W czystym sumieniem mogę napisać, że RiME jest najlepszą przygodówką w tym roku.


Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Kool Things.

 

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
Ilość trofeów: platynax1 zlotox5 / x12 / x14
Ilość trofeów offline: 32
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 1
Trofea możliwe do pominięcia: Praktycznie wszystkie, oprócz fabularnych. Na szczęście gra oferuje wybór rozdziałów.
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do zdobycia platyny: 10 godzin

 

Krótko i na temat:

Nasz blog słynie z tego, iż znajdziecie na nim opinie i poradniki gier, o których mało kto słyszy. Nie inaczej jest z RiME, które w mediach przeszło bez większego echa. Często jest jednak tak, że tytuły te dostarczają ogromną dawkę rozrywki, oferując przy tym świetnie nakreślone historie. Czy warto więc zagłębić się w dzieło studia Tequila Works?

Otaczający nas świat jest podzielony na 4 główne lokacje.

Rozpoczynając grę nie mamy ani jednej informacji: kim jesteśmy i dlaczego się akurat tu znajdujemy. Zostajesz wrzucony w sam środek nieznanego Ci świata i to na Twoich barkach spoczywa obowiązek rozwikłania zagadki. Cała produkcja opiera się głównie na rozwiązywaniu łamigłówek i podążaniu za naszym towarzyszem – lisem, który po pewnym czasie dołączy się do Twojej wędrówki. W grze nie ma wypowiedzianego ani jednego słowa, więc obraz jak i dźwięk są jedynym źródłem przekazywania emocji.

Produkcja oferuje tak naprawdę 4 różne poziomy, w których znajdują się indywidualne zagadki i owiane są różnym klimatem. Mamy tutaj dużo elementów wspinaczkowych i podwodnych. Posiadamy dowolność przemieszczania się w tych levelach, jednak nie jest to gra typu sandbox. Od początku do końca jesteś prowadzony za rączkę (tj. lisa) Nasz bohater posiada umiejętność nurkowania, a co za tym idzie możemy zwiedzać nie tylko lądowe lokacje. Znajdzie się również kilka ukrytych miejscówek, w których znajdują się znajdźki lub dopowiedzenia historii bohatera. Zagadki logiczne nie są jakiś górnych lotów, nie ma momentów „zastoju”, kiedy nie wiesz co masz zrobić. Elementy logiczne i zręcznościowe są odpowiednio wyważone, co sprawia, że przez te kilka godzin przed telewizorem nie będzie męką ciągłego wspinania się czy szukania wyjścia z lokacji.

Nie ominie Cię starcie z dużo większym przeciwnikiem.

Nawigacja w tej grze, tak jak wcześniej wspomniałam, prowadzona jest przez naszego małego towarzysza. Jedynymi akcjami jakie możemy wykonać są tak naprawdę: zerwanie owocu z drzewka, wyduszenie dźwięku ze swoich piersi (bądź śpiewu) oraz korzystaniu z rozświetlanych kul, które mają możliwość wskrzeszania strażników (maszyn obecnych w grze) lub niszczeniu cieni, którzy są przeciwnikami w jednym z rozdziałów.

Niestety gra nie jest wolna od wad. Najbardziej rzucającym się w oczy aspektem są dosyć częste spadki płynności i to nawet w statycznych elementach gry. Osobiście nie lubię się czepiać takich rzeczy, o ile nie przeszkadzają mi one w grze. Tu jest to niestety trochę uciążliwe, ale mam nadzieję, że z kolejnym patchem wszystko zostanie naprawione. Do tego dochodzą problemy z kamerą, szczególnie przy szukaniu znajdziek.

A zawsze mówili, żeby nie iść w stronę światła…

Na osobny akapit zasługuje muzyka, która świetnie wpasowuje się w tajemniczy klimat gry. Każdy rozdział posiada swoją unikalną ścieżkę dźwiękową, więc można powiedzieć, że jest to jedyny dostępny środek przekazu emocji. To dzięki muzyce wiemy kiedy nasz bohater jest smutny czy zdezorientowany.

Warto wspomnieć, że gra oferuje ‚alternatywne’ zakończenie. Po zebraniu wymaganych znajdziek, do zakończenia zostanie dodany dosyć ważny aspekt, który jeszcze bardziej wpływa na emocje odbiorcy. Tę podróż po prostu musisz przeżyć sam/sama.

Widoki i praca kamery potrafią miło zaskoczyć.

Gra oferuje mniej więcej 7 godzin rozgrywki, ale na upartego można ją ukończyć w trzy.  Platyna jest niebywale przyjemna, jednak trzeba zwrócić uwagę na to, iż prawie wszystkie trofea można pominąć, a w związku z tym konieczne będzie kolejne przejście całej gry. Pady w dłoń i do roboty!

