Virginia – Poradnik do trofeów i opinia

Jesteś fanem filmowych gier? To znajdziesz tu coś dla siebie.

virginiamalaMateriał zrealizowany dzięki uprzejmości 505 Games.

trofeaInformacje ogólne:trofea

Stopień trudności platyny: 8/10 (z poradnikiem 1/10)
Ilość trofeów: platynax1zlotox9srebrox6brazx2
Ilość trofeów offline: 18
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 2
Trofea możliwe do pominięcia: WSZYSTKIE
Zglitchowane trofea: 0
Czas do zdobycia platyny: 4 godziny

Nie jestem wielkim fanem gatunku ‚symulator chodzenia’ (używam tego określenia w jak najbardziej pozytywnym znaczeniu). Lubię, jak oprócz historii, gra posiada też elementy mechaniczne, które wymagają zręczności w palcach lub zręczności w głowie. Virginia jest grą… tak, potwierdzam – wbrew temu, co mówią niektórzy jest to zaiste gra komputerowa – w której mechaniki jest bardzo mało. Graliście w Zaginięcie Ethana Cartera? W porównaniu z Virginią jest to symulator lotu myśliwcem. Mimo to, po prawie trzykrotnym przeprawieniu się przez historię agentki FBI Anne Tarver, cały czas mam w głowie mnóstwo pytań i cały czas mam ochotę rozmawiać o grze z towarzyszami niedoli, którzy również próbują wyciągnąć z tego interaktywnego filmu animowanego sens.

She doesn't own a dress. Her hair is always a mess.

She doesn’t own a dress. Her hair is always a mess.

W dużym uproszczeniu, fabuła Virginii opowiada o sprawie zaginięcia pewnego chłopca z małego miasteczka Kingdom w stanie Virginia. Jako gracz kierujemy poczynaniami agentki Tarver, która zostaje przydzielona do bardziej doświadczonej Marii Halperin i ruszamy do Kingdom dowiedzieć się, co stało się z chłopakiem. Anne ma jednak również inny motyw – jej zadaniem jest raportowanie zachowania agentki Halperin, która jest na celowniku śledztwa wydziału spraw wewnętrznych. Nie spodziewajcie się jednak, że będziecie przeszukiwać kolejne lokacje w poszukiwaniu wskazówego dotyczących zaginięcia. Gra nie zaserwuje wam również quick time eventów, dzięki którym pozostaniecie niezauważeni przez Marię, gdy ją szpiegujecie. Gra toczy się własnym rytmem a my jedynie popychamy ją delikatnie do przodu wchodząc w interakcje z przedmiotami i postaciami w całkowicie liniowy sposó

Smokes a pack a day, but wait, that's me but anyway...

Smokes a pack a day, but wait, that’s me but anyway…

Chciałbym, bardzo chciałbym, powiedzieć więcej na temat fabuły, a może raczej wydarzeń, w Virginii, lecz nie chcę zepsuć zabawy tym, którzy chcą to wszystko odkryć samodzielnie. A zdecydowanie polecam zanurzyć się w grze bez jakiegokolwiek przygotowania, najlepiej późnym wieczorem, zostawiając sobie trochę ponad godzinę na doprowadzenie przygody do końca. Tak, rozgrywka jest dość krótka, co tym bardziej podkreśla jej filmowy charakter. Już plansze tytułowe wyglądają jakby były przygotowane pod produkcję kinową a nie pod niezależną grę komputerową. Z każdą minutą narasta wrażenie, że twórcy z Variable State mogli zrobić z Virginii film animowany, lecz zdecydowali się na bardziej interaktywną rozrywkę. Czy było to rozwiązanie tańsze? Czy są bardziej przywiązani do naszego medium? Czy chcieli uciec od rywalizacji z innymi filmami niezależnymi? Bardzo chętnie zadałbym im te pytania. Wydaje mi się, że na rynku gier nie mają w tym momencie bezpośredniej konkurencji.

