Until Dawn – Poradnik do trofeów

skull-hourglass-in-until-dawn-game_zpswv

trofea Informacje ogólne: trofea 
Stopień trudności platyny: 2/10
Ilość trofeów: platynax1 / zlotox9 / srebrox5 / brazx4
Ilość trofeów offline: 19
Ilość trofeów online: 0
Najtrudniejsze trofea:
Minimalna ilość przejść: 1,5 (poleca się 2,5)
Trofea możliwe do pominięcia: BRAK (wybór chapterów)
Czas do zdobycia platyny: 10-15 godzin

Krótko i na temat, czyli opinia po splatynowaniu:
Bardzo długo zabierałam się za ten tytuł, aż pewnego piątkowego wieczoru, włożyłam płytę do PS4, usiadłam w fotelu, wyłączyłam światło i uruchomiłam Until Dawn. Grę, która ma rzeszę fanów, niezwykle wysokie oceny, jak na horror z klasy B oraz… zadziwiająco mało gry w grze, ale o tym za chwilę.

Zacznijmy od bohaterów. W grze jak w życiu – od początku ma się swoich ulubieńców, oraz osoby, których nie darzy się sympatią. Mamy tu całkowicie zróżnicowane jednostki, począwszy od głupiutkiej, łatwowiernej dziewczyny, przez zdeterminowaną kujonkę, do bożyszcza nastolatek. Kto najbardziej przykuwa uwagę w Until Dawn? Zdecydowanie dr Hill, niby bohater poboczny, lecz każda scena z tą postacią przyprawia gracza o ciarki. Peter Stormare, którego prawie wszyscy kojarzą z takich filmów jak „Constantine” lub „Armagedon” jest po prostu najjaśniejszym punktem tej gry. Głos, mimika, charyzma… Wszystko tu pasuje. Reszta aktorów również nie wypada źle, więc jest to na pewno pozytywny aspekt produkcji.

Po 15 minutach z polskim dubbingiem, stwierdziłam, że nie ma się co dalej męczyć i włączyłam oryginalną ścieżkę dźwiękową z polskimi napisami. O jaka ulga! Jak dobrze słyszeć dopasowane do postaci głosy oraz EMOCJE. W Polsce mamy naprawdę świetne jednostki dubbingujące i do takich gier po prostu powinny być one zatrudniane, a nie osoby stawiające dopiero pierwsze kroki w branży „dubbingu”. To tak jakby wziąć Panią Krysię z warzywniaka i dać jej tekst do przeczytania, a następnie podłożyć ten głos do postaci w grze. Po prostu jedna wielka katastrofa. Bardzo się cieszę, że twórcy zostawili możliwość wyboru języka, dzięki czemu można przebrnąć przez całą historię bez krwawienia uszu.

Czy to gra, czy to już film? We wstępie zaznaczyłam, że Until Dawn to mało gry w grze. A to dlatego, że o ile w przypadku produkcji Quantic Dream sekwencje QTE nie były zawsze proste, a ich ilość była zadowalająca, tak tu, w Until Dawn, sekwencje te pojawiają się naprawdę sporadycznie. Jak już się pojawią to są bardzo proste i nie sposób je zawalić. Policzyłam. W ciągu godzinnej rozgrywki w środku fabuły dokładnie 2 razy wystąpiła sekwencja QTE (raz wspinaczka, raz ucieczka) – i nie mówię tu o dokonywaniu wyborów za pomocą prawego analogu. Dla porównaniu załączyłam Heavy Rain i co? 6-8 sekwencji w ciągu godziny. Różnica jest naprawdę odczuwalna podczas gry. W UD większość produkcji skupia się na samych wyborach bohaterów, a nie na ich bezpośredniej interakcji z graczem. Mnie w pewnym momencie znużyły długie spacery bohaterów, gra się po prostu niemiłosiernie przeciągała.

