The Little Acre – Poradnik do trofeów i opinia

Przygodówka dla malucha i nie tylko.

littleacremMateriał zrealizowany dzięki uprzejmości Premier Entertainment Arts Culture.

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności platyny: 1/10
Ilość trofeów: platynax1 / zlotox5 / srebrox15 / brazx7
Ilość trofeów offline: 28
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 1+
Trofea możliwe do pominięcia: 10
Zglitchowane trofea: 0
Czas do zdobycia platyny: 1-2 godziny

Gry przygodowe z gatunku point’n’click, zanim tę nazwę porwały typy pokroju Nathana Drake’a, od zawsze były w czołówce mojej cyfrowej rozrywki. Swoje lata świetności mają niestety dawno za sobą i złote czasy LucasArts na pewno nie wrócą prędko. Na moje szczęście, dość regularnie na rynku pojawiają się pojedyncze przygodówki i zawsze jestem pierwszy w kolejce do cyfrowego sklepu, aby ja zakupić i się przy nich pogłowić. Tym razem na moją konsolę trafiła gra The Little Acre, przygotowana przez małe, irlandzkie studio Pewter Games. Tytuł ten rozpoczął swoją historię jako projekt na pracę magisterską i z czasem rozrósł się do rozmiarów… maleńkiej przygodówki, która trafiła właśnie na PS4, Xbox One i PC.

Poniedziałki, co nie?

Poniedziałki, co nie?

Fabuła gry rozpoczyna się na irlandzkiej wsi w latach 50-tych ubiegłego wieku, gdzie spotykamy Aidana i jego córeczkę Lily. Ich celem jest odnalezienie Artura, dziadka małej i naukowca-wynalazcę, który przepadł bez śladu. Wcielając się zarówno w Aidana jak i Lily, korzystając ze znanych przygodówkowych schematów, zbieramy przedmioty i używamy ich w różnych miejscach, aby rozwiązywać zagadki. Niestety, pomimo bardzo ładnej, ręcznie rysowanej grafiki i świetnej muzyki, gra ma problem w miejscu najważniejszym dla tego gatunku. Łamigłówki, którym musimy stawić czoła są banalnie proste, a cały tytuł można ukończyć w niecałą godzinę, a to zdecydowanie za mało, aby nawet rozgrzać szare komórki. W całej grze w jednej chwili nie będziemy w posiadaniu więcej niż czterech przedmiotów a ograniczona liczba interaktywnych elementów środowiska i prawie stuprocentowa liniowość rozgrywki powoduje, że na rozwiązania zagadek wpada się natychmiastowo. Być może zamierzeniem studia było przygotowanie gry dla młodszych odbiorców, o czym może świadczyć postać małej bohaterki, aczkolwiek nie wynika to bezpośrednio z informacji, które znalazłem na temat gry. The Little Acre świetnie nadaje się do wprowadzenia nowych, i raczej młodych, osób w gatunek staroszkolnych przygodówek. Dla bardziej wymagających i doświadczonych graczy warstwa mechaniczna gry pozostawia niestety sporo do życzenia.

Ciężko zarzucić The Little Acre cokolwiek pod względem prezentacji.

Ciężko zarzucić The Little Acre cokolwiek pod względem prezentacji.

The Little Acre na pewno nie można odmówić jednak klimatu. Wspomniane ręcznie rysowane tła a także stylistyka postaci, szczególnie w ich ‚alternatywnej’ odmianie, dają poczucie magicznej bajkowości, która przywołuje na myśl stare przygodówki. Świetnie tematycznie przygotowana ścieżka dźwiękowa i obdarowanie głosem wszystkich postaci w grze, co nie jest standardem w produkcjach z tego przedziału cenowego, również pozytywnie punktują. Można mieć kilka zastrzeżeń do animacji i skalowania poruszających się postaci, ale nie jest to problem, który w znaczącym stopniu wpływa na ogólny odbiór gry.