Pod względem prezentacyjnym Virginia ma się bardzo dobrze. Mimo operowania skromnymi elementami graficznymi – małą głębią kolorów czy wielokątami zamiat okręgów – autorzy nadali opowieści specyficzny, senny klimat, świetnie pasujący do narracji. Bardzo ciekawe zabiegi światłem i kolorami cały czas każą odbiorcy zadawać sobie pytanie czy to, co widzi na ekranie dzieje się naprawdę w świecie gry, czy są to wizje czy sny. Zawodzi czasami płynność animacji, lecz nie jestem do końca przekonany czy nie jest to kolejny zabieg twórców gry. Dzieje się to tylko w niektórych fragmentach rozgrywki, które nie wydają się być bardziej obciążające dla procesora niż inne. Konsola pokroju PS4 nie powinna mieć problemów z renderowaniem grafiki na poziomie tej, zastosowanej w Virginii. Wisienką na torcie jest jednak muzyka. Oryginalna ścieżka dźwiękowa nagrana przez muzyków Filharmonii Praskiej potęguje nastrój po stokroć. Już od napisów początkowych słychać, że mamy do czynienia z czymś wyjątkowym, co według mnie zostaje ukoronowane sceną w barze Sojourner’s Truth i ewolucją tematu muzycznego tam wykorzystanego. Te dźwięki, powiązane z dość banalnymi, lecz świetnie opowiedzianymi, wydarzeniami, zostaną ze mną na długi czas.

She only drinks coffee at midnight.

She only drinks coffee at midnight.

Przy tak dobranym podkładzie nie ma się co dziwić, że w całej grze nie uświadczymy ani słowa dialogu. Wszystkie emocje postacie przekazują nam poprzez mimikę i gesty, co mogłoby się wydawać niemożliwe przy tak prostej grafice. A mimo wszystko to działa. Rzadko kiedy mamy wątpliwości co nasi ‚rozmówcy’ mają na myśli a odebrane w ten sposób uczucia gniewu, zdrady czy smutku (Virginia nie oferuje dużo radości) oddziałują na nas wtedy ze zdwojoną siłą.

And the shape of her body? Unusual.

And the shape of her body? Unusual.

Pomimo tylu pozytywnych słów, które napisałem na temat gry, zdaję sobie sprawę, że nie jest to zabawa dla każdego. Jeśli już przy Gone Home czy Dear Esther brakowało Ci w grze ‚mięsa’ to w Virginii czekają na Ciebie same kości. Mechanika ogranicza się do wciskania x. Są w środowisku poumieszczane przedmioty, które możemy opcjonalnie zebrać, lecz nie mają one bezpośredniego wpływu na rozgrywkę, a ich głównym celem są trofea. Jeśli jednak brak szybkich akcji i wartkich dialogów Ci nie przeszkadza a dodatkowo jesteś fanem pokręconych thrillerów nasączonych symbolizmem typu Mullholland Drive czy Wróg to jest to tytuł, który bez wahania mogę polecić.

Wszystkich chętnych do spoilerowej dyskusji zapraszam do sekcji komentarzy poniżej. Mam ciągle tyle pytań i niepewności – może ktoś pomoże?

Plusy:

  • ścieżka dźwiękowa,
  • intrygująca historia,
  • przemyślane trofea,
  • klimatyczna szata graficzna,

Minusy:

  • głębia mechaniki gry,
  • miejscowe zwolnienia animacji,

Krok po kroku:

Większość trofeów w Virginii wymaga interakcji z przedmiotami i osobami w grze. Krótkie spojrzenie na ich opisy, pokazują jednak, że twórcy gry nie poszli na łatwiznę i nie powiedzieli nam wprost, co trzeba zrobić, aby odblokować dany pucharek. Wykorzystali cytaty z wierszy czy filmów lub wypowiedzi znanych (lub nie) osób, aby naprowadzić graczy na właściwy trop. Rozwiązanie zagadek związanych z opisami trofeów jest równie satysfakcjonujące, co wypełnienie ich warunków w samej grze. Nie martw się jednak – jeśli chcesz szybko i bezboleśnie odblokować wszystkie trofea, nasz poradnik wytłumaczy Ci, jak to zrobić.