Przejdźmy do momentów grozy. Ile to ja się nie naczytałam, jakie to Until Dawn straszne i muszę przyznać, że miło się zaskoczyłam, bo wcale tak nie jest. Gra nie straszy, a utrzymuje gracza w ciągłym zainteresowaniu i powoduje gęsią skórkę na ciele. I na takie coś bardzo, ale to bardzo długo czekałam. Until Dawn ma coś w sobie, co nie pozwala odejść od telewizora, ale zarazem pojawiają się momenty, które powinno się po prostu usunąć z tego tytułu, a mianowicie obecnie znane w grach QTE – spacery. Ale to takie bardzo przesadne. Średnio co 20 minut trzeba przejść z punktu A do punktu B, często bez żadnych dialogów. Nie wiem co chcieli osiągnąć twórcy przez takie sztuczne przedłużanie gry. Może chcieli, żebyśmy podziwiali widoki, bo te niekiedy zapierają dech w piersiach.

Są minimalne problemy ze sterowanie, szczególnie jeżeli myślisz o znalezieniu totemów i wskazówek. Niejednokrotnie Sam czy Mike nie idą tam, gdzie ich kierujesz. Jednak to są błędy sporadyczne i w niewielkim stopniu uprzykrzają rozgrywkę. Być może zostanie to poprawione w kolejnych patchach.

Co zasługuje jak najbardziej na plus? Znajdźki! Pierwszy raz naprawdę przyjemnie mi się je zbierało, a i dzięki nim można szybciej połączyć ze sobą fakty i dowiedzieć się naprawdę kilku interesujących ciekawostek, związanych na przykład ze śmiercią bohaterek.

Taka gra to perełka dla łowców trofeów. Platyna, która nie wymaga dużego nakładu sił, nie zmusza do kilkudziesięcio godzinnego maratonu i przede wszystkim nie męczy. Prawie wszystkie trofea są konsekwencją podjętych przez gracza decyzji, które mają ogromny wpływ na przebieg całej fabuły. Jeżeli lubisz niewymagające platyny z kawałem dobrej rozgrywki – to Unitl Dawn jest jak najbardziej dla Ciebie. Każdy kto miał przyjemność obcować z Heavy Rain i Beyond: Two Souls na pewno musi ograć ten tytuł.

PLUSY:

  • fabuła rodem z horroru klasy B z lat 80’/90′,
  • banalnie prosta platyna,
  • grafika, a przede wszystkim mimika twarzy bohaterów,
  • efekt motyla, który przy drugim podejściu do gry pozytywnie zaskakuje,
  • przerywniki między chapterami z najbardziej charyzmatyczną postacią w grze – doktorem Hillem,
  • stare, sprawdzone metody, mające na celu trzymać gracza w stanie gotowości,
  • znajdźki, które naprawdę uprzyjemniają rozgrywkę,
  • powtarzalność i kicz w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

MINUSY:

  • niepotrzebne dłużyzny w postaci „spacerów” – zdecydowanie za duża ilość, nawet jak na hołd dla kina grozy,
  • polonizacja – o zgrozo!
  • brak wymagających sekwencji QTE,
  • problemy ze sterowaniem,
  • spore dziury fabularne,
  • słabe zakończenie (a właściwie jego brak, szczególnie jeżeli żadna postać nie pozostanie przy życiu),
  • problemy z doczytywaniem się tekstur i ostrością.

