Last Day of June – Opinia i Poradnik do trofeów

Czy ktoś tu kroi cebulę?

trofeaInformacje ogólne:trofea
Stopień trudności wbicia 100%: 1/10
Liczba trofeów: platynax0zlotox0 x0 x21
Liczba trofeów offline: 21
Liczba trofeów online: 0
Minimalna liczba przejść: 1
Trofea możliwe do przeoczeniaFlower in Her Hair, Those Who Are GoneArt Afficionado, In Sickness and in Health, Explorer, Never Too Old, Not Great At BasketballThe Boy Who Lost His FriendTime For A New StartUnder The Shadow of My FatherThey Say We Die TwiceMenace!
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do 100%: 3-4 godziny

Krótko i na temat:
Gdybym napisał, że Last Day of June jest grą, w której sterujemy kilkoma różnymi postaciami, rozwiązując dość proste zagadki środowiskowe, desperacko próbując zmienić losy bardzo smutnej historii, nie skłamałbym. Jednak próba podsumowania tego tytułu, zarówno jednym zdaniem, jak i wieloma akapitami, nie jest w stanie oddać tego, jakie emocje towarzyszą przechodzeniu tej gry. Już od pierwszych scen, gdy Carl i June, para głównych bohaterów, sielankowo spędza popołudnie nad jeziorem, czuć że coś jest nie w porządku, że coś złego nad nimi wisi. Nie wiem czy jest to efekt stylu postaci, które posiadają makabrycznie wręcz duże głowy, w których nie ma oczu, tylko same oczodoły, sprawiając wrażenie, jakby byli nie z tego świata. Być może chodzi o pastelowe kolory i grafikę, która wygląda jak na obrazie olejnym, dodając do efektu surrealizmu. A może jednak to fakt, że w całej grze nie pada ani jedno słowo, a bohaterowie porozumiewają się między sobą za pomocą mowy ciała i dźwięków, jakby brali udział w dziwnej zabawie w kalambury.

Posępne wrażenie znajduje swoje uzasadnienie w jednej z pierwszych scen gry, w której dowiadujemy się, że w drodze powrotnej znad jeziora, Carl i June mają wypadek, w wyniku którego kobieta traci życie, a mężczyzna zostaje sparaliżowany i musi poruszać się na wózku inwalidzkim. Podczas jednej z samotnych nocy, gdy Carl budzi się i chce zrobić sobie coś do jedzenia, znajduje w sobie moc cofania się w czasie, dzięki której ma nadzieję na odwrócenie losów wydarzeń z dnia wypadku i uratowanie żony. W ten sposób gra wprowadza nas w swoją mechanikę, którą jest sterowanie czterema innymi postaciami, które w mniej lub bardziej pośredni sposób mogły być odpowiedzialne za tragedię. Przełączając się między nimi i sprawdzając w jaki sposób nasze akcje wpływają na wydarzenia z tego pamiętnego popołudnia, brniemy z Carlem w zakątki jego pamięci i staramy się uratować nadzieję oraz June. Nie zdradzę nic więcej jeśli chodzi o fabułę. Dodam tylko, że mechaniczna strona gry zupełnie nie przeszkadza w odbieraniu historii. Fragmenty, w których sterujemy innymi postaciami są stosunkowo krótkie, a zagadki na tyle nieskomplikowane, że nie tracimy dużo czasu na bieganie po rozległych lokacjach i rozwiązywanie bezsensownych łamigłówek. Co więcej, w środowisku, w którym spędzimy większość czasu, możemy znaleźć wspomnienia wszystkich czterech dodatkowych postaci, dzięki czemu możemy odkryć jakie smutne wydarzenia z ich przeszłości spowodowały, że znalazły się w takiej sytuacji życiowej, w jakiej są.

W dobie fotorealistycznej grafiki i historii o zasięgu globalnym lub wręcz dotykających cały wszechświat, malownicze i kameralne Last Day of June na pewno się wyróżnia. Nie ma tutaj rozmachu Uncharted czy Horizon ale zupełnie nie o to w tym tytule chodzi. Tak intymnej i tak emocjonalnej fabuły dawno nie doświadczyłem. Być może sama tematyka nie jest przesadnie nowatorska i spotkałem się z nią w niejednym filmie czy książce. Nie pamiętam jednak, żeby jakakolwiek gra tak dobrze wzbudziła we mnie uczucia samotności czy straty i jest to największa siła tego tytułu. Gdy dorzucę do tego piękną, oryginalną oprawę audiowizualną to stanie przed nami prawdziwy, mały diament, z którym naprawdę warto się zapoznać, robiąc sobie kilkugodzinną przerwę od zbawiania świata czy wielkich międzygwiezdnych wojen.