Podchodziłem do The Little Acre oczarowany trailerami, nie dowiadując się wiele na temat tego tytułu. Niestety, mimo dobrego pierwszego wrażenia, płytkość rozgrywki i czas trwania całej przygody, mocno mnie rozczarowały. Mam jednak nadzieję, że ekipa z Pewter Games nie zakończy swojej przygody z dewelopmentem i będzie jej dane rozwinąć skrzydła w bardziej rozbudowanym tytule.

PLUSY:

  • stylistyka,
  • muzyka i głosy,
  • baśniowy charakter,

MINUSY:

  • za krótka,
  • za łatwa.

Krok po kroku:

Krok 1 – Przejście z wykorzystaniem wbudowanego systemu podpowiedzi.

Jak to zazwyczaj bywa w przypadku gier przygodowych typu point’n’click, korzystając z solucji można je przejść bardzo szybko i zebrać prawie wszystkie możliwe trofea za jednym podejściem. Polecałbym jednak nie psuć sobie zabawy i przejść The Little Acre raz bez żadnej pomocy i skupić się na zagadkach i fabule niż na trofeach. Gra jest prosta i krótka, więc nie powinno to sprawić Ci wiele kłopotów. Jeśli jednak jakaś zagadka będzie niejasna, nie wahaj się użyć wbudowanych podpowiedzi. Będzie to i tak potrzebne do It’s dangerous to go alone braz. Ukończenie gry bez szukania ukrytych trofeów, ale z wykorzystaniem podpowiedzi, odblokuje następujące puchary:

  • All this power … from a crystal? srebro
  • Arthur braz
  • Avoided the consequences braz
  • Dam! srebro
  • Godspeed Sir Fuzzle Puff braz
  • I did this all by myself srebro
  • I’m gonna call you Bugsy srebro
  • Merrrrrr? srebro
  • Involving a certain microwave casserole braz
  • It’s dangerous to go alone braz
  • Never suspected a thing braz
  • Not too late srebro
  • Now, I am alone srebro
  • There and back again zloto
  • Welcome to Clonfira braz
  • Welcome to The Little Acre srebro

Krok 2 – Przejście na czas + czyszczenie

Jedno z trofeów wymaga przejścia gry w czasie krótszym niż jedna godzina. Nie powinno to stanowić dużego problemu, szczególnie gdy poznasz rozwiązania wszystkich zagadek podczas pierwszej rundy z grą. Jest to też okazja do odblokowania kilku pucharów, przy których musisz coś zrobić za pierwszą próbą (But if you turn it this way … srebro, Didn’t panic srebro, Silly doggy srebro) oraz dwóch, które wymagają powtarzalnych czynności (Blind goes up! srebro, Wibble wobble srebro). Jeśli za pierwszym razem wykorzystałeś jakąś podpowiedź, nie rób tego podczas tego przejścia. W przeciwnym wypadku, zrób to przynajmniej raz. Po skończeniu gry odblokujesz:

  • Blind goes up! srebro
  • But if you turn it this way … srebro
  • Didn’t panic srebro
  • Let go of my hand zloto
  • No way to treat an ancient manuscript srebro
  • Phone home srebro
  • Probably used a walkthrough zloto
  • Silly doggy srebro
  • The Little Speedrun zloto
  • When in doubt, dance it out zloto
  •  Wibble wobble srebro
  • The Little Acre platyna

P.S. Nie zamieszczamy pełnej solucji gry, gdyż wbudowany system wskazówek i rozwiązań w zupełności wystarczy nawet najmniej doświadczonym graczom. W przypadku pytań zapraszamy do komentarzy lub na nasze media społecznościowe.

Poradnik:

1sd358dc The Little Acre platyna
Unlock all the Trophies in The Little Acre.
Szybka, przyjemna, dwugodzinna platyna. Polecam!