Ocena: 4+/6

Plan krok po kroku:

  • Normalna gra – Przy pierwszym podejściu zdecydowanie polecam nie korzystać z poradnika. Rozkoszuj się grą, podejmuj decyzję, przeżyj historię razem z bohaterami, ponoś konsekwencje za swoje czyny. Tego typu gry sprawiają naprawdę dużą frajdę.
  • Wszystkie postaci pozostawione przy życiu + znajdźki – W przypadku kiedy Jess zginęła w 4. rozdziale (spada z wysokości, już nieżywa) najlepiej będzie jak zaczniesz grę od 6. rozdziału i zabijesz wszystkie postacie. Jeżeli Jess żyje (leży na podłodze, a następnie spada w dół), będziesz starał się utrzymać wszystkie postaci przy życiu. I teraz tak. Przed rozdziałami 6,8,9,10 koniecznie przeczytaj opis trofeum „Oni wszyscy żyją„. Dużo się mówi o efekcie motyla w tej grze, ale tak naprawdę jest tylko kilka miejsc (przeważnie 2-3) gdzie postaci mogą umrzeć. W większości musisz wykonać poprawnie łatwe sekwencje QTE i od czasu do czasu starać się nie ruszać padem. Podczas tego przejścia znajdź wszystkie znajdźki, do których solucje znajdziesz w opisie trofeum „Nocny łowca totemów„.
  • Wszystkie postaci tracą życie – Ostatnie podejście to zabicie wszystkich postaci. Grę musisz zacząć od rozdziału 6. W tym przypadku nie możesz zebrać znajdźki w postaci pamiętnika w ostatnim rozdziale! Mimo, że podczas poprzedniego podejścia go zebrałeś i widnieje on w menu jako odblokowany, nie będzie uratuje on Josha, jeżeli po prostu go ponownie nie podniesiesz. Po więcej informacji zapraszam do opisu trofeum „To już jest KONIEC„.
  • Prawdopodobnie będziesz musiał ponownie powtórzyć ostatni epizod, z uwagi na trofeum „Błyskawiczne piekło„.

Poradnik:
plat_zpsilmhasuv.png Trofea symfonii grozy / A Symphony of Horror Trophies platyna
Zbierz wszystkie złote, srebrne i brązowe trofea w Until Dawn. / You collected all Gold, Silver and Bronze trophies in Until Dawn.
Gratulacje.

braz_zps0m9ha0yz.png Zgubna uraza / Fatal Grudge braz
Chris zdecydował się zastrzelić Ashley. / Chris chose to shoot Ashley.
Chris pod koniec rozdziału 6, musi podjąć decyzję czy zastrzelić siebie, Ashley, a może w ogóle nic nie robić. Aby zdobyć to trofeum musisz wychylić prawy analog w prawo, następnie wycelować w Ashley i nacisnąć r2. Ta decyzja automatycznie ciągnie za sobą pewne konsekwencje i decyduje o następnym trofeum „Ashley ma dość„.

Jeżeli chcesz ocalić wszystkie postaci nie strzelaj w Ashley. Możesz zastrzelić siebie lub nie wybrać żadnej z opcji i po prostu pozwolić, aby czas minął.

braz_zps0m9ha0yz.png Egzorcyzmy Emily / The Exorcism of Emily braz
Mike zastrzelił Emily. / Mike shot Emily.
Po pierwsze, aby zdobyć to trofeum wendigo musi ugryźć Emily. Rozdział 6. Gdy dziewczyna będzie się wspinać po taśmociągu, masz dwie opcje do wyboru – trzymanie się drogi lub zejście w prawo. Musisz wybrać pierwszą opcję, następnie przeskoczyć przez dziurę kolko i na tym kończy się Twoja rola w tym rozdziale.

W rozdziale 8 przyjaciele dostrzegą rany i Mike stanie przed trudnym wyborem. Mianowicie będziesz musiał wybrać czy zabić Emily, czy pozwolić jej zostać z grupą. Aby zdobyć to trofeum musisz wybrać pierwszą opcję. W razie problemów – filmik poniżej.

