Statik – Poradnik do trofeów i opinia

Łamanie głowy w VR.


Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Tarsier Studios.

 

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności wbicia 100%: 4/10 (bez poradnika)
Ilość trofeów: platynax0zlotox1 / x0x15
Ilość trofeów offline: 16
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 1 + wybory poziomów
Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do zdobycia platyny: 3-4 godziny

 

Krótko i na temat, czyli opinia po wbiciu 100%:

Kontynuujemy nasz kącik PSVR tym razem zaglądając do tytułu z gatunku gier łamigłówkowych – Statik. Gra zaintrygowała mnie trailerem, na której pokazana jest z postać z rękami uwięzionymi w skrzynce wzbogaconej skomplikowanymi mechanizmami oraz tajemnicza postać doktora z wymazaną twarzą, pytającego jak czujemy się w tej sytuacji. Jest dziwnie, jest strasznie, nie wiadomo o co chodzi, a poczucie niepewności potęguje środowisko VR, dzięki któremu przenosimy się do tajemniczego instytutu Statik, w którym ewidentnie jesteśmy podmiotem eksperymentów.

Czuję się obserwowany.

Gra składa się z dziewięciu poziomów, a naszym zadaniem jest rozwiązanie łamigłówek, które prezentują wspomniane wcześniej skrzynki umieszczone na naszych dłoniach. Biorąc pod uwagę, że kontroler trzymamy dokładnie w tym samym miejscu, w którym przed naszymi oczami pojawiają się spętane ręce, uczucie ich uwięzienia odwzorowane jest perfekcyjne. Poprzez wykorzystanie prawie wszystkich przycisków na kontrolerze sterujemy różnymi pokrętłami, wyświetlaczami i przełącznikami, znajdującymi się na skrzynce, które musimy ustawić w określony sposób, aby osiągnąć logiczny cel danej zagadki. Poziom trudności łamigłówek nie jest przesadnie wysoki, lecz ukończenie każdej z nich daje poczucie satysfakcji i pozwala trochę rozruszać nasze szare komórki. Zagadki są przy tym na tyle różnorodne, że nie ma mowy o nudzie, gdyż każdy z poziomów zaskakuje nowym pomysłem i nowymi mechanizmami, które musimy rozpracować. Oprócz umiejętności logicznego myślenia przyda się też znajomość języka angielskiego, ponieważ niektóre zagadki bazują na wyrazach i podpowiedziach słownych. Dodatkowo, dość enigmatyczna fabuła jest również prowadzona w tym języku i nie ma możliwości ani jego zmiany ani chociaż włączenia napisów w języku polskim, co dla niektórych może być problemem.

Za dużo informacji, doktorze!

Wspomniana warstwa fabularna opiera się na kwestiach monologowych doktora, opiekującego się nami i eksperymentami. Dodatkowo, między niektórymi poziomami z łamigłówkami, jesteśmy poddawani przesłuchaniom, podczas których musimy reagować na zadawane pytania poprzez wciskanie przycisków odpowiedzialnych za emocje ‚smutek’ i ‚radość’. Pytania zaczynają się od przyziemnych, w których musimy odnieść się do pieniędzy czy innych osób, lecz szybko przeradzają się niepokojące i dziwaczne i poddają w wątpliwość zasadność ich zadawania i całego przedsięwzięcia Statik. Warto jednak je przetrwać, gdyż gra nie przestaje zaskakiwać aż do samego zakończenia.

Statik jest tytułem, który bez wahania polecam wszystkim posiadaczom VR, a w szczególności tym, którzy lubią czasami pozastanawiać się z kontrolerem w ręku. Nie mamy do czynienia z grą, która popchnie sprzedaż PS VR, lecz 3-4 godziny spędzone z tytułem, najlepiej w jednym posiedzeniu, warte wydanych na nią pieniędzy, dodatkowo biorąc pod uwagę, że jest to jeden z tanich tytułów na tę platformę.

Plusy:

  • ciekawe i różnorodne zagadki,
  • tajemnicza atmosfera,
  • intrygujące rozwiązania fabularne,

Minusy:

  • za krótka,
  • bez angielskiego mogą być kłopoty.