Kolejnym ukłonem w stronę graczy jest fakt, że do zdobycia platyny, niezbędne jest dwukrotne przejście całej gry. Obstawiam, że twórcy chcieli w ten sposób skłonić nawet najbardziej zatwardziałych łowców trofeów do przejścia Virginii przynajmniej jeden raz bez patrzenia w poradniki i psucia sobie zabawy spoilerami. Dlatego też, pierwszym krokiem w drodze po najcenniejsze trofeum jest przejście gry na spokojnie, swoim tempem, bez zaprzątania sobie głowy znajdźkami. Zwróć uwagę, aby nie przerwać gry w trakcie napisów końcowych. Tylko wtedy zostanie odblokowane trofeum za ukończenie gry. To samo musisz zrobić przy drugim podejściu, aby odblokować Platynę. Po pierwszej iteracji odblokujesz dwa trofea:

  • srebro Red Night
  • srebro Ariadne

Żadne ze znalezionych przedmiotów z pierwszej gry nie zostaną zachowane przy ponownym starcie, więc nie musisz starać się ich szukać. Za drugim razem, konsultując się z poradnikiem zamieszczonym niżej, odblokujesz pozostałe trofea. Jeśli nie uda Ci się wykonać któregoś z zadań (na niektóre z nich mamy dosłownie kilka sekund), nie przerywaj gry i nie korzystaj z wyboru rozdziałów, gdyż zablokuje to nagrodę za drugie przejście gry. Skończ opowieść, a następnie wróć do miejsca pominiętego trofeum poprzez wybór rozdziału. Niektóre z trofeów wymagają wykonania akcji w jednej części gry, czego rezultaty zobaczysz dopiero później. W tym przypadku musisz przejść przez wszystkie koleje rozdziały. Przeskok między scenami zawsze powoduje utratę dotychczasowego postępu gry.

Po zebraniu wszystkich znajdziek, wykonaniu dodatkowych zadań i obejrzeniu napisów końcowych, odbierzesz nagrodę w postaci platynowego pucharu.

Aby trochę urozmaicić poradnik, oprócz wytłumaczenia co trzeba zrobić aby zdobyć dane trofeum, postanowiłem też spróbować wytłumaczyć ich opisy. Ponieważ autorzy gry przygotowali je w bardzo ciekawy sposób, uważam że należy im się chwila zastanowienia. Jeśli macie swoje zdanie na temat interpretacji lub chcielibyście coś do nich dodać, serdecznie zapraszam do wypowiadania się w komentarzach.

Poradnik:
1S3266e2 Virginia platyna
I never made decisions. Things always came up and made them for me.
Trofeum: Standardowa Platyna. Otrzymasz po odblokowaniu pozostałych trofeów.

Interpretacja:

2Sccedf4 Aleph braz
Get your foot off my neck.
Trofeum: W 3. rozdziale, po opuszczeniu mieszkania, Anne siedzi w taksówce. Gdy tylko przejmiesz kontrolę nad kursorem, spójrz przez prawe okno, gdzie po chwili pojawi się znak witający Cie w stanie Virginia. Spojrzenie na szyld odblokuje trofeum.

Interpretacja:

3S6555f9 Red Night srebro
There are no passengers on spaceship earth. We are all crew.
Trofeum: Otrzymasz oglądając napisy końcowe gry. Najlepiej zrobić to po pierwszym zakończeniu przygody. Poczekaj, aż na ekranie pojawią się podziękowania za grę od jej twórców, a trofeum zostanie odblokowane.