srebro_zpsxw8v5mxv.png Ashley ma dość / Ashley Snaps srebro
Ashley z urazy pozwoliła Chrisowi umrzeć. / Ashley snapped and let Chris die.
To trofeum jest ściśle połączone z „Zgubiona uraza” i wpadnie tylko w momencie wybrania opcji zastrzelenia Ashley pod koniec rozdziału szóstego. W konsekwencji w rozdziale ósmym Ashley nie otworzy Chrisowi drzwi, co następnie spowoduje śmierć kolegi. Pamiętaj, że musisz zabić każde wendigo w drodze do chatki. W innym wypadku Chris zginie zanim dotrze do safe house’u. Trofeum wpadnie po ukończeniu całego rozdziału.

braz_zps0m9ha0yz.png Nie to miało wejść! / You Let The Wrong One In! braz
Chris lub Ashley otworzyli klapę w podłodze i wpuścili potwora. / Ashley or Chris opened the trap door and let the monster in.
W rozdziale 9 Ashley oddzieli się od grupy. Przechadzając się korytarzami usłyszy jakieś odgłosy i w tym momencie będziesz miał dwie opcje: dołączenie do grupy, albo zbadanie hałasu. Oczywiście musisz wybrać tę drugą opcję, a następnie otworzyć klapę znajdującą się na ziemi. W rezultacie Ashley zginie. Jest jeszcze jedna możliwość: jeżeli Chris jeszcze żyje w tym rozdziale i rozdzieli się z grupą (Ashley pozwoli mu zostać) w pewnym momencie usłyszy hałas i ruszy w dokładnie to samo miejsce, co Ashley. Po otworzeniu klapy – straci życie.

braz_zps0m9ha0yz.png EMpatia / Let eM In braz
Mike pozwolił Emily zostać w piwnicy. / Mike allowed Emily to stay in the basement.
Po pierwsze, aby zdobyć to trofeum wendigo musi ugryźć Emily. Rozdział 6. Gdy dziewczyna będzie się wspinać po taśmociągu, masz dwie opcje do wyboru – trzymanie się drogi lub zejście w prawo. Musisz wybrać pierwszą opcję, następnie przeskoczyć przez dziurę kolko i na tym kończy się Twoja rola w tym rozdziale. Pamiętaj, aby nie zabierać flary znajdującej się na wieży radiowej!. W rozdziale 8 przyjaciele dostrzegą rany i Mike stanie przed trudnym wyborem. Mianowicie będziesz musiał wybrać czy zabić Emily, czy pozwolić jej zostać z grupą. Aby zdobyć to trofeum musisz wybrać drugą opcję. W razie problemów – filmik poniżej.

srebro_zpsxw8v5mxv.png Błyskawiczne piekło / Instant Inferno srebro
Sam natychmiast spowodowała zapłon gazu i podpaliła schronisko. / Sam immediately flicked the switch to set the lodge ablaze.
Trofeum to prawdopodobnie wbijesz jako ostatnie. W rozdziale 10, niezależnie od dokonywanych wyborów, na pewno Sam i Mike będą żywi. W pewnym momencie dwójka ta wpadnie na pomysł spowodowania wybuchu ulatniającego się gazu. Mike zmiażdży żarówkę i w momencie przełączenia się na Sam będziesz miał wybór uratować Mike’a lub przełączyć włącznik i spowodować wybuch gazu. Wybierz drugą opcję, co spowoduje śmierć kolegi i Sam pozostanie jedyną żywą osobą.

zoto_zpshixrlj81.png Przypowieść o dwóch siostrach / The Tale of The Two Sisters zloto
Grupa znalazła wszystkie wskazówki w ramach tropu bliźniaczek. / The group found all the clues from the Twins Clueline.
Patrz trofeum „Nocny łowca totemów„.

zoto_zpshixrlj81.png Zgubne zejście / The Fateful Descent zloto
Grupa znalazła wszystkie wskazówki w ramach tropu zajść z 1952. / The group found all the clues from the 1952 Clueline.
Patrz trofeum „Nocny łowca totemów„.

zoto_zpshixrlj81.png Otworzyły im się oczy / You Opened Their Eyes zloto
Grupa znalazła wszystkie wskazówki w ramach tropu nieznajomego. / The group found all the clues from the Mystery Man Clueline.
Patrz trofeum „Nocny łowca totemów„.