Plusy:

+ historia,
+ oprawa audiowizualna,
+ balans mechaniki i fabuły,

Minusy:
brak 🙂

Krok po kroku:
Last Day of June jest grą krótką, w której większość trofeów jest pomijalnych, więc warto zwrócić uwagę na to, aby nie przegapić momentów, w których można je odblokować. Na liście poniżej umieściłem fragmenty w grze, w których należy zdobyć puchary, do których nie można wrócić w dalszej części rozgrywki lub jest je najszybciej zdobyć

  1. Pierwsza scena nad jeziorem:
    – Flower in Her Hair 
     She Loves Me, She Loves Me Not 
  2. June w swoim domu:
    – Art Afficionado 
    – Never Too Old 
  3. Epizod z chłopcem:
     Explorer 
     Not Great At Basketball 
    – Menace! 
  4. Epizod ze starszym mężczyzną:
    – Those Who Are Gone

Trofea z punktów 1 i 2 możesz odblokować tylko na początku gry. Trofea z punktu 3 staną się pomijalne dopiero wtedy, gdy przekroczysz punkt bez powrotu, którym jest rozpoczęcie epizodu ze starszym mężczyzną. Od tego momentu nie możesz już zmieniać losu wydarzeń pozostałych postaci. Dlatego też, zanim to zrobisz, odblokuj trofea związane ze znajdywaniem ich wspomnień (The Boy Who Lost His FriendTime For A New StartUnder The Shadow of My Father). Trofeum They Say We Die Twice zdobędziesz, kontrolując starszego mężczyznę.

Ostatnim pomijalnym trofeum jest In Sickness and in Health, które wymaga, aby Carl obejrzał szesnaście scenek, które dostępne są tylko pomiędzy epizodami. Nie jest trudno znaleźć je wszystkie, gdyż obszar, po którym może poruszać się Carl jest bardzo ograniczony. Zwróć jednak uwagę, aby aktywować wszystkie z nich, przed kontynuowaniem fabuły. Filmik w opisie trofeum powinien być pomocny.

Poradnik:
A Bad Dream 
Wake Up.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je w pierwszej scenie po planszy tytułowej.

I’m Still Here.. 
Prevent the crash caused by the Kid.
Trofeum związane z fabułą. Aby je zdobyć musisz zmienić los wydarzeń tak, aby chłopiec nie spowodował wypadku. Zamiast bawić się piłką z psem musisz zdjąć latawiec z drzewa i bawić się nim.

It Wasn’t Enough? 
Prevent the crash caused by the Best Friend.
Trofeum związane z fabułą. Aby je zdobyć musisz zmienić los wydarzeń tak, aby przyjaciółka nie spowodowała wypadku. W jej wypadku musisz upewnić się, że pudła, które znajdują się na jej samochodzie są przywiązane liną. Po raz pierwszy w grze będzie to wymagało cofnięcia się do poprzedniej postaci (chłopca) i zmiany jego zachowania, aby lina była dostępna dla przyjaciółki.

Why Won’t This Work?! 
Prevent the crash caused by the Hunter.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po sekcji, w której kontrolujesz myśliwego. Tym razem musisz przełączać się między wszystkimi trzema postaciami, tak aby chłopiec miał linę do wykorzystania przy latawcu, przyjaciółka miała drugą linę do przywiązania pudeł, a myśliwy znalazł gniazdo ptaków za sadem.

Some Things Cannot Be Changed 
Deliver the gift.
Trofeum związane z fabułą. Aby zdobyć to trofeum musisz kilkakrotnie dotrzeć do domu June z prezentem, kontrolując starszego mężczyznę. Za każdym razem, gdy cofnie się czas, część ścieżek zostanie zablokowana i dotarcie do domu sąsiadów będzie jedyną dostępną opcją.

You Could Not Stop This 
Prevent the crash caused by June.
Trofeum związane z fabułą. Ostatnią osobą, która mogła spowodować wypadek była sama June. Aby zmienić tę historię, ‘przełącz’ przyjaciółkę w wersję, która przyjechała do June rowerem. Pozostaw chłopca z piłką przed domem, natomiast zmień postawę myśliwego, aby strzelał dziecięcą strzelbą, a nie prawdziwą.

Wait For It 
Accepted the truth.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu gry. W ostatniej scenie, w której June i Carl wrócą nad jezioro, podejdź do June, gdy ta będzie już w samochodzie. W ten sposób to ona będzie prowadzić pojazd a nie Carl.

