przerwy wybijesz 10 komend. Jest on utrzymywany dopóki nie popełnisz błędu i zwiększa on moc Twoich Pataponów. Wymagania dotyczące dokładności uderzeń są dużo większe niż w przypadku zwykłych ataków, co może być początkowo problemem. Jeśli nie jesteś w stanie utrzymać Fever przez dłuższy okres sprawdź Krok 0 tego poradnika i upewnij się, że Twój telewizor przestawiony jest odpowiedni tryb. Ponieważ późniejsze misje najczęściej zajmują ponad minutę, a Fever jest istotnym elementem strategii, trofeum to powinno się odblokować naturalnie podczas przechodzenia gry. W przeciwnym wypadku możesz uruchomić dowolną misję i wybijać defensywny rytm (na przykład  ) dopóki nie zdobędziesz pucharu.

 

Pata-Pata-Almost 
Lose a boss battle with 5% or less of the boss’ health remaining.
Ponieważ gra nie pokazuje ile punktów życia zostało przeciwnikowi, wycelowanie odpowiedniego momentu na przegranie walki nie jest proste. Istnieje niewielka szansa, że odblokujesz to trofeum naturalnie podczas kolejnych walk z bossami, lecz porażki w Pataponie nie zdarzają się często. Jeśli nie uda Ci się tego zrobić, niezbędne będzie zgadywanie. Polecam zbudowanie bardzo silnego oddziału i wysłanie go do walki z bossem Dodonga. Podczas potyczki, po zadaniu pewnej ilości ciosów, boss wycofa się i trzeba będzie go gonić. Po kolejnej wymianie uderzeń zrobi to po raz drugi. Mimo iż jest możliwe pokonanie go zanim uda mu się uciec drugi raz, najczęściej jest w stanie dotrwać do trzeciej fazy walki. Podczas niej, zadaj mu jeszcze kilka ciosów, lecz przestań w pewnym momencie i albo daj się pokonać albo po prostu opuść misję. Jeśli zrobisz to w odpowiedniej chwili, gdy boss ma mniej niż 5% zdrowia, zdobędziesz trofeum. Aby sobie pomóc, możesz liczyć lub szacować czas, jaki potrzebujesz na przejścia między fazami pojedynków i w ostatniej fazie przestać atakować mniej więcej w tej chwili, w której nastąpiłoby przejście do kolejnej.

Alternatywnym sposobem, którego mi nie udało się wykonać, jest atakowanie przeciwnika tylko wtedy, gdy zbiera się do ataku. Ponieważ gra wymaga, aby animacja ataku dobiegła końca, nawet gdy boss stracił całe życie, w pewnym momencie zobaczysz, że po ciosach Pataponów nad bossem nie pojawiają się liczby z informacją o traconych punktach życia. Dokładnie wtedy opuść misję ręcznie, a trofeum powinno się odblokować.

W obu przypadkach polecam zapisanie stanu gry przed przystąpieniem do walki i wgranie go w razie niepowodzenia. Z jednej strony oszczędza to czas (wyższy poziom wroga = dłuższa walka). Z drugiej strony pozwala przyzwyczaić się do tempa walki i lepiej wyczuć, w którym momencie zakończyłaby się ona Twoim zwycięstwem. Dzięki temu jesteś w stanie trafić, w której chwili należy się już poddać i przegrać wygraną potyczkę z bossem, którego stan zdrowia spadł poniżej 5%.

 

Variety is Overrated 
Defeat a boss with an army of only one unit type.
Do odblokowania tego trofeum przydatna jest mieszanka łatwego bossa niskiego poziomu, kompletu silnych jednostek jednego rodzaju i dobrej potrawy od Rah Gashapona. Jeśli zostawisz to trofeum na sam koniec, Twoje jednostki powinny być na tyle silne, że oddział Yariponów bez problemu poradzi sobie z niskopoziomowym Dodonga.

 

 The Beat of Your Own Drum 
Disrupt the beat 15 times in a single level.
Mam nadzieję, że nie odblokujesz tego trofeum naturalnie podczas przechodzenia gry, gdyż będzie to oznaczać dla Ciebie problemy w dalszej części rozgrywki. Aby zdobyć ten puchar, włącz dowolną misję a następnie wybijaj rytm, lecz popełniaj losowe błędy, wciskając niepoprawne przyciski na kontrolerze w nieodpowiednich momentach. Zrób to 15 razy, a trofeum będzie Twoje.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!