zoto_zpshixrlj81.png Cztery córy ciemności / Four Daughters of Darkness zloto
Wszystkie dziewczyny dotrwały do świtu. / All of the girls survived until dawn.
Dziewczyny to: Emily, Jessica, Ashley i Sam. Ta ostatnia może zginąć tylko w ostatnim rozdziale, natomiast Jess może zginąć już w czwartym, kiedy zostanie porwana i Mike rzuci się w pogoń za nią. Pamiętaj, żeby wybrać najszybszą drogę i poprawnie wykonać QTE, w przeciwnym razie dziewczyna zginie. Emily i Ashley mają kilka momentów, w których mogą umrzeć, więc po więcej informacji zapraszam do trofeum „Oni wszyscy żyją„. Bliźniaczki (Hannah i Beth) umierają niezależnie od dokonywanych wyborów.

zoto_zpshixrlj81.png Oni wszyscy żyją / They All Live zloto
Cała ósemka przyjaciół dotrwała do świtu. / All eight friends survived until dawn.
Nie da się ocalić wszystkich postaci bez zebrania dwóch znajdziek. Od nich zależy życie Josha. Dlatego też podczas pierwszego przejścia praktycznie nikomu nie udaje się utrzymać całą ósemkę przy życiu. Sam i Mike mogą umrzeć dopiero w ostatnim rozdziale, a dla reszty postaci są przeważnie 2 momenty, w których bohater może zginąć

Rozdział 4 (Jessica):

  • Kiedy Mike uda się w pogoń za Jess, wybieraj jak najszybszą drogę dostania się do dziewczyny. Musisz wykonać wszystkie QTE poprawnie! W innym wypadku, zanim dotrzesz do chaty, Jessica będzie już martwa.

Rozdział 6 (Matt, Ashley)

  • Kiedy Emily i Matt zostaną otoczeni przez zwierzęta na skraju urwiska, nie atakuj zwierzęcia lub po zaatakowaniu wykonaj poprawnie całą sekwencję QTE. W przeciwnym wypadku doprowadzisz do śmierci Matta.
  • Kiedy wieża radiowa się zawali i grywalną postacią będzie Matt – wybierz opcję skoku na platformę, gdy tylko nadarzy się taka możliwość. Ewentualnie po uprzednim zebraniu flary, możesz podjąć próbę ratowania Emily.
  • Grając jako Chris, będziesz musiał dokonać wyboru czy zabić siebie, czy Ashley, albo możesz czekać aż czas na wybór minie. Nie wybieraj opcji zabicia Ashley, ponieważ to później wpłynie na dokonywaną przez nią decyzję

Rozdział 8 (EmilyChris)

  • Emily musi skutecznie uciec przed wendigo, wykonując poprawnie każdą sekwencję QTE.
  • Gdy nieznajomy mężczyzna umrze, Chris musi zabić wszystkie wendigo w drodze do domku. W przeciwnym wypadku Chris zostanie rozszarpany przez potwory.
  • Jeżeli Emily została ugryziona przez wendigo podczas ucieczki, nie wybieraj opcji zabicia jej (Mike będzie celował do niej z pistoletu). Jeżeli w 6. rozdziale nie wybrałeś opcji zastrzelenia Ashley, dziewczyna otworzy drzwi Mike’owi, dzięki czemu nie zostanie zabity przez wendigo.

Rozdział 9 (Ashley, Chris)

  • Po rozdzieleniu się Ashley z grupą i rzekomym usłyszeniu Jess, wybierz opcję dołączenia do grupy, lub zbadania hałasu, ale pod żadnym pozorem nie otwieraj klapy na ziemi. Otworzenie jej skutkuje natychmiastową śmiercią.
  • Chris może zginąć w taki sam sposób jak Ashley, jeżeli rozdzielił się z grupą.