Interpretacja:

4S622f70 Madam braz
For closers only.
Trofeum: W 10. rozdziale Anne i Maria znajdują się na komisariacie policji po wypadku w jaskini. Jeden z policjantów zaproponuje Anne kawę. Wypij kilka łyków z kubka, aby odblokować trofeum.

Interpretacja:

5Sa628c6 Flea srebro
Victories in space and time.
Trofeum: Podczas pierwszej podróży samochodowej Marią, w jednym z ujęć będziesz mógł włączyć radio. Na wykonanie tej czynności nie masz dużo czasu, więc jak tylko przejmiesz kontrolę nad postacią, skieruj ją w stronę przycisków między kierowcą a pasażerem. Włączenie radia odblokuje trofeum.

Interpretacja: Brak. Proszę o komentarze 🙂

6S19a13a Beatrice srebro
Strictly for the birds.
Trofeum: Odblokowuje się po zebraniu przynajmniej jednego piórka i spojrzenie na nie w 30. rozdziale gry. Po ilustrowany przewodnik, pokazujący lokację wszystkich piór, patrz: Paris.

Interpretacja:

7S946487 Mausoleum srebro
Durch die Blume gesprochen.
Trofeum: Odblokowuje się po zebraniu przynajmniej jednego kwiatka i spojrzenie na niego w 30. rozdziale gry. Po ilustrowany przewodnik, pokazujący lokację wszystkich roślin, patrz: Fever.

Interpretacja:

8S587035 Toet zloto
Ms. Paul didn’t get to be PA to the AD by making a spectacle of herself.
Trofeum: Pani Paul jest osobistą asystentką zastępcy dyrektora FBI, którą spotykamy już w pierwszych minutach gry. Z kolei w 4. rozdziale, zaraz po wyjściu z windy zobaczysz czerwone krzesło, na którym leżą okulary. Podnieś je. Kiedy następny raz spotkasz panią Paul i na nią spojrzysz, odblokuje się trofeum. Najwcześniej będzie to miało miejsce w 28. rozdziale, kiedy Anne czeka na spotkanie z dyrektorem.

Interpretacja:

9S05cf01 Lemon zloto
Susan’s checked between the booths and under the counter, but where she left it is anyone’s guess.
Trofeum: Susan jest kelnerką w restauracji w Kingdom. W rozdziale 18., w barze, do którego trafiają Anne i Maria, na półce po prawej stronie znajdziesz czerwono-białą apaszkę. Podnieś ją. Kiedy w 22. rozdziale Anne siedzi sama w restauracji, spójrz na Susan, która na głowie ma założoną taką samą apaszkę. Odblokuje to trofeum.

Interpretacja:

10S41c91c Iris zloto
Do what you can for Edith Fairfax. A little kindness goes a long way.
Trofeum: W rozdziale 6. Anne i Maria znajdą się w domu zaginionego chłopca. W sypialni po lewej stronie korytarza, w koszu na śmieci, znajdziesz formularz aplikacyjny do lokalnego koledżu. Podnieś go. Gdy w rozdziale 17. włamiesz się z partnerką do domu, na blacie w kuchni znajdziesz odpowiedź ze szkoły, która zdecydowała się przyjąć Edith. Podnieś list aby odblokować trofeum.

Interpretacja:

11S8628f9 Ganesha zloto
Orbed is the moon and bright, and the stars they glisten, glisten.
Trofeum: W rozdziale 16., podczas wizyty w obserwatorium, na podłodze obok schodów znajdziesz przypinkę w kształcie słońca. Cztery rozdziały później, po wyjściu z sali przesłuchań, na końcu korytarza znajdziesz przypinkę w kształcie księżyca. Podniesienie obu przedmiotów odblokuje trofeum

Interpretacja:

12Sec6379 Dead Road zloto
Along comes the driver, Pulls the little lever. Puff, puff! Chuff, chuff! Off we go!
Trofeum: W rozdziale 11., po scenie na komisariacie policji, Anne ponownie pojawia się w swoim mieszkaniu. Przy samych drzwiach, w jej stopach, znajduje się ulotka reklamująca zabawkowe pociągi. Podnieś ją. Gdy w rozdziale 30. obudzi Cię dzwonek do drzwi, zanim je otworzysz, spójrz na stół przy sofie w dużym pokoju. Zobaczysz na nim mały pociąg. Odblokuje to trofeum.