 

Krok po kroku:

Krok 1. Rozwiąż wszystkie zagadki i skończ grę bez podpowiedzi

Po skończeniu rozgrywki gra pozwala na powrót do dowolnego poziomu, co pozwoli Ci szybko odblokować trofea, których nie zdobędziesz podczas przechodzenia gry bez pomocy. W razie problemów oferujemy opis i filmik jak rozwiązać wszystkie zagadki, lecz to one są główną siłą gry i warto pogłowić się nad nimi osobiście. W poziomach przerywnikowych, w których musisz odpowiadać doktorowi na pytania przy użyciu ‚buziek’, staraj się używać tej uśmiechniętej, co pozwoli Ci odblokować trofea Smileyface i Trophy. Po skończeniu ostatniego poziomu na Twoim koncie znajdą się następujące pucharki:

  • Impressive! 
  • Played The Demo? 
  • I, The Test Subject… 
  • Smarter Than A Toaster 
  • Stanza Delivered 
  • Test Your Meta 
  • Insecurity Cameras 
  • Waves & Signals 
  • You Built A Cube 
  • Thanks For Your Retention 
  • Smileyface 
  • Trophy 

 

Krok 2. Ukryte zakończenie

Po odblokowaniu wszystkich poziomów, musisz zagrać w nie częściowo jeszcze raz, wykonując w nich określone czynności, które pozwolą Ci zobaczyć ukryte zakończenie i odblokować trofeum

  • Hidden Secretions 

W zasadzie wszystkie te czynności możesz też wykonać podczas pierwszego przechodzenia gry, lecz wiąże się to z zepsuciem zabawy w szukanie wskazówek i ich rozgryzanie. Jeśli Ci to nie przeszkadza, możesz od razu przeczytać opis do tego trofeum, żeby zobaczyć co trzeba zrobić, żeby odblokować ukryte zakończenie i trofeum.

 

Krok 3. Czyszczenie

Część z pozostałych trofeów może uda Ci się odblokować naturalnie podczas przechodzenia gry. Jeśli tak się nie stanie, skorzystaj z opcji wybierania poziomów i zgarnij brakujące pucharki:

  • You’re a Machine! 
  • Pointless Behavoir 
  • Rude Word 

 

Poradnik:

Impressive! 
You solved the first puzzle. Pride is not the word.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu pierwszego poziomu. W pierwszej fazie poziomu przytrzymaj  i  dopóki nie zapalą się przypisane do nich lampki. Wciśnij wszystkie pozostałe przyciski i wszystkie kierunki na krzyżaku. Dodatkowo, przekręć zarówno prawą i lewą gałkę analogową, aby zapalić pozostałe światełka.

Kolejnym krokiem jest włączenie trzech źródeł napięcia. Na lewej ściance, przesuń suwak na dół, a następnie złap wysunięty element łapką w prawym górnym roku. Przesuń suwak do góry i włóż czarny element w pierścień, po czym ustaw go w środku, łącząc dwa kabelki.

Na prawej ściance przekręć fragmenty kabli tak, aby połączyć baterię z prawej strony z kabelkiem po lewej stronie, podpiętym do mechanizmu na frontowej ściance skrzynki.

Na koniec, korzystając z przycisków  i , otwórz kolejno rogi skrzynki i przekręć je tak, aby zachować ciągłość kabli wchodzących w rogi. Połączenie poznasz po okrągłym metalowym elemencie na wysuniętych rogach skrzynki.

 

Played The Demo? 
You’ve seen this one before haven’t you. Come on, be honest!
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu czwartego poziomu. Zobaczysz przed sobą trzy plansze z czarno-białymi kształtami, jedną planszę z bardziej skomplikowanym obrazkiem oraz plakat z piramidą i księżycem po prawej stronie. Twoim zadaniem jest ułożenie wszystkich obrazków z czarno-białych plansz oraz plakatu za pomocą czterech obręczy z kształtami, które możesz przekładać z lewej strony skrzynki do prawej. Po wybraniu odpowiednich obręczy i ułożeniu kształtu, schowaj prawą komorę i nakieruj skrzynkę w kierunku planszy tak, aby projekcja kształtu nałożyły się na ten na planszy. Po aktywowaniu trzech plansz i plakatu zwróć uwagę na kształty, które pojawiły się na prawej ścianie skrzynki. Obracając każdy z indywidualnych obrazków, ułóż skomplikowany kształt z planszy, która nie była do tej pory wykorzystana.