Rozdział 10 (Josh, Jessica, Mike, Chris, Sam, Emily, Ashley, Matt)

  • Los Josha jest uzależniony od znalezienia znajdźki – pamiętnika w rozdziale 10. Pamiętnik znajdziesz grając Sam, po wejściu do wody kieruj się w lewą stronę. Po wejściu na powierzchnię znajdziesz pamiętnik, który zabiera bardzo ważną informację. Po zebraniu tej rzeczy życie Josha nie spoczywa już w Twoich rękach. Josh zostanie porwany przez upiora.
  • Jessica wraz z Mattem wpadną na wendigo i od razu Twoim pierwszym wyborem musi być schowanie się. Jeżeli wybierzesz opcję ucieczki Jessica straci życie.
  • Po dostaniu się do domku i wejściu na parter (grając Sam) musisz stać nieruchomo, następnie wybrać opcję ratowania Mike’a (pod żadnym pozorem nie biegnij do włącznika). Następnie za każdym razem się chowaj. Polecam położyć pada w stabilnym miejscu i wyłączyć wibracje.

zoto_zpshixrlj81.png To już jest KONIEC / This Is THE End zloto
Nikt nie dotrwał do świtu. / Nobody survived until dawn.
To naprawdę nie problem zabić wszystkie postaci. W większości wystarczy notorycznie nie wykonywać poprawnie sekwencji QTE.

Rozdział 4 (Jessica):

  • Kiedy Mike uda się w pogoń za Jess, wybierz bezpieczną drogę dostania się do dziewczyny. Wystarczy tak naprawdę raz wybrać dłuższą drogę i w rezultacie dziewczyna zginie.

Rozdział 6 (Matt, Ashley)

  • Kiedy Emily i Matt zostaną otoczeni przez zwierzęta na skraju urwiska, zaatakuj zwierzę i nie wykonuj sekwencji QTE, w rezultacie czego Matt spadnie z urwiska i natychmiastowo zginie.
  • (OPCJONALNIE)Kiedy wieża radiowa się zawali i grywalną postacią będzie Matt – wybierz opcję ratowania Emily (nie wykonuj skoku w bezpieczne miejsce) Po trzech nieudanych próbach (niewykonanych poprawnie sekwencjach QTE) Matt zginie.
  • Grając jako Chris, będziesz musiał dokonać wyboru czy zabić siebie, czy Ashley, albo możesz czekać aż czas na wybór minie. Wybierz opcję zastrzelenia Ashely. Najpierw wychyl gałkę w prawo, a następnie naciśnij r2

Rozdział 8 (EmilyChris)

  • Emily będzie uciekać przed wendigo. Wystarczy nie wykonywać żadnych sekwencji QTE. W rezultacie dziewczyna zginie.
  • Gdy nieznajomy mężczyzna umrze, Chris będzie goniony przez wendigo. Nie strzelaj w przeciwników, w rezultacie Chris umrze. (OPCJONALNIE) Możesz zabić wendigo, ale po dotarciu do safe house’u Ashley nie otworzy Ci drzwi, co w rezultacie spowoduje śmierć chłopaka.
  • Jeżeli Emily została ugryziona przez wendigo podczas ucieczki, będziesz miał możliwość zastrzelenia dziewczyny z rąk Mike’a.

Rozdział 9 (Ashley, Chris)

  • Po rozdzieleniu się Ashley z grupą i rzekomym usłyszeniu głosu Jess, wybierz opcję zbadania hałasu, po przejściu kilkunastu metrów na ziemi będzie znajdowały się drzwiczki, które musisz otworzyć. Ashley zostanie zaatakowana przez wendigo i straci życie.
  • Chris może zginąć w taki sam sposób jak Ashley, jeżeli rozdzielił się wcześniej z grupą (Ashley pozwoliła mu zostać z tyłu).