Interpretacja:

13Sdab962 Benway zloto
The true ship is the ship-builder.
Trofeum: W 10. rozdziale Anne znajduje się w kostnicy, gdzie na stole leży ptak. Zanim go dotkniesz, podejdź do blatu po drugiej stronie stołu. Znajdziesz na nim drewnianą figurę, którą możesz podnieść. Pojawi się ona ponownie w rozdziale 37., gdy będziesz obserwować składanie drewnianego statku. Spojrzenie na figurkę w tym momencie odblokuje trofeum.

Interpretacja:

14Sc17ba3 Meda srebro
Beta vulgaris.
Trofeum: W 6. rozdziale, gdy Anne i Maria pierwszy raz siedzą w restauracji, spójrz na lewą część stołu i podnieś leżącą tam paczkę cukru. Gdy w 11. rozdziale Anne wróci do mieszkania, zanim udasz się do sypialni, zajrzyj do szuflady w kuchni. Widok wszystkich paczek cukru odblokuje trofeum.

Interpretacja:

15S66615f Paris zloto
A bird of the air shall carry the voice, and that which hath wings shall tell the matter.
Trofeum: Zbierz wszystkie 10 piór, porozrzucanych po miasteczku Kingdom. Trofeum zostanie odblokowane, gdy spojrzysz na tablicę z piórami w swoim mieszkaniu w 30. rozdziale gry.

Rozdział 4.

VIRGINIA_Paris_01_CH04
Na klatce schodowej od razu spójrz pod nogi. Nie ruszaj w kierunku schodów. Pióro leży na podłodze.

Rozdział 6.

Podczas wizyty w domu Fairfaxów. Piórko znajduje się w łazience po lewej stornie od wejścia.

Rozdział 7.

Zanim wejdziesz do pokoju Marii cofnij się wgłąb korytarza. Piórko znajduje się na podłodze przy pudłach.

Rozdział 10.

W kostnicy, zanim zajmiesz się ptakiem, leżącym na stole, skieruj się w stronę szafki, stojącej w prawym rogu pomieszczenia. Pióro leży tuż przed nią.

Rozdział 17.

Po włamaniu do mieszkania Fairfaxów wejdź do biura pastora. Pióro leży pod stojakiem na broń po lewej stronie od wejścia.

Rozdział 18.

W barze, zanim wejdziesz do głównego pomieszczenia, spójrz w dół. Piórko leży Ci w stopach.

Rozdział 19.

Gdy obudzisz się w mieszkaniu Marii, wejdź do pokoju po lewej stronie na półpiętrze. Piórko znajduje się między wieszakiem na ubrania a pudłami.

Rozdział 20.

VIRGINIA_Paris_08_CH20

Po rozkuciu pastora z kajdanków odwróć się. Piórko znajduje się w rogu pokoju za krzesłem, na którym siedziała Anne.

Rozdział 27.

W drodze do mieszkania Halperin, zanim wyjdziesz z windy, spójrz w dół. Piórko ponownie znajduje się w stopach Anne.

Rozdział 29.

VIRGINIA_Paris_10a_CH29

Po wejściu na wieżę wodną znajdziesz piórko na platformie, na końcu której spotkasz Marię.

Rozdział 30.

VIRGINIA_Paris_11_CH30

Spójrz na tablicę z piórami, aby odblokować trofeum.