2sc89f56 All this power … from a crystal? srebro
Got the generator working.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Aidan, uruchom generator w pokoju dziadka przy użyciu kryształu. Ustaw dwa pokrętła z lewej strony na wartości, jakie pokaże kryształ. Aby uzyskać kod do wstukania na urządzeniu z prawej strony, zamknij roletę – pojawi się on na ścianie.

3s12192a Arthur braz
Found Arthur.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Lily, szukając taty w Clonfirze, znajdziesz grób dziadka.

4se32fbd Avoided the consequences braz
Let Dougal take the blame.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Chcąc obudzić Lily, wystrasz Dougala, zakładając na twarz maskę.

5sff5595 Blind goes up! srebro
Ok, we get it.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Jako Lily, gdy zjesz śniadanie i będziesz mógł spokojnie przechadzać się po domu, wejdź do pokoju dziadka i dziesięć razy zamknij i otwórz roletę, naciskając czerwony przycisk na podłodze obok łóżka.

6s7b65c3 But if you turn it this way … srebro
Only placed the orb once.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Gdy jako Aidan pierwszy raz trafisz do Clonfiry, będziesz musiał rozwiązać prostą zagadkę związaną z zasilaniem dwóch maszyn jedną kulą. Włóż kulę do lewej maszyny a następnie od razu ją podnieś i przenieś do prawej maszyny, co otworzy drzwi. Ręcznie zapisz stan gry przed wykonaniem próby. Aby odblokować trofeum musi Ci się to udać za pierwszym razem. Jeśli drzwi się nie otworzą, wczytaj stan gry i spróbuj ponownie.

7sb49ae9 Dam! srebro
Overcome hurdles at the dam.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Puchar odblokujesz, gdy jako Aidan skorzystasz z portalu w laboratorium Niny, przenosząc się ponownie do Clonfiry.

8s868d7d Didn’t panic srebro
Attacked the swamp monster in less than 5 seconds.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Jako Lily, gdy zostaniesz zaatakowana przez potwora na bagnach w Clonfirze, szybko użyj swój drewniany miecz na jego macce.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=TX9I3JhXVHA]

9s3502f9 Godspeed Sir Fuzzle Puff braz
Travelled to Clonfira as Lily.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Puchar odblokujesz, gdy jako Lily pierwszy raz skorzystasz z maszyny w szopie dziadka i przeniesiesz się do Clonfiry.

10se25e30 I did this all by myself srebro
Make breakfast.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Lily, przygotuj sobie śniadanie, gotując wodę w kominku, wyjmując miskę z szafki i zdejmując płatki, wiszące pod sufitem.

11se8b1f4 I’m gonna call you Bugsy srebro
Made a new friend.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Kontrolując Lily w Clonfirze spotkasz nowego przyjaciela w postaci dużego, niebieskiego robaka.

12saf6223 Involving a certain microwave casserole braz
Ruined lunch.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Puchar odblokujesz, gdy wyciągniesz z mikrofalówki magnetron i uciekniesz przez okno. Kolega Niny nie zje swojej zapiekanki.

13s2f8d35 It’s dangerous to go alone braz
Ask for a solution.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Gra posiada wbudowany dwustopniowy system podpowiedzi. Wciskając trojkat i wybierając ‚hints’ z menu, możesz poprosić najpierw o podpowiedź, a następnie o rozwiązanie aktualnej zagadki. Pamiętaj, aby zrobić to tylko podczas jednego z przejść gry, aby nie zablokować sobie trofeów Let go of my hand zloto Probably used a walkthrough zloto.

14s438843 Let go of my hand zloto
Didn’t ask for any solutions.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. W przeciwieństwie do It’s dangerous to go alone braz, ukończ cała grę bez korzystania z wbudowanych rozwiązań. Możesz poprosić o wskazówkę, lecz zablokuje to trofeum Probably used a walkthrough zloto.