Rozdział 10 (JoshMike, Sam)

  • Los Josha jest uzależniony od znalezienia znajdźki (pamiętnika w rozdziale 10). Wystarczy go nie znaleźć i Josh zostanie zabity przez potwora.
  • W ostatniej scenie powinny być tylko 2 postaci: Mike i Sam. Grywalną postacią będzie Sam i wystarczy poruszyć padem w momencie, w którym jesteś proszony o nieruszaniu padem. Jeżeli Mike pozostanie ostatnim żyjącym nastolatkiem – poświęci swoje życie i spowoduje pożar chatki.

srebro_zpsxw8v5mxv.png Nie straszmy Jessiki na śmierć. / Don’t Scare Jessica To Death srebro
Jessica przetrwała nocny koszmar. / Jessica survived her night of terror.
Jessica musi dotrwać do świtu cała i zdrowa. Aby tego dokonać patrz opis trofeum „Oni wszyscy żyją„, w którym opisane są kluczowe momenty z udziałem dziewczyny.

zoto_zpshixrlj81.png Zaradny wilkołak / The Skilful Wolf Man zloto
Mike dopilnował, by wilk przeżył przeprawę przez sanatorium. / Mike kept the wolf alive throughout the Sanatorium.
Wilk pojawia się w dwóch rozdziałach – w 5 i 9. W rozdziale 5, zaraz po otwarciu drzwi wcześniej znalezioną kartą, zaatakuje Cię wilk. Będziesz mógł go uderzyć lub nie wykonywać żadnej czynności. Koniecznie pozwól aby czas przeminął! W przeciwnym razie trofeum Ci nie wpadnie. W rozdziale 9 będziesz goniony przez wendigo, strzałem musisz sforsować jedne drzwi, a następnie zabarykadować je szafką (wychyl prawą gałkę w lewo). Nie możesz wybrać opcji ucieczki, bo w konsekwencji wilk zginie. Trofeum wpadnie dopiero pod koniec rozdziału.

srebro_zpsxw8v5mxv.png Kolejny krzyk! / Scream Too! srebro
Mike odciął sobie palce, by uwolnić się z sideł. / Mike cut off his fingers to free himself from the bear trap.
W rozdziale 5 w pewnym momencie dostrzeżesz ruszającą się rękę (nie da się tego nie zobaczyć, bo specjalnie najechana jest na nią kamera). Po podejściu do stolika i złapaniu kartki ręka Mika ugrzęźnie w pułapce. Trofeum wymaga, abyś amputował sobie palec, aby tego dokonać wychyl prawą gałkę w prawo i naciśnij r2.

srebro_zpsxw8v5mxv.png Najlepszą obroną jest atak / The Psycho Path srebro
Sam lub Ashley zaatakowały psychopatę bronią. / Sam or Ashley attacked the psycho with a weapon.
Trofeum możliwe do wbicia w dwóch rozdziałach:

  • Rozdział 5: Grając Sam, w pewnym momencie ukaże Ci się filmik, na którym Josh umiera. Sam będzie miała 10 sekund na ucieczkę, zacznie się odliczanie i pojawi się psychopata. Od razu pojawi się wybór między rzuceniem wazą (prawa gałka w lewo) lub ucieczką. Wybierz pierwszą opcję, następnie musisz przeskoczyć przez łóżko(gałka w górę, następnie na schodach nacisnąć trojkat i przy następnym możliwym wyborze wybrać „Biegnij”. Trofeum powinno od razu wpaść.
  • Rozdział 6: Najpierw musisz zabrać nożyczki, które leżą pod katalogiem żarówek. Po tym jak objawi się zjawa i Ash zostanie na chwilę oddzielona od Chrisa masz możliwość znalezienie katalogu, który leży na stole po prawej stronie. Następnie, gdy Ashley i Chris zostaną zaatakowani przez przeciwnika masz możliwość zadania ciosu psychopacie. Wystarczy, że prawą gałką nakierujesz na kółko i naciśniesz r2.