The End 
See the epilogue.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je, gdy obejrzysz epilog po napisach końcowych.

Flower in Her Hair 
Give June a flower.
Trofeum pomijalne. Na samym początku gry, gdy ruszysz do samochodu po nakrycie dla June, zerwij kwiatka z pobliskiej skały i zanieś go jej.

Those Who Are Gone 
Open the gate to the Graveyard.
Trofeum pomijalne. Gdy przejmiesz kontrolę nad starym mężczyzną, zanim odwiedzisz dom June z prezentem, udaj się na tył kościoła, gdzie znajdziesz zamkniętą bramę. Tylko starszy mężczyzna posiada klucz, który ją otwiera. Zrób to, aby odblokować trofeum.

Art Afficionado 
Look at every viewable in Carl and June’s house.
Trofeum pomijalne. Gdy tylko przejmiesz kontrolę nad June w jej domu, zanim otworzysz drzwi, przejdź się po parterze i obejrzyj wszystkie możliwe obrazy (jest ich 9) i jeden rysunek na lodówce.

In Sickness and in Health 
Listened to every diorama.
Trofeum pomijalne. W sekcjach gry, w których kontrolujesz Carla na wózku inwalidzkim, na zewnątrz domu znajdziesz fragmenty z przeszłości, które podświetlają się, gdy się do nich zbliżysz. Aby odblokować trofeum musisz aktywować wszystkie szesnaście scenek, wciskając X, gdy są podświetlone.

Explorer 
Peek at Carl and June at the Lake.
Trofeum pomijalne. Gdy sterujesz chłopcem, w pierwszej sekcji, która umożliwia zmianę przebiegu wydarzeń, udaj się na plac pod kościołem. Na krawędzi placu znajduje się punkt widokowy, z którego możesz skorzystać, aby podejrzeć June i Carla nad jeziorem. Zrób to, a trofeum będzie Twoje. Punkt widokowy jest dostępny też dla innych postaci i najprawdopodobniej możesz odblokować ten puchar również później w trakcie gry.

Never Too Old 
Try to involve Teddy in the surprise.
Trofeum pomijalne. Kiedy jako June szukasz miejsca na schowanie prezentu, wejdź na piętro i udaj się do sypialni. Spróbuj położyć prezent na stoliku obok łóżka. June przystroi prezent misiem, a Ty odblokujesz trofeum.

She Loves Me, She Loves Me Not 
Pick every petal of a single flower.
Trofeum pomijalne. W tym samym miejscu, w którym zerwiesz kwiatek do trofeum Flower in Her Hair, zerwij kolejny kwiatek, lecz tym razem wciskaj dopóki nie usuniesz z niego wszystkich płatków.

Not Great At Basketball 
Shoot the ball at the basketball hoop four times.
Trofeum pomijalne. Gdy jako chłopiec zejdziesz po linie z domku na drzewie, weź piłkę i podejdź do kosza, który jest zawieszony na bocznej ścianie budynku. Wciśnij , gdy znajdziesz się odpowiednio blisko niego, a chłopak rzuci piłką do kosza. Powtórz tę czynność cztery razy, aby odblokować trofeum.

The Boy Who Lost His Friend 
Collect every memory of the Kid.
Trofeum pomijalne. Patrz opis pucharu They Say We Die Twice.

Time For A New Start 
Collect every memory of the Best Friend.
Trofeum pomijalne. Patrz opis pucharu They Say We Die Twice.

Under The Shadow of My Father 
Collect every memory of the Hunter.
Trofeum pomijalne. Patrz opis pucharu They Say We Die Twice.

They Say We Die Twice 
Collect every memory of the Old Man.
Każda z czterech postaci, na których historię możesz wpłynąć, może podnieść pięć kul, które zawierają ich wspomnienia. Kule postaci, którą sterujesz w danym momencie pokolorowane są na niebiesko. Pozostałe, nieaktywne, są szare. Aby odblokować to trofeum i trzy powyżej, musisz zebrać wszystkie kula dla każdej z postaci. Filmik poniżej pokaże Ci gdzie je znaleźć.

Menace! 
Knock over four vases.
Grając jako chłopiec, użyj piłki aby przewrócić przynajmniej cztery zielone pojemniki z kwiatkami. Trofeum to powinno się odblokować naturalnie podczas zdobywania innych trofeów, gdyż chociażby część z kul ze wspomnieniami zablokowana jest przez pojemniki, które możesz usunąć tylko chłopcem i piłką.