15s99b54b Merrrrrr? srebro
Helped Merr fix a machine and return home.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Aidan, napraw maszynę Merra a następnie ustaw na teleporterze kod powrotu do domu, który uzyskasz kładąc czapkę Artura na czujniku przed zbiornikiem wodnym.

16s2ba41c Never suspected a thing braz
Took out the informant.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Lily, pokonaj gnoma-strażnika swoim drewnianym mieczem.

17s55dd72 No way to treat an ancient manuscript srebro
Tried to lose the cavity magnetron.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Gdy jako Aidan będziesz przechodzić przez tamę, gdzie spotkasz kota i ptaka, spróbuj wyrzucić zdobyty przed chwilą magnetron w przepaść.

18s8b9b1d Not too late srebro
Saved Aidan.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Lily, korzystając z pomocy Bugsy’ego, uratuj Aidena przed potworem.

19s7f9e75 Now, I am alone srebro
Gave Merr what he wanted… sort of.
Trofeum związane z fabuła, nie do pominięcia. Podczas ostatniej konfrontacji z Merrem, jako Lily, zmuś potwora do pokazania rodziny Merra.

20sbe34df Phone home srebro
Where did you get that pattern?
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Korzystając z maszyny w pokoju dziadka, wklep na panelu z prawej strony kod, który powinien być użyty w Clonfirze do powrotu do domu.

The Little Acre_20161203024412

21sd5c0d4 Probably used a walkthrough zloto
Didn’t ask for any hints.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Przejdź całą grę nie korzystając z ani jednej podpowiedzi wbudowanego systemu pomocy. Najlepiej zrób to podczas przechodzenia gry na czas.

22sdea05b Silly doggy srebro
Distracted Dougal once only.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Jako Lily, musisz ściągnąć płatki podwieszone pod sufitem, aby przygotować śniadanie. Niestety, Dougal Ci na to nie pozwoli. Odwróć jego uwagę, pokazując mu drzwi, po czym szybko czmychnij po płatki. Ręcznie zapisz stan gry przed wykonaniem próby. Aby odblokować trofeum musisz to zrobić za pierwszym podejściem. W przeciwnym wypadku wczytaj stan gry i spróbuj ponownie.

23sa0137e The Little Speedrun zloto
Beat the game in less than 1 hour.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Ukończenie gry w czasie mniejszym niż jedna godzina nie powinno być problemem, jak poznasz już rozwiązania wszystkich zagadek.

24s656e44 There and back again zloto
Complete The Little Acre.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Ukończ grę.

25s909abf Welcome to Clonfira braz
Travelled to Clonfira as Aidan.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Puchar odblokujesz, gdy po raz pierwszy skorzystasz z teleportera w szopie Artura i jako Aidan trafisz do Clonfiry.

26sef21c6 Welcome to The Little Acre srebro
Get dressed without waking Lily.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Pierwsze trofeum w grze. Załóż spodnie, koszulę i buty i wymknij się córce po drabinie na dół.

27s2f3339 When in doubt, dance it out zloto
Solved the dance puzzle on your 1st try.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Aby otworzyć pudełko, które znajdziesz w szopie Artura, musisz pokazać je Lily, a następnie po kolei wybrać te symbole, które odpowiadają jej ruchom. Filmik poniżej pokaże Ci, jak to zrobić. Dla pewności, ręcznie zapisz stan gry przed wykonaniem próby. Jeśli się pomylisz, trofeum zostanie zablokowane. Wczytaj zapisany wcześniej stan gry i spróbuj ponownie.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=9UbS1IQSY1s]

28s615f11 Wibble wobble srebro
Apparently you’re ready for this jelly.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Gdy jako Aidan będziesz pomagał Merrowi naprawić maszynę w Clonfirze, będziesz musiał przebić śrubokrętem dziwną maszynę, aby zmusić ją do wyplucia wody. Zanim to zrobisz, dotknij ją 10 razy, wciskając kolko, aby odblokować puchar.

[youtube https://www.youtube.com/watch?v=dgT83b8-UTY]