W razie problemów poniżej znajdziesz filmik.

zoto_zpshixrlj81.png Ocaleni chłpcy / The Quicker Man zloto
Wszyscy chłopcy zdołali uniknąć śmierci. / All the boys escaped death.
Bohaterów płci męskiej jest 4: Mike, Matt, Josh i Chris. Los Josha jest uwarunkowany znalezieniem dwóch znajdziek, Mike może zginąć tylko w ostatnim rozdziale, a reszta chłopaków ma kilka okazji do stracenia życia. Więcej informacji w opisie trofeum „Oni wszyscy żyją„.

zoto_zpshixrlj81.png  Nocny łowca totemów / Night of the Totem Hunter zloto
Grupa znalazła wszystkie totemy z wizjami przyszłości rozmieszone na górze. / The group found all the totems on the mountain.
W grze znajduje się 107 znajdziek, podzielonych na:

  • Totemy – 30
  • Wskazówki w ramach tropu nieznajomego – 30
  • Wskazówki w ramach tropu bliźniaczek – 20
  • Wskazówki w ramach tropu zajść z 1952 – 27

Znajdźki są naprawdę na wysokim poziomie i wnoszą sporo ciekawych informacji, dzięki którym szybciej można się domyślić przyszłych zdarzeń, a niektóre z nich naprawdę w dużym stopniu mogą wpłynąć na fabułę.

Poradnik napisany w całości przeze mnie na bazie własnych doświadczeń z grą.
Filmy nie są mojego autorstwa. Pod koniec tygodnia umieszczę swoje wideo, które są już przygotowane, ale niestety dostęp do nich uzyskam dopiero w piątek.
Jeżeli masz jakieś uwagi, pytania – zapraszam na Twitter_logo_blue_zpsgpablbbx.png.

Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości SzachMatt.

  • Czuję, że zrobię kolejne podejście i pokuszę się o platynę 😀

  • Piotrek

    niestety, dwie próby zgodnie z poradnikiem i za każdym razem Jess i Matt nie dają rady…WTF?

    • Aleksandra Daniel

      W których momentach giną? Zaraz coś poradzimy 😉

      • Piotrek

        Sęk w tym, że nie giną. 4 czapter robię zgodnie z poradnikiem, biegnę do Jess jak najkrotószą drogą bez pomyłki. Póżniej dochodzę do momentu w którym Matt nie ginie. Ide dalej z wątkiem, czapter 10, Sam otwiera drzwi i wypływa głowa Jess, a wątku z Mattem w ogóle brak. Dwa razy od 4 czapteru przechodziłem i tak samo. Widziałem na jutubie, że Matt i Jess są razem w 10 czapterze, ale ja takiej możliwości nie miałem.

      • Piotrek

        Chyba nie dodał się coment, napisze raz jeszcze. Nie giną. Dopiero na napisach widze, że zgineli. Czapter 4, robie wszystko zgodnie z poradnikiem, Jess żyje i spada windą w dół. Matt również przeżył. Czapter 10, Sam otwiera drzwi i wypływa głowa Sam. Wątku Matta i Jess w ogóle nie miałem, ani razu ;/

        • Aleksandra Daniel

          Dobra, ale grasz począwszy od chapteru 4 do samego końca, nie skaczesz po rozdziałach?

          • Piotrek

            Nie skakalem, ciągniety był wątek nie przerwanie od 4 czapteru.

          • Aleksandra Daniel

            To masz uszkodzonego save’a prawdopodobnie, jeżeli się postęp nie zapisuje (bo wierzę, że zaznaczasz opcję nadpisu danych). Usuń save’a i spróbuj na czysto ponownie.

          • Piotrek

            W moim przypadku pomogło zaczęcie od prologu.Wtedy wszystko się dobrze potoczyło 🙂