Plusy:

  • przepiękna, tajemnicza historia,
  • różnorodność czterech poziomów,
  • klimatyczny soundtrack,

Minusy:

  • nie obraziłabym się za przynajmniej jeszcze jeden chapter,
  • spadki płynności,
  • sporadyczne problemy z kamerą.

 

Krok po kroku:

Wszystkie trofea można wbić podczas jednego przejścia gry, aczkolwiek jak nakreśliłam w opinii, warto poznać historię bez zwracania uwagi na jakiekolwiek osiągnięcia. Całość platyny opiera się na wykonywaniu konkretnych czynności, zbieraniu znajdziek i badaniu ukrytych miejsc. Poniżej prezentuję dokładną listę, w którym rozdziale możesz wbić dane trofeum tematyczne.

 

Rozdział I – Zaprzeczenie

Maskotki: 3 / Stroje: 2 / Dziurki: 1 / Kołysanki: 2 / Emblematy 5 / Cień: 1

  • Starożytny skrab 
  • Szczęśliwa rodzina 
  • Lekkomyślna kula 
  • Za daleko 
  • Uważaj jak chodzisz 
  • Wieńce pogrzebowe 
  • Ścieżka światła 
  • Ciemno i cicho 
  • Nie mów nie  (fabularne)

 

Rozdział II – Gniew

Maskotki: 2 / Stroje: 1 / Dziurki: 2 / Kołysanki: 2 / Emblematy: 5 / Cień: 1 / Posągi: 2

  • Wtop się w otoczenie 
  • Zły kierunek 
  • W pył się obrócisz  (2 posągi)
  • Nie do wytrzymania  (fabularne)

 

Rozdział III – Targowanie

Maskotki: 1 / Stroje: 1 / Dziurki: 3 / Kołysanki: 2 / Emblematy: 5 / Cień: 1 / Posągi: 3

  • W pył się obrócisz  (3 posągi)
  • Bez śladu 
  • Cierpliwość 
  • Co drzemie w głębinach 
  • Wstrzymaj oddech 
  • Dobre zamiary 
  • Poproś o cud  (fabularne)

 

Rozdział IV – Depresja

Maskotki: 1 / Stroje: 1 / Dziurki: 2 / Kołysanki: 0 / Emblematy: 3 / Cień: 1

  • Wyścig 
  • Z nieba w otchłań 
  • Bez nadziei  (fabularne)

 

Rozdział V – Akceptacja

Maskotki: 0 / Stroje: 0 / Dziurki: 0 / Kołysanki: 0 / Emblematy: 0

  • Akceptacja  (fabularne)

 

Poradnik:

Koniec jest nowym początkiem / The end is a new beginning platyna
Zdobądź wszystkie trofea. / Obtain all trophies.
Gratulacje!

 

Bawiątko / Toyful Child 
Zbierz wszystkie zabawki./ Collect all the toys.
Patrz opis trofeum „Milutkie wspomnienie„.

 

Pełna szafa / Full Wardrobe zloto
Zbierz wszystkie kostiumy. / Collect all the outfits.
Patrz opis trofeum „Milutkie wspomnienie„.

 

Zaginiona kołysanka / Lost Lullaby 
Ukończ zaginioną kołysankę. / Complete the lost lullaby.
Patrz opis trofeum „Milutkie wspomnienie„.

 

Prawda / The Truth zloto
Zajrzyj przez wszystkie dziurki od klucza. / Peek through all the keyholes.
Patrz opis trofeum „Milutkie wspomnienie„.

 

To proces / It’s a process zloto
Zbierz wszystkie emblematy. / Recompose all the emblems.
Patrz opis trofeum „Milutkie wspomnienie„.

 

Milutkie wspomnienie / Sweet Memory zloto
Połącz się ponownie z białym cieniem. / Reunite with the white shade.
Gra oferuje kilka typów znadziek. Polecam je zebrać podczas pierwszego przejścia, co by później niepotrzebnie nie powtarzać całej gry. Większość z nich znajdziesz podczas swobodnej eksploracji gry.

  • Zabawki – 7
  • Kostiumy – 6
  • Kołysanki – 6
  • Dziurki od klucza – 8
  • Emblematy – 18 części (5 emblematów)
  • Białe cienie – 4 (po jednym w każdym rozdziale od 1 do 4)
  • Dziwne posągi 5 (2 w rozdziale 2., 3 w rozdziale 3.)

Poniżej prezentuję filmiki ze wszystkimi znajdźkami. W opisie znajdziecie dokładne odniesienia danej znajdźki do momentu filmiku.