 

I, The Test Subject… 
You signed the contract. Now there’s a paper trail at least.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu drugiego poziomu. Składa się on z kilku kroków:

  • Upewnij się, że czerwony przełącznik na dole skrzynki ustawiony jest po prawej stronie, po czym wybierz 5-9-9 na tarczy telefonu.
  • Na panelu aktywowanym na prawej ścianie skrzynki wybierz czerwoną apteczkę, zielony kubek i żółtą doniczkę.
  • Przesuń przełącznik pod tarczą na lewo i wybierz 5-4-8.
  • Na lewej ścianie wciśnij kolejno przyciski różowy, żółty, czerwony i niebieski, po czym naciśnij play.

 

Smarter Than A Toaster 
You won the battle against a simple piece of technology.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu trzeciego poziomu. Składa się on z trzeci faz:

  • W pierwszej fazie wykorzystasz tylko górne przyciski kontrolera, które zapalają diody na skrzynce. Zapalaj tylko te diodki, które pokazują się na ekranach najpierw w postaci obrazków a potem w postaci zer i jedynek
  • W drugiej fazie do zagadki dołączy krzyżak, kontrolujący poziom wypełnienia okręgu po lewej stronie, oraz pozostałe przyciski, kontrolujące kompas. Na ekranach pojawią się zadania składające się z dwóch dodatkowych elementów – kąta (krzyżak) i kierunku (przyciski). Musisz ustawić odpowiednią kombinację na skrzynce, zanim upłynie czas w postaci kwadratu na środkowym ekranie
  • Trzecia faza działa tak samo jak druga. Jedynym utrudnieniem jest to, że informacja o wymaganym ustawieniu wyświetlana jest na trzech monitorach jednocześnie. Musisz z nich wybrać tylko te wskazówki, które odpowiadają kolorowi diody zapalonej w środkowej części skrzynki

 

Stanza Delivered 
You found the hidden depths in 4 lines of meaningless verse.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu piątego poziomu. Twoim zadaniem jest ustawienie odpowiednich kolorów na lewej ścianie skrzynki.

  • Pierwszy zestaw kolorów zilustrowany jest kubkami na lewym stole. W górnym i dolnym rzędzie ustaw kolejno kolory niebieski-fioletowy-niebieski. Rząd środkowy to fioletowy-czarny-fioletowy.
  • Drugi zestaw kolorów odkryjesz poruszając joystickiem na prawej ściance skrzynki. Górny rząd: fioletowy-niebieski-fioletowy. Środkowy rząd: niebieski-niebieski-niebieski. Dolny rząd: niebieski-fioletowy-niebieski
  • Aby podejrzeć trzeci zestaw kolorów musisz przenieść kasetę z górnej kieszeni do dolnej, odpowiednio poruszając joystickiem na prawej ściance. Następnie przewiń kasetę i przesłuchaj podpowiedzi. Na czterech walcach z obrazkami ustaw klepsydrę (lewo-góra), nagrobek (prawo-góra), mózg (lewo-dół) i kciuk w górę (prawo-dół). Odblokuje to światło, którym możesz poświecić na karteczki rozwieszone w pomieszczeniu. Zmienią one kolor pod wpływem światła i pokażą Ci jakie kolory ustawić na lewej ścianie skrzynki. Górny rząd: czarny-fioletowy-fioletowy. Środkowy rząd: niebieski-niebieski-fioletowy. Dolny rząd: fioletowy-niebieski-czarny

 

Test Your Meta 
You took an out-of-body experience, and spent it in a toy car.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu szóstego poziomu. W tym poziomie przejmiesz kontrolę nad małym robocikiem, którym możesz zwiedzić sąsiednie pokoje, w poszukiwaniu wskazówek. Alternatywnie, na lewej ścianie wpisz w kolejne pola wyrazy: FALL, CAGE, BIRD i HAND, aby szybko skończyć poziom.