Interpretacja:

16S7e05da Fever zloto
To me the meanest flower that blows can give, thoughts that do often lie too deep for tears.
Trofeum: Zerwij wszystkie 10 kwiatków, rosnących w Kingdom. Trofeum zostanie odblokowane, gdy spojrzysz na kwiatki na oknie w mieszkaniu w 30. rozdziale gry.

Rozdział 10.

Trzy kwiatki znajdują się na polanie przed wejściem do kryjówki w jaskini. Jeden z nich (1) znajdziesz po prawej stronie po zejściu z kamieni. Drugi (2) znajduje się za leżącym drzewem, również po prawej stornie. Ostatni (3) ukrywa się w trawie niedaleko od wejścia.

Rozdział 16.

Zaraz po wejściu do głównego pomieszczenia obserwatorium spójrz w lewo. Roślina (4) przebija się przez zniszczone deski w podłodze.

Rozdział 25.

Wracasz na polanę. Ponownie znajdziesz tutaj trzy kwiatki. Pierwszego (5) z nich zbierz zanim jeszcze zejdziesz z kamieni. Później nie będziesz w stanie do niego już wrócić. Drugi (6) znajduje się po prawej stronie za kawałkiem drewna. Ostatni (7) znajdziesz pod siatką, niedaleko niebiesko-białej tabliczki informacyjnej.

Rozdział 26.

Ostatnie trzy kwiatki znajdziesz po tym, jak spadniesz z drzewa, próbując odnaleźć naszyjnik Marii. Kwiatek numer jeden (8) rośnie przed wejściem do tunelu. Druga roślina (9) znajduje się po jego drugiej stronie. Zanim podejdziesz do kamieni na środku okręgu, skręć w lewo i przeszukaj trawę. Żółty kwiat jest dość dobrze w niej ukryty. Ostatni kwiat (10) znajduje się po drugiej stronie kamieni na środku polany.

Interpretacja:

17S04f043 Ariadne srebro
Thank you.
Trofeum: Srebrny puchar za ukończenie gry. Pamiętaj, aby obejrzeć w całości napisy końcowe, aby odblokować trofeum.

Interpretacja: My też dziękujemy! Po nitce do kłębka.

18Se9fadb Doam zloto
Bis!
Trofeum: Odblokowane po obejrzeniu napisów końcowych po drugim ukończeniu gry. Pamiętaj, aby zacząć od pierwszego rozdziału lub jako nową grę. Rozpoczęcie rozgrywki od innego rozdziału nie odblokuje trofeum.

Interpretacja: Jeszcze jeden! Jeszcze jeden!

Materiał zrealizowany na podstawie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

  • jstarpl

    Ja mam potencjalne nawiązanie do „Victories in space and time”: może chodzi o piosenkę Victory in Space autorstwa Good Rats? Początek piosenki brzmi następująco:

    „Let the fat man chase you ’round
    Skin and bones he’s still a pig
    And the worst is your own kind
    Wearing pants like Mr. Big
    Sammy takes too much himself
    Entenmann’s are always stale
    And when you say that you are happy
    Polygraph says you’re in jail

    Ladies of the universe
    Ladies of the world
    We’ll treat you all like goddesses and when you get back home
    You’ll have your memories of victory in space”

    Co w pewien sposób nawiązuje do tematu sell-out, pracy kobiet, etc.

    • Paweł Prędki

      Uuu dobre znalezisko. Na pewno pasuje do tematu gry. Ja sobie żartobliwie wymyśliłem, że chodzi o walkę nad sterowaniem radiem w samochodzie w podróży 🙂 Anne tym razem wygrała. Chyba z każdym dniem staram się coraz płyciej interpretować Virginię. Szkoda rwać sobie włosy na głowie 🙂

  • Misiek

    Jakby jeszcze trofea były poustawiane w odpowiedniej kolejności, czyli po kolei rozdziałami to by było już git 😀

    • Aleksandra Daniel

      Mówisz, masz! Zaraz poprawimy. 🙂