UWAGA! Żeby dostać trofeum za połączenie się ze wszystkimi 4 cieniami, musisz dojść do napisów końcowych (do końca gry) – w razie potrzeby, powtórz ostatni chapter (5)

Rozdział 1 | Rozdział 2 | Rozdział 3 | Rozdział 4

 

Nie mów nie / Don’t say no 
Przestań zaprzeczać. / Leave denial behind.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

 

Nie do wytrzymania / Unbearable 
Ofiara staje się bohaterem. / From victim to victor.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

 

Poproś o cud / Ask for a miracle 
Podaj dalej. / Pay it forward.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

 

Bez nadziei / No hope 
Sięgnij dna. / Hit your lowest point.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

 

Akceptacja / To let go zloto
Przyjmij świat taki, jakim jest. / Accept things as they are.
Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

 

Bez śladu / Without a trace 
Pogódź się z przeszłością. / Respect the past.
W rozdziale trzecim musisz przejść przez jedno z pomieszczeń bez jakiegokolwiek naruszania stojących tam posągów. Trofeum wpadnie w momencie dojścia do lokacji z drzewem.

 

W pył się obrócisz / Bite the dust 
Stłucz pięć dziwnych posągów. / Break the five strange statues.
Lokalizację wszystkich 5 posągów znajdziesz w filmiku ze znajdźkami (patrz opis trofeum Milutkie wspomnienie). Wystarczy do nich podejść, a obrócą się w pył.

  1. Rozdział 2
  2. Rozdział 2
  3. Rozdział 3
  4. Rozdział 3
  5. Rozdział 3

 

Słoje w piasku / Jars in the sand 
Stłucz wiele słojów.  / Break many jars.
Słoje są rozsiane praktycznie w każdej lokacji. U mnie to trofeum wpadło mniej więcej w połowie gry, a nie zwracałam szczególnie na nie uwagi. Gdy znajdziesz taką wazę jak na zdjęciu poniżej, naciśnij , aby ją zniszczyć. Przez „wiele” rozumie się około 20-30. Przy następnym podejściu postaram się dokładnie policzyć jaka dokładna liczba  jest wymagana do trofeum.

Tak wyglądają słoje, które musisz zniszczyć.

 

Jasność / Lighten up 
Zapal wiele świateł. / Lit many lights.
Trofik ten wpadł mi bardzo intuicyjnie. Podczas gry, przy każdym takich misach z ogniem naciskałam , co powodowało swoisty wybuch światła. Nie jestem pewna jaka dokładnie liczba jest potrzebna do tego trofeum, u mnie wpadło po około 50 zapaleniach.

 

Ścieżka światła / The path of light 
Rozświetl labirynt ciemności. / Bring light to the labyrinth of darkness.
Na samym końcu rozdziału pierwszego, trafisz do ciemnego labiryntu, a w nim rozsiane wazy, które można rozświetlić przez podejście do nich. Na poniższym filmiku prezentuję dokładną lokalizację wszystkich lamp.

 

Starożytny skarb / Ancient treasure 
Spróbuj obudzić zaginionego Strażnika. / Try to wake up the lost Sentinel.
W pierwszym rozdziale, potrzebujemy niebieskiej kuli, która po naciśnięciu  w pobliżu strażnika (dużego robota) spowoduje próbę jego aktywacji.

 

Szczęśliwa rodzina / Happy family 
Połącz rodzinę. / Reunite the family.
Pierwszy rozdział „Zaprzeczenie”. Bardzo proste trofeum, które polega na doprowadzenia wszystkich dzików w jedno miejsce. Wystarczy wyrwać z drzewa owoc, co spowoduje, iż zwierzęta będą za Tobą podążać.

 

Lekkomyślna kula / Reckless cannonball 
Im wyżej, tym zabawniej! / The higher, the funnier!
Trofeum polega na zeskoczeniu do wody z odpowiednio dużej wysokości. Zaraz na początku gry jest bardzo fajna miejscówka do wykonania tej czynności. Pamiętaj, żeby podczas skoku przytrzymać .

 

Za daleko / That went too far 
Rzuć czymś jak najdalej. / Throw something as far as you can.
Rzut wykonujemy przez przytrzymanie , ale najpierw musisz znaleźć coś czym można rzucić. W grze dostępne są tylko dwa takie elementy – owoce oraz niebieskie kule światła. Po podejściu do wyżej wymienionych, naciśnij , następnie wystarczy znaleźć jakieś urwisko czy coś w tym stylu i rzucić jak najdalej (ważne jak daleko kula się potoczy).

 

Uważaj, jak chodzisz / Careful steps 
Nie rozgnieć jajek. / Don’t smash the eggs.
Pierwszy rozdział „Zaprzeczenie”. Bardzo proste trofeum, które prawdopodobnie wpadnie bez większej uwagi. Polega ono na nie wdepnięciu w żadne gniazdo, a z tego co zauważyłam jest ich 3 w lokacji, która będzie aktywować drzewo z czerwonymi liśćmi. Poniżej na screenach zaznaczyłam gdzie należy uważać.