 

Insecurity Cameras 
You learned the true value of CCTV voyeurism.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu siódmego poziomu. Najpierw, włącz wszystkie monitory korzystając z przełączników po lewej stronie. Musisz wyłączyć te monitory, które są aktywne. Zwróć uwagę, że plan budynku na ścianie ułożony jest w siatkę 3×3 tak samo, jak monitory. Wybierz litery i cyfry odpowiadające aktywnym monitorom, następnie rusz prawą gałką analogową w kierunkach wskazanych przez ruchome strzałki i naciśnij , aby ‚zeskanować’ wpisaną kombinację i wyłączyć monitor. Gdy wszystkie monitory będą zdezaktywowane, wyłącz też przełączniki na prawej ściance pudełka i przytrzymaj , aby zapalić ostatnią diodę na skrzynce. Gdy otworzy się pojemnik na lewej ściance skrzynki, napełnij trzecią fiolkę do połowy, a zieloną do pełna i przytrzymaj .

Kombinacje liter, cyfr i kierunków:

  • K3 : dół – dół – lewo
  • C8 : lewo – lewo – góra
  • B2 : lewo – dół – prawo
  • Z3 : góra – prawo – prawo

 

Waves & Signals 
You picked up on all sorts of signals and exploited them.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu ósmego poziomu. Najpierw, na wyświetlaczu na prawej ściance skrzynki wybierz 509 i aktywuj mechanizm wciskając . Gdy wyświetlacz przeniesie się na frontowy panel skrzynki, przesuń żółty kabel w prawo, aby zdezaktywować niebieski ekran, wybierz 425 na wyświetlaczu i aktywuj go. Odsunie to blokadę na lewej ścianie skrzynki i pozwoli Ci dostroić radio do kilku częstotliwości. Na jednej z nich usłyszysz kolejny kod do wpisania – 260. Ostatnim krokiem jest wybranie odpowiedniej kombinacji kolorów na podstawie podpowiedzi z radia i z monitora. Wybierz kolejno czarny, niebieski, czerwony, zielony, czerwony i niebieski.

 

You Built A Cube 
You built a cube.
Trofeum związane z fabułą. Po przejściu każdego poziomu znajdziesz się w dziwnej przestrzeni, a przed Tobą pojawią się fragmenty sześcianu, który będzie możliwy do złożenia dopiero po rozwiązaniu wszystkich ośmiu zagadek. Gdy już to zrobisz, złóż z części sześcian, a odblokujesz trofeum.

 

Thanks For Your Retention 
You have been retained. Did it make you feel?
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po rozwiązaniu ostatniej zagadki. Najpierw, przesuń pierścień na wyświetlaczu do oporu w lewo. Wpisz swój kod identyfikujący 303040, po czym złap sześcian i przesuń go do końca w prawo. Kolejnym krokiem jest uruchomienie wysięgnika po prawej stronie. Wybierz i aktywuj kolejno przyciski z błyskawicą, czterema, trzema i dwoma kropkami oraz z łapką. Na końcu wciśnij przycisk włączający maszynę, a przejmiesz nad nią kontrolę. Złap sześcian i przesuń go w pole oznaczone na czerwono na monitorze. Ustaw swoje ręce tak, aby znalazły się w niebieskim polu i przytrzymaj  na czas przesyłania danych. Następnie przenieś sześcian na stoliku obok doktora. Gdy łapka wysięgnika skieruje się w Twoją stronę, przystaw skrzynkę blisko niej, aby pokryła się z żółtym kwadratem na monitorze.

 

Smileyface 
You are unbearably positive.
Podczas poziomów, w którym musisz odpowiadać na pytania doktora wybieraj tylko pozytywne odpowiedzi () dopóki nie odblokujesz tego trofeum.

 

You’re a Machine!
You humiliated a machine in record time. Well done.
Odblokujesz to trofeum podczas trzeciego poziomu o ile ukończysz go z co najwyżej jednym błędem. Szczegóły poziomu znajdziesz w opisie trofeum Smarter Than A Toaster.

 

Pointless Behaviour 
What did you think you’d achieve calling for help? Help?
Odblokujesz to trofeum podczas drugiego poziomu. Wystarczy, że na tarczy telefonu wybierzesz numer 911.