 

Ciemno i cicho / Dark and quiet 
Przejdź labirynt bezszelestnie. / Complete the labyrinth without making a sound.
W ciemnym labiryncie na końcu rozdziału 1 nie możesz umrzeć (spaść w otchłań), zabronione jest skakanie oraz wykonywanie dźwięków przez naciśnięcie .

 

Co drzemie w głębinach / What lies in the deep 
Znajdź rekina. / Find the shark.
Rozdział  3, w lokacji z dużym drzewem i otaczającą go wodą (po przepłynięciu całej wodnej jaskini) wskocz do zbiornika i udaj się na same jego dno, gdzie leży ciało rekina. Po podpłynięciu do niego, trofik wpadnie.

 

Wstrzymaj oddech / Hold your breath 
Użyj tylko jednego pęcherzyka w podwodnej jaskini. / Use only one bubble in the underwater cave.
W rozdziale trzecim czeka Cię trochę pływania i nurkowania. Trofeum polega więc na przebyciu całej trasy podwodnej jaskini, używając tylko jednego pęcherza z powietrzem. Na poniższym filmiku pokazuję jak to zrobić.

 

Wieńce pogrzebowe / Funeral flowers 
Znajdź przyjemne miejsce na odpoczynek. / Find a nice resting place.
Pierwszy rozdział „Zaprzeczenie”. W lokacji, w której znajduje się duże drzewo z czerwonymi liśćmi, musisz dostać się w tajemne miejsce, którego lokalizację przedstawiam na filmiku poniżej.

 

Dobre zamiary / Good intentions 
Spróbuj naprawić błąd.  /  Try to undo a mistake.
W rozdziale trzecim Twoim zadaniem będzie zabrania kuli życia z drzewa. Trofeum polega na tym, aby spróbować je wskrzesić za pomocą niebieskiej kuli, którą aktywujemy przez naciśnięcie . Będzie to możliwe po zdjęciu jej z platformy, która w rezultacie zejdzie na sam parter. Co i jak najłatwiej pokazać w formie filmiku, dlatego serdecznie zapraszam do obejrzenia.

 

Wtop się w otoczenie / Blend-in with the surroundings 
Poruszaj się niepostrzeżenie pośród cieni. / Move undetected amongst the shades.
Na samym początku rozdziału drugiego (trofeum możliwe po zdobyciu ostatniego stroju!) wybierz ostatni dostępny strój (czarny), a następnie przejdź przez korytarz otoczony przez cienie (idź po prostu przed siebie). Po przekroczeniu pomieszczenia trofeum pojawi się na Twoim koncie.

 

Z nieba w otchłań / From the sky to the abyss 
Ujrzyj miejsce spoczynku dawnej potęgi. / Witness the resting place of the once mighty.
Przedostatni rozdział „Depresja” – 4 chapter. Kolejne trofeum, które polega na dotarciu w konkretne miejsce. Na poniższym filmiku prezentuję jego lokalizację.

 

Zły kierunek / Wrong direction 
W drugą stronę było bezpieczniej. / Witness the resting place of the once mighty.
Rozdział 2. Po uporaniu się ze wszystkimi trzema wiatrakami, będziesz musiał wspiąć się po schodach (lisek Cię tam zaprowadzi). Podczas biegu przez most ponownie zostaniesz zaatakowany przez dużego ptaka i zamiast uciekać przed siebie, staw czoła wielkiemu zwierzęciu, biegnąc w jego stronę.

 

Cierpliwość / Patience 
Nigdzie nie dojdziesz bez prawdy i wytrwałości. / Turning your back to the truth and persevering will lead you nowhere.
W rozdziale trzecim, trafisz do lokacji przedstawionej na poniższym screenie. Twoim zadaniem będzie bieg przed siebie, przez około 3 minuty wzdłuż niekończącego się korytarza. WAŻNE! Nie możesz ani razu spojrzeć za plecy, ponieważ uniemożliwi to wbicie tego trofeum (pojawi się magiczne przejście i zniknie korytarz).

Biegnij przez 2-3 minuty cały czas przed siebie, nie patrząc za plecy.

 

 Wyścig / Racing 
Prześcignij Strażników. / Be faster than the Sentinels.
Przedostatni rozdział „Depresja”. Na samym początku tego chapteru, po zejściu ze swojego Strażnika, musisz jak najszybciej dobiec na samą górę mapy. Poniżej prezentuję filmik jak to zrobić.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

  • Tomi Kowalski

    W opisie pucharka „Bez śladu” – zamiast fotki/filmu jest „błąd” w jego wyświetlaniu.

    • Łowczyni Trofeów

      Witaj, coś się na serwerze gifów popsuło, zaraz poprawię. Dzięki za czujność. 🙂

      Edit: Już jest ok.