 

Trophy 
You liked the trophy. We thought you might like to keep it.
Podczas pierwszego poziomu, w którym musisz odpowiadać na pytania doktora, wybierz uśmiechniętą buźkę (), gdy na ekranie pojawi się obrazek trofeum.

 

Rude Word 
You elevated yourself above the filth and took us literally. Bravo!
Podczas szóstego poziomu, w którym musisz wpisywać czteroliterowe słowa na lewej ścianie skrzynki, w górnym rzędzie wpisz RUDE WORD, a odblokujesz to trofeum.

 

 Hidden Secretions 
You found a new way out. Aunt Emily would be proud.
Aby zdobyć to trofeum musisz odblokować sekretny poziom. W każdym z ośmiu poziomów z zagadkami musisz wykonać określoną czynność, która zapali jedną z diodek na skrzynce, którą spotykasz w przerywnikach między poziomami, gdy układasz biały sześcian. Po zapaleniu wszystkich ośmiu lampek odblokujesz dodatkowy poziom, który możesz włączyć w obszarze z białym sześcianem. Wskazówki do sekretnych rozwiązań ukryte są w każdym z poziomów, lecz zawsze dotyczą innego obszaru. Możesz ja poznać po symbolu Statik, który znajduje się zawsze obok wskazówki. Na przykład, na pokazanym niżej zrzucie ekranu z pierwszego poziomu, widać ekran z kształtem do wpisania w poziomie 4.

Po wykonaniu każdej z poniższych czynności naciśnij  i zwróć uwagę na wyświetlacz, na którym zazwyczaj pojawiają się uśmiechnięta i smutna buźka. Tym razem powinien tam się pojawić symbol Statik, podobny do tego, który widzisz w ikonce tego trofeum.

Poziom 1 (Hidden in the corner). Przytrzymaj  i  ,  zapalając przypisane im diodki. Do tego zapal diodki pod przyciskami  i . Korzystając z lewej gałki analogowej włącz oba światełka na górze, światełko po prawej stronie i to w lewym dolnym rogu. Z kolei prawą gałką zapal również dwa górne, lewe i to w prawym dolnym rogu.

Poziom 2 (Accept Your Fate). Odblokuj panel na prawej ściance, wybierając na tarczy 5-9-9. Następnie ustaw na panelu czerwony telewizor, zieloną butelkę i żółtą lampę. Wróć do tarczy telefonicznej, lecz przesuń czerwony przełącznik na lewą stronę. Następnie wybierz numer 1-5-3.

Poziom 3 (Directionless). Gdy dojdziesz do drugiej fazy zadania i odblokowane zostaną lewa i prawa tarcza na sterowanej przez Ciebie skrzynce, korzystając z kompasu po prawej stronie wybierz następującą kombinację:      .

Poziom 4 (Project). Zeskanuj tylko trzy kształty – jedną z samym kółkiem, jedną z poprzecznym elementem i małym trójkątem i plakat z piramidą i księżycem. Następnie, korzystając z wgranych kształtów ułóż na prawej ściance kształt podobny do litery K, jak pokazano na zrzucie poniżej.

Poziom 5 (Light Changes). Ustaw następujące kolory na lewej ściance skrzynki. Górny rząd: fioletowy-czarny-niebieski. Środkowy rząd: niebieski-fioletowy-niebieski. Dolny rząd: fioletowy-czarny-niebieski.

Poziom 6 (Behold… The Voyeur!). W pola tekstowe wpisz następujące wyrazy: MAKE THIS TEST STOP.

Poziom 7 (That Thing You Can’t Escape).  Gdy rozwiążesz główną część zagadki z monitorami i przyjdzie czas przygotowania mikstury, nie słuchaj poleceń doktora i zmieszaj następujące składniki: pierwsza i druga fiolka napełniona do połowy, zielona fiolka wypełniona w 1/4.

Poziom 8 (An Unwanted Sense of Statik). Po wpisaniu pierwszego kodu, gdy włączy się niebieski ekran na przedniej ściance skrzynki, wybierz kod 924. Następnie skieruj skrzynkę w lewo i naceluj antenę na doktora. Na wyświetlaczu zobaczysz serię kolorów, które musisz wcisnąć na przednim panelu skrzynki. Będą to zielony-czerwony-czerwony-niebieski-zielony-